Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2110 ggr
[Smulan94]
2017-12-31 10:40

Morot varje dag!!

Hej! Min brorsa är 19 år med grov ADHD osv osv. Han ger kaninen morot, knäckebröd osv flera gånger om dagen. Jag säger till honom att han aldrig får ge kaninen någonting utan min tilllåtelse, men han fortsätter. Det är samma sak med katten och fiskarna. Jag har ont i huvet hela morgorna för jag måste skrika på min brorsa direkt när jag vaknar, för han gett kaninen massa morot och knäckebröd. Ni fattar inte vilket liv jag har. Jag kan fan inte bo kvar hemma ( jag är 15år ), förlåt att jag svär:D Han skämmer ut oss för grannarna så ingen vill prata med oss. Han skriker hemma, i affärer, på trädgården osv. Han sätter upp skyltar på våran trädgård som det står " varning för katt " osv. Det där låter inte så farligt men det är så mycket mer. Ni fattar inte hur mycket han förstör mitt liv, så jag vill ta självmord om han inte dör nu. Det är bråk i familjen varje dag pga han. Funderar på att flytta hem till min storasyster till hösten. Nu berättade jag mer, men jag vill skriva av mig. Så, min fråga är. Kommer kaninen ta skada av det här ? Hans tänder kan ju inte må bra. Och tro mig, min brorsa kommer aldrig att sluta med det här. Måste vi sälja kaninen?

Annons:
Zachis
2017-12-31 11:10
#1

Det är ingen fara för kaninen, den kommer inte ta skada. Däremot tar du skada av hela situationen. Prata med dina föräldrar, om de inte lyssnar eller gör något åt saken så prata med skolkuratorn eller ungdomsmotagningen. 

Du ska inte behöva må dåligt, om du tror att du mår bättre av att bo hos din syster så undersök möjligheterna.

kaninpiss
2017-12-31 11:36
#2

Se till att kaninen åtminstone får obegränsad mängd hö.

tiger tok
2017-12-31 12:04
#3

Är det ett alternativ att du berättar vad han får ge? Ruccola, spenat osv är mycket nyttigare! Gräs, grenar, blad också! Då kanske han ger det istället? Men se till att kaninen alltid har hö och att den äter mycket av det:)

[Smulan94]
2017-12-31 12:08
#4

Kaninen äter inte sitt hö pga detta. Han får inte ge kaninen någonting alls! Jag ger sallad på morgonen och pellets på kvällen, det räcker.

Klaaraa
2017-12-31 12:38
#5

Du kanske kan låsa till rummet du har kaninen i eller är det en utekanin? :)

Arcade-Foodie
2017-12-31 13:00
#6

Ett sätt är ju att ta bort de han har gett och ta bort pelletsen för att få kaninen äta höet istället. Jag gör så när mina föräldrar vägrar att lyssna på mig att inte ge min kanin morot och knäckebröd mm. Det hjälper någor lunda med magen, då den under natten och tidigt på morgonen har bara hö att äta. Hur ser din kanins pluttar ut, är de små och hårda så bör du berätta för dina föräldrar. Berätta att din bror gör så att din kanin blir sjuk/dålig vilket kan leda till att den dör. När jag var liten fick min första kanin dagligen morot men det gjorde inget för han åt såpass mycket hö att hans pluppar var stora och ljusa som de skulle vara. Han blev gammal.

Annons:
[Smulan94]
2017-12-31 13:24
#7

Kaninens pluttar är små svarta hårda. Vissa är vanliga men mest små hårda. Min mamma vägrar också lyssna på mig. Kaninen är en innekanin som är lös i hela huset dygnet runt.

[EM_L]
2017-12-31 13:48
#8

#7 Är han innekanin eller utekanin?

Om han bor ute så kan ett alternativ vara att sätta lås på buren samt byta ut nätet till ett nät med mycket små hål så kan han inte mata kaninen.

Eller om du har en liten bod som går att låsa som ingen använder så fråga om du kan få  boden och ha din kanin där och så låser du boden.

Säg till din mamma och ge inte upp.

[Smulan94]
2017-12-31 14:07
#9

Han är en frigående innekanin så det blir svårt. Men jag ska byta rum till nedervåningen och vi är nästan aldrig där nere så då glömmer han nog bort kaninen.

tiger tok
2017-12-31 14:37
#10

Men om kaninen nu får morot och knäckebröd varje dag, så sluta med att ge pellets och sallad också! Jag tänkte att om din bror verkligen vill mata kaninen kan han inte mata den med nyttigare saker då?

[Smulan94]
2017-12-31 15:07
#11

Han bör inte mata kaninen alls. Sallad och pellets är det han ska ha, morot får han en gång i veckan om inte mer sällan och knäckebröd får han knappt.

[Smulan94]
2017-12-31 15:07
#12

Hans bajs har blivit små och hårda, knappt stora och fina längre.

Rafflan
2017-12-31 15:39
#13

Lås in allt ni har hemma som han inte få ge kaninen och säg åt honom vad han får ge kaninen istället och ha bara det tillgängligt :)
Speciellt fiskmaten bör du låsa in då man lätt kan övermata fiskarna så dem blir sjuka, katter är vana vid mat ofta så dem tar nog ingen skada av det om dem inte blir extrem feta :)

Prata med dina föräldrar om hur du mår, men du måste även ha förståelse för din bror och hans ADHD :)

Annons:
Arcade-Foodie
2017-12-31 15:57
#14

Du kan väl göra en ranson med pellets de din kanin brukar äta och säga till din bror att det får han äta och ge som godis under dagen, så om han vill ge något så ger han pelletsen ransonen. Eller fixa spenat som godis, det är nyttigare och bättre för kaninen. Adhd gör inte att din bror blir dum eller något, han bör förstå om det inte är något mer han har. Har en kompis som har grov autism och en med mindre men båda förstår, när man pratar om saker de inte får eller om något är allvarligt det kan bli. Förklara hur allvarligt det kan bli. Min kanin är också frigående, brukar stänga in honom i toaletten, där det ända han kan äta är hö. På det sättet kan han inte tigga och min familj känner sig inte tvingad att ge honom godis. Gör det när hans pluttar bli små och hårda. Det är ett sätt att avgränsa och inte tycka synd om kaninen. Kan ju vara att han tycker synd om kaninen eller något, ifall om din kanin tigger som min gör. Det har hänt ofta för mig, då mina föräldrar inte lyssnar på mig, för de vet att min förra kanin inte hade något problem med att få godsaker. Eller så kan du köpa en fiber rik kaningodis, så när din bror får suget att ge, så får han ge det. Finns vissa kanin godis med 25% fiber som man kan köpa, köpte en sån när det var allvarligt och han fick fort tillbaks ljusa fina pluttar. Kostade bara 25 kr. Kommer ej ihåg vad för godis det var. så när någon ville ge godis så vart det en sån istället. Ett tips? bara :3 vet hur jobbigt det är när folk inte lyssnar.

kanin/höna
2018-01-01 14:58
#15

Du slutar ge pellets och sallad så få rhan ge de han ger eller så ger du förslag på vad han kan ge typ hö. kanske gurka och andra nyttigheter. det ä lättare att upmuntra till något bra än att hata på något dåligt. framförallt med personer med ADHD och liknande diagnoser. Om kaninen inte äter hö så kommer nog den snart må väldigt dåligt och det är ditt och din familjs ansvar. 

Storförändring eller sälja/ avliva…..

Katti
2018-01-01 15:52
#16

Lugna och fina nu! Det finns betydligt sämre saker att mata kaniner med än morötter! Ibland får man helt enkelt acceptera att saker och ting är som de är och göra det bästa av det läge som är. I det här fallet att du TS tar bort det han har gett när du kommer hem och ser till att kaninen så länge du har koll bara har hö och vatten. Det blir säkert jättebra!

Och när det blir vår så försök få brorsan att gå ut och plocka grönt så har du ju nytta av honom!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zachis
2018-01-03 06:35
#17

Jag håller med Katti, kaninen kommer inte ta skada av morötter. Det finns ingen anledning att låsa in allt ni har hemma, det är inte heller hållbart i längden. Spelar ingen roll om din brorsa har ADHD, man kan inte ursäkta sitt beteende på grund av en diagnos.  Men säg åt honom att kaninen får ont i magen om den käkar morötter hela dagarna och att det är mycket bättre om kaninen får olika typer av grönsaker. Ställ en skål med "godis" (torkade maskrosblad typ) som han kan ge kaninen så ofta han vill istället.

[Smulan94]
2018-01-03 10:37
#18

Okej det ska fixas:D☺️

Upp till toppen
Annons: