Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1703 ggr
heyhakandagny
2017-12-19 12:23

Honkanin gör ljud när hankanin vill rida henne?

Hej!

Skulle behöva lite råd av kunniga kaninmänniskor. 

Det är så att jag för en månad sen adopterade en kaninhona till min kastrerade hankanin. Honan är 1,5 år och hanen lite över 1 år. Ihopsättningen har gått bra och de bor nu i delad bur och gosar och sover med varandra, inget bråk eller bitande, de tvättar varandra etc. 

Det jag är lite osäker på är varför min honkanin senaste veckan har börjat göra grymtande/knorrande ljud när min hankanin försöker dominera henne genom att rida på henne. Detta gör han inte hela tiden utan några gånger per dag korta stunder. Antar att det är fullt naturligt i början att de försöker bestämma rangen. I början så dominerade dom varandra men då var de ingen som gjorde ifrån sig ljud.

Hanen jagar henne och hon springer iväg ifrån honom tills hon tillslut lägger sig ner och börjar låta. Hur ska jag förhålla mig till detta? Är hon rädd? Är det ett naturligt beteende?  Borde jag ej lägga mig i?  Är det brunst? 

Har sökt runt överallt men inte hittat någon bra info. Denna tråd kanske kan hjälpa andra undrande kaninägare senare!

Supertacksam för hjälp!!

Annons:
Kirnzy
2017-12-19 15:37
#1

Knorrande brukar väll vara att de är agra, som en varningssignal. Jag tror inte du behöver oroa dig om de inte bråkar/visar mer aggressivitet, blir mycket mer ridande och knorrande eller om det fortsätter länge. Det kan kanske vara parningsläte också men har inte någon erfarenhet av det..

heyhakandagny
2017-12-19 19:00
#2

Tack för svar! De är bra vänner annars bortsett från när hanen är sådär dryg med ridandet. Jag får hoppas att det går över så småningom..

HalmbyDjurgård
2017-12-20 01:48
#3

Troligtvis tycker hon inte om att han rider på henne och hon visar det genom att "morra" åt honom. Detta gör honor när en hane försöker para sig med henne och hon vill visa att hon inte är brunstig. Det brukar oftast inte bli värre än så och leder sällan till bråk. Är hanen väldigt ihärdig kan hon dock börja bråka med hanen men i regel försöker hon först och främst morra och lägga sig med svansen mot marken eller dra in rumpan under sig så hanen inte kommer åt att para henne. Är hon däremot brunstig så lägger hon sig troligtvis ner och lyfter upp svansen och rumpan så hanen kommer åt att para henne. (Eller så kan hon också försöka para sig med hanen.) Jag tycker absolut inte att du behöver oroa dig! Det låter som att dom är väldigt bra kompisar i övrigt, så som du beskriver. Att kastrerade hanar försöker betäcka honor är väldigt vanligt och inget att oroa sig för, så länge inte hanen är på honan jämt och ständigt så att det blir osämja och att dom därför "lider" av att bo ihop.

heyhakandagny
2018-01-13 10:11
#4

Tack snälla  HalmbyDjurgård för ett sånt bra svar!  Jag håller med om det du skriver.  Honan försöker rida på hanen ibland också och så håller de på titt som tätt.  Så jag har blivit ganska lugn i det. Man är kluven i början när man endast har haft en kanin, sen är det helt plötsligt två och de beter sig annorlunda! Ha en fortsatt bra dag!

kanin/höna
2018-01-13 22:27
#5

det är vanligt att de låter. lite knorr och grymt är inget ovanligt.

Upp till toppen
Annons: