Annons:
Etikettallmänt
Läst 1991 ggr
Boogie
2017-12-30 14:54

Hjälp, lösa kaniner...

Hej, behöver hjälp med en svår fråga. När jag rider på min ponny , brukar jag rida en liten runda runt några grann hus  , och vid ett hus har de två kaniner . De har en stor fin ute bur och värkar ta jätte bra hand om dem. MEN … En dag när jag red förbi såg jag att deras två kaniner var lösa i trädgården och sprang runt där helt lösa. Jag gick genast dit och sa till dem att deras kaniner var lösa , men tjejen som äger dem bara sa : Jag tittar på tv men kan gå ut sen. Jag blev såklart rasande men hade inget att göra det var ju ändå deras kaniner. Så jag red vidare , nästa dag kom jag förbi igen men kaninerna var fortfarande kvar! Idag 3 veckor senare red jag förbi deras hus igen och ser att de stackars kaninerna fortfarande sitter där i träd gården, smutsiga med bajs och trassel i pälsen . Jag gick ännu en gång och sa till och då sa hon bara : Ja, de springer runt här lite , de håller på så. Men herre gud jag vet inte vad jag ska göra , det verkar som dem inte vill ha sina kaniner. Jag vill typ gå dit och ta dem hem till mig , men vet ej vad jag ska göra . Jag har själv 4 kaniner och har faktist en bur ledig . Men har ingen aning om vad jag ska göra!!! Snälla hjälp mig!!!.

Annons:
tiger tok
2017-12-30 15:20
#1

Har du möjlighet att ha dem hemma hos dig så berätta att du är erfaren. Fråga lite försiktigt om de inte vill ha kvar kaninerna, och erbjud dig att ta dem (om det nu är möjligt)

Covfefe
2017-12-30 15:26
#2

Finns 3 alternativ. Antingen frågar du om du kan få ta/köpa kaninerna. Hoppas på ett ja. Stjäl kaninerna. Hoppas ingen bryr sig/fattar att det är du. (Uppmuntrar inte till detta, men det är ett alternativ…) Ring Länsstyrelse. Hoppas på att dom gör något och att du inte hamnar i skit med grannen.

[Smulan94]
2017-12-30 15:56
#3

Jag hade frågat om jag kunde få eller köpa kaninerna, men om dom skulle säga nej så skulle jag anmäla dom.

Boogie
2017-12-30 16:38
#4

#1

Verkar vara bra att vara lite försiktig, jag tar ju gärna hand om dem:)

Boogie
2017-12-30 16:50
#5

Ge gärna fler svar om ni har!!!!❤️

tiger tok
2017-12-30 17:40
#6

Jo men precis! Tycker att man oftast får bäst gensvar om man inte är anklagande:)

Annons:
Zachis
2017-12-31 11:16
#7

Stjäl inte kaninerna, fråga istället ägaren varför kaninerna inte är i sin bur. Det kan finnas saker som du inte vet. Om ägaren säger att de rymt och därför inte är inlåsta så påpeka att en liten tamkanin inte är en match för en räv eller en bortsprungen hund.

Boogie
2018-01-01 13:38
#8

Ägarna säger att deras kaniner har rymt , men dom är väldigt tama så om de hade rymt hade de bara kunnat ta in dem igen! 

Har inte gått dit än men vill inte ha något bråk med grannen . Jag är väldigt osäker vad jag ska gör.

gosekaninerna
2018-01-01 14:00
#9

Har du varit nära kaninerna? Efter några veckor kan de vara extremt svåra att fånga. Ar själv en kanin som är lös. Doch får den mat och vatten i ett uthus. Men att fånga den med hämderna är helt omöjligt. Kolla upp så att kaninerna verkligen är utsläppta och inte har rymt. skicka ett SMS med dolt nummer om en anmälan på kaninerna om de inte löser problemet. Kolla vad du får för svar och ring eller gå dit och fråga om du kan få köpa kaninerna och låtsas va intreserad och inte som att du tycker illa om behandlandet. Antagligen får du köpa kaninerna eler så har de redan blrjat ta hand om det. (Ingen vill väll ha en anmälan) har gjort liknande med mina grannar då de matade sin kanin med endast pellets och de inte lyssna när jag sa till dem

http://nouw.com/gosekaninerna/category/ovrigt

Gosekaninerna@gmail.com

Boogie
2018-01-04 17:14
#10

Jag , gick förbi idag och trodde först att de hade fångat dem men sedan såg jag att kaninerna satt på grannens gräs matta och åt gräs. Jag själv tänker att ens egna djur inte får vara på annans tomt men vet ej , dessutom såg jag att den fläckiga höll huvudet väldigt snett, vad tror ni det kan bero på?? Kaninerna verkade inte alls rädda då jag var typ 2 meter i från. Kanske kan man säga till grannen om att deras grannars kaniner sitter på deras gräsmatta. Det verkar också som att kaninerna har varandra då de sitter väldigt nära varandra hela tiden , de tar också skydd under bilar. Vet inte om jag ska men om de sitter på grannens tomt igen kanske det kan vara lättare att ta dem.

[Smulan94]
2018-01-05 00:29
#11

Ta kaninerna i en transportbur när du ser dom nästa gång, varför ska du vänta? Ta med kaninerna till ägaren och säg att antingen fixar dom en säker bur till kaninerna eller så köper du dom. Jag hade inte väntat en sekund. Även fast ägarna kan bli irreterade på att du lägger dig i, men förklara för ägarna att kaninerna kan bli påkörda eller ett djur kan döda kaninerna. Ägarna kommer säkert säga att du kan ta eller köpa kaninerna, dom verkar ju ändå inte bry sig om kaninerna. Ägarna kanske vill bli av med kaninerna. Dom har säkert tröttnat på kaninerna och orkar inte bry sig längre om vad som kan hända kaninerna. Ta med dig en burk med pellets och skaka på burken så kanske kaninerna kommer fram till dig. Eftersom du kunde stå ca 2 meter ifrån kaninerna så kan de inte vara så rädda, kanske är lätt som en plätt att fånga kaninerna. Hoppas du får köpa eller kan få kaninerna, de skulle få ett mycket bättre hem hos dig :D 💕 Lycka till! Uppdatera gärna hur det går med kaninerna till slut.

crystalguurl
2018-01-05 08:42
#12

Om det är svårt att fånga kaninerna i en transportbur direkt kan det vara enklare att mota in dom i en Hage om det finns. Så har jag alltid gjort när mina kaniner smiter då de är för uppjagade för att jag ska kunna plocka upp dem :)


Boogie
2018-01-07 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är en bild som jag tog på dem mär de var på grannens tomt.

Annons:
Katti
2018-01-07 11:44
#14

Det är inte förbjudet att ha sin kaniner lösa och är de inte sjuka eller extremt långhåriga så blir de inte "smutsiga med bajs och trassel i pälsen". Det ser de heller inte ut att vara på bilden. Klart att grannarna kanske inte vill ha dem på sin tomt, men det är i så fall en strid som de måste ta själva. 

Det är klart att du kan höra med Länsstyrelsen om de vill ta ett snack med ägarna, men jag tror faktiskt inte att de prioriterar det.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

iWontBite
2018-01-08 20:24
#15

Det är inte alls konstigt att kaninerna skulle ha smitit, blivit inlyfta och sedan smitit igen. Har de väl listat ut hur man tar sig ut och har kul fritt i trädgården så kan det tar två sekunder efter att man vänt ryggen till innan de är ute igen.  Det faktumet att de är tama och ser välgödda ut hintar ju ändå att de är tillbaka och får mat. Min granne hade en kanin ett tag som de senare sålde för de kunde inte stänga in honom, han lyckades alltid smita för att springa bort till mina kaniner när han fått nys om dem. 

Är kaninerna dessutom i deras egen trädgård, dvs inte förstör någon annans tomt, så har du väl egentligen ingen" rätt" att klaga på det. Har de gömställen de hade kunnat gå till om de blir rädda? Det är förmodligen för att de hittat ett bra gömställe hos grannen som de går dit.

Du kan alltid höra med dem om du kan ta kaninerna, eftersom det kanske hjälper att komma till en ny bur i ett nytt område för att inte smita. Jag skulle undvika att försöka låta nedlåtande om du vill ha ett positivt svar. Om de inte har ett stort intresse i kaninerna så säger de säkert ja, men om de säger nej så är det inget du kan göra om kaninerna inte är faktiskt vanvårdade.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Max858
2018-01-08 23:40
#16

Vad ja har läst mig till så om kaninerna har tillgång till nederbördsskydd får mat o vatten av ägaren så är de inga problem! Detta fick ja som svar från djurens rätt när ja var osäker om en kanin som nån hade lös Hej! Såhär står det på jordbruksverkets hemsida: ”Utomhusvistelse Det är tillåtet att ha kaniner i bur utomhus även under den kalla årstiden. Vintertid måste buren vara upphöjd från marken för att kyla inte ska tränga upp underifrån. Kaniner som hålls utomhus ska ha skydd mot stark värme, nederbörd, fukt, blåst, kyla och andra djur. Om kaniner hålls i ett utrymme där det är kallare än 0°C måste du ge dem uppvärmt dricksvatten minst två gånger per dygn.” http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html Enligt Jordbruksverket finns alltså den här informationen om kaniner och utomhusvistelse. Det framkommer inte ifall bur måste finnas, utan belyser att ytan kaninen bor på inte får vara för liten. Men om du misstänker att kaninen inte har tillgång till exempelvis ”skydd mot stark värme, nederbörd, fukt, blåst, kyla och andra djur.” vilket den har rätt till så bör du kontakta ägarna eller göra en anmälan.

Upp till toppen
Annons: