Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 994 ggr
[Smulan94]
12/28/17, 2:05 PM

Sjuk kanin? (Innekanin)

Hej! Min kanin beter sig annorlunda idag än vad han brukar.

När jag gav honom pellets i morse åt han bara 3 bitar ungefär, annars är han galen i sin pellets och äter upp direkt ( han får en matsked ). Han låg ihopkurad mot väggen hela morgonen, men nu vill han bara vara utomhus på altanen i minusgrader. Vanliga fall vill han vara ute max 5 min, men nu har han varit ute mer än 3 timmar.  Han ligger i en hundkoja som står på altanen och som har tjockt lager halm i. Jag ställde in vattenskål och hö eftersom han inte vill komma in, men altanendörren står öppen så han kan komma in om han vill.

Märkte även att hans vatten var gult i morse, det låg inget hö, pellets eller bajs i skålen som kunde göra vattnet gult. Tänker att han kanske kissat i vattenskålen och sedan druckit som gjort honom sjuk. Vad tror ni?

Annons:
[Smulan94]
12/28/17, 2:06 PM
#1

Tittade till honom precis och han har grävt ner sig under halmen.

[Smulan94]
12/28/17, 2:53 PM
#2

Ingen som vet vad det kan vara eller vad jag kan göra?

Gronstedt
12/28/17, 3:09 PM
#3

Kontakta veterinär. Något verkar vara riktigt på tok, men ingen kan hjälpa till över ett nätforum.

[Smulan94]
12/28/17, 3:23 PM
#4

Kom precis på att jag strimlade lite hushållspapper och lade på golvet som han kunde "leka" med igår. Hittade lite av det pappret bredvid honom i morse, pappret såg ut som att han antingen hade tuggat på det eller bajsat ut det ( pappret var lite gulbrunt och ihopknögglat ). Han kanske är förstoppad av pappret, tänkte inte att han skulle äta det men han kanske har gjort det.. Ops, det kanske är mitt fel att han mår dåligt.  Tog bort det nu.

[Smulan94]
12/28/17, 8:26 PM
#5

Han har inte ätit eller druckit på hela dagen, han sitter bara som en boll mot väggen. ( Oh, nu hoppade han till sin bur, första gången jag ser honom röra sig ) Om han inte verkar må bättre imorgon, ska vi åka in till veterinär då? mina föräldrar säger alltid " det går över " om ett djur är sjuk. Så dom vill inte åka in till vetrinär, för dom inte tar det på allvar. Jag blir såå irreterad på att dom aldrig åker in till veterinären när ett djur mår dåligt. Nu skuttar kaninen runt mycket i mitt rum. 👍🏽 :D Konstigt att han blev pigg så fort jag började skriva:D

[Smulan94]
12/28/17, 8:33 PM
#6

Nu ligger han på samma ställe igen:(

Annons:
Kirnzy
12/28/17, 8:49 PM
#7

Åk in till veterinär direkt i morgonbitti om det inte blir bättre.. har du stödmatat något/fått i honom något vatten?

[SuperNaturalBeing]
12/28/17, 10:15 PM
#8

Om en kanin matvägrar är det mycket allvarligt! De har så hög ämnesomsättning att de kan svälta ihjäl väldigt snabbt. Åk in till vet så snabbt som möjligt i morgon!

[Smulan94]
12/28/17, 10:30 PM
#9

Han har druckit lite vatten den senaste timmen, ätit lite på grenar och nu äter han pellets som jag hällde upp till honom för flera timmar sedan. Han skuttar runt och beter sig som vanligt nu, får se hur han mår imorgon.

[Smulan94]
12/28/17, 10:38 PM
#10

Nu slängde han sig på rygg och ser död ut, hoppas han bara vilar sådär.

[Smulan94]
12/28/17, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sådär ligger han, aldrig sätt honom ligga sådär 😁:D

[Smulan94]
12/29/17, 9:24 AM
#12

Idag verkar han må som vanligt. Han skuttar runt, äter och dricker:D

Gronstedt
12/29/17, 10:45 AM
#13

Vad skönt!

Annons:
[SuperNaturalBeing]
12/29/17, 12:55 PM
#14

#11 kaniner lägger sig så om de känner sig väldigt nöjda och avslappnade :)

Upp till toppen
Annons: