Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 618 ggr
rabbits4life
2018-01-01 18:38

80-90% Av maten ska vara hö

Hej!

Jag brukar kolla mycket på youtube när folk vloggar om sina kaniner osv. Alla som jag typ har tittat på, deras kaniner har ätit upp allt hö på morgonen när dem går till kaninerna. Mina kaniner äter inte upp allt hö på ens 1-2 dygn ungefär. Jag vet att det kan handla om hur mycket foder jag ger dem, Att höet kanske inte är gott, Om man ger dem mycket godis osv att dem blir mätta av det. Men jag tänker alltid på det. Jag menar 80-90% av deras mat ska vara hö. På morgonen får dem 1 matsked (Dem är 2 kaniner förresten) På kvällen får dem 3. Men dem har alltid gillat höet förut så jag vet inte vad felet är och jag köper alltid samma foder. Jag blandar Selective och complete foder men jag har bara blandat i ungefär 1 vecka med complete i selective, Annars brukar jag bara ha selective. Selective är ju ett väldigt bra och fiberrikt foder men jag har också hört bra om complete men jag tror att båda dem fodrerna är fiberrika då en DEL säger att complete också är fiberrikt. 

Vad gör jag för fel eftersom att dem inte äter lika mycket hö längre?

(övrig fakta som jag inte vet om man behöver: Dem bor ute i min lekstuga som jag använde när jag var mindre, dem har en kattlucka ut till en utebur, dem är alltså utekaniner. Dem är blandraser (ingen vet vilka blandraser frågade ju veterinären när dem skulle kastrerar. Dem är hankaniner som då är kastrerade)

Tacksam för alla olika sorters svar.  🙂

Annons:
Emmai
2018-01-01 18:51
#1

Mina väger runt 1,5-2kg. De får 1msk morgon & kväll. Du har inte skrivit vad dem väger, men 1msk per kilo brukar vara lagom. Kolla på bajsplupparna också, är dem ljusa och mjuka (smular sönder när man klämmer på dem) betyder de att dom är fiberrika och bra! Då får dom mycket fiber i sig. Äter dom inte så mycket hö så minska försiktigt på pelletsen, då har dom tillslut bara hö att välja på och måste äta de. Hö är väldigt viktigt för att kaninen ska kunna slipa ner sina tänder! Höet ska även var grovt, lukta gott och inte vara fuktigt. Ett tips? är att köpa från bonde då djuraffärer inte alltid brukar ha lika bra och grovt hö. Man får de dessutom mycket billigare hos bonde :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

rabbits4life
2018-01-01 19:10
#2

#1 av: Emmai

Alltså mina kaniner är väldigt små (på storleken då) och dem är 1 år och 5 månader. Jag har vägt dem och så men jag har inte vägt dem på ett långt tag nu. Men tack för svaret! Kom förresten på att dem får grovt hö på golvet (så det blir varmt o mysigt) som dem har ätit mycket av osv så det kan var därför dem inte har tagit från höhäcken för att dem tar ju säkert från golvet. Men tack för svaret! Det var ett bra svar. 😉

Upp till toppen
Annons: