Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 716 ggr
Linnea777
2017-12-31 14:09

Tjuvparning

Min hona Svala rymmde idag från sin bur och träffade på min hane. Dom han var ensamma i max 15 min så hoppas det inte han bli något. Båda två är jätte fina och skulle inte tacka nej till en unge efter dom. Problemet är att hanen har stamtavla men vet inte om han bär på bettfel eller inte. Honan är en hittekanin och vet inget om hennes bakgrund alls. Vilket gör att jag verkligen vill att hon ska gå tom. Har desutom ingen tid för en kull nu och har inga nya hem till ev ungar. Desutom har jag inte plats eller tid för flera kaniner. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska man avliva ungarna när dom är nyfödda, för att dom ska slippa lida av ev bettfel?

Annons:
Fridaaaa
2017-12-31 14:14
#1

Hade åkt in och kastrerat henne för att slippa kullen och slippa ev tjuvparningar i framtiden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnea777
2017-12-31 14:19
#2

Har ingen erfarenhet av att kastrera kaniner. Men hon är en utekanin och vet inte hur det går?

gosekaninerna
2018-01-01 14:04
#3

Har han bettfel eller har du bara inte kollat upp det? Det är inte troligt att han har bettfel om det inte märks något på honom om här är lite äldre.

http://nouw.com/gosekaninerna/category/ovrigt

Gosekaninerna@gmail.com

Fridaaaa
2018-01-01 14:20
#4

#3 Kaniner kan bära på bettfel utan att ha det själva.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gosekaninerna
2018-01-01 14:26
#5

Jo de vet jag men det kan jubuppkomma betfel på andra sätt oxå så man kan ju inte sluta para för att det kan bli något fel

http://nouw.com/gosekaninerna/category/ovrigt

Gosekaninerna@gmail.com

Fridaaaa
2018-01-01 14:27
#6

#5 Om man misstänker bettfel i släkten, är det bättre att låta bli att para än att chansa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
kanin/höna
2018-01-01 14:49
#7

Jag undrar oxå de. lät som att hon bar inte visste. 

Vet du om andra i släkten med bettfel? 

eller är han bara inte undersökt? 

för som#3 och #4 säger så är det alltid så att det finns en risk. 

Men som #6 säger så vet man om så kanske man ska överväga att inte ta en kull. Men att man bara inte vet ska man inte vara rädd för Att ta en kull

Och absolut inte avliva alla med en gång. Det vore ju som att avliva bara för att man tror. 

så mitt förslag är Som #1 säger kastrera om det var en PARNING nyligen. annars ska du behålla de och ta hand om de. det är ditt ansvar som djurägare. Framförallt om du har Orkestrerade Honor och hanar nära varandra som uppenbarligen kunnat rymma till varandra.

Fridaaaa
2018-01-01 14:52
#8

#7 Dock ska man veta bakgrund på sin kanin innan man parar, annars låter man bli, om man tänker på kaninernas bästa. Min åsikt. Oansvarigt attavla på kaniner med okänd bakgrund dock.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kanin/höna
2018-01-01 15:05
#9

det kan jag hålla med om till stor del. Men jag är tycker oxå att kaniner som man inte vet så mycket så länge individen mår bra och har bra lynne så är det inga problem att avla vidare. Vi människor är så väldigt duktiga med djur. Men ingen frågar Vad du har för sjukdomar i släkten innan man skaffar barn så varför ska vi vara så noga med Djur. det år i de flesta fall toppen.  Men i detta fall så ska man inte avliva ungarna direkt. Det är oansvarigt om något.   

Jag har många gånger avlat på sällskapskaniner helt utan stamtavla och avelsbevis Pga att det är mycket smidigare. har fungerat superbra och aldrig varit några problem.

Linnea777
2018-01-01 15:49
#10

Köpte hanen med min familj när jag var nio år och visste inte ens vad bettfel var så det var inget vi frågade uppfödaren. Sen när jag väl visste mer om kaniner tänkte jag aldrig på det. Efter som han har ett korrekt bett och inte skullej användas till Avel spelade det ingen roll för mig. Nu lever inte hans uppfödare så har ingen att fråga om han bär på bettfel. Och även fast risken är liten för bettfel så har jag inte den tiden till ev ungar som jag skulle vilja ge dom.

Linnea777
2018-01-01 18:25
#11

Och jag förstår att man tycker och jag är oansvarig och att det är mitt ansvar som djurägare. Och att jag har burar som inte är rymningsäkra. Min kaniner bor i ladugård (vi har inga andra Min hona går i en box i ett rum där väggarna i boxen är ca 1,10m höga som hon aldrig har försökt hoppa över.

Linnea777
2018-01-01 18:30
#12

Oj råka skicka innan jag skrev klart haha…. Men mina kaniner bor i en ladugård (vi har inga andra djur där förutom kaninerna) Min hona går i en box i ett rum där väggarna i boxen är ca 1,10m hög som hon aldrig har försökt hoppa över. Det finns också en grind ut till resten av ladugården som också är runt 1,10m hög. Hanen var för tillfället lös i ladugården, vilket han brukar vara några minuter om dagen för att få röra lite på sig. Risken för att honan ska ta sig ut till hanen när jag är borta i 15 min är verkligen inte stor. Men nu hade jag oturen att det hände.

kanin/höna
2018-01-06 20:31
#13

Att en kanin rymer är sånt som händer men det är oansvarigt att avliva alla kaniner för att man inte vet. Det är ändå liv och avliva om du hittar bettfel isåfall inte avliva för att det kan bli.

Annons:
Upp till toppen
Annons: