Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 494 ggr
Arcade-Foodie
2017-12-15 22:50

Vikt nedgång

För två veckor sen vägde jag min kanin, då vägde han 405 gram och idag vägde jag honom igen men istället för att gå upp hade han gått ner till 370 gram. Kan hans viktnedgång ha hänt för att han börjat fälla mer päls än innan. Han äter som han ska, han får 1 msk pellets och käkar hö som vanligt. Kan inte förstå hur han har gått ner i vikt. När han har haft en stadig vikt uppgång hela tiden och jag har inte ändrat något med hans mat. Men han har varit väldigt mycket aktiv de senaste 2 veckorna, då jag har varit hemma mycket och han har inte behövt sitta i buren när jag är i skolan. Vad kan jag göra för att få honom gå upp igen, de han har förlorat och hur kan han helt plöstligt förlora vikt?

Annons:
Arcade-Foodie
2017-12-15 23:09
#1

Hans vikt per månad: 3 - 270 gram 4- 343 gram 5- 385 gram (han hade en rejäl viktökning under en vecka) Han vägde som mest 405 gram. På julafton blir han 6 månader gammal, han är pigg och glad. Han nyser ibland men har inte en blöt en nos, han är extrem känslig mot damm. Då hans ögon och nos blir påverkade av det.

Ljungåsen
2017-12-16 10:14
#2

Jag tror att förklaringen ligger i att han rört sig mer än vanligt. Om han då fått samma mängd kraftfoder som när han var mindre aktiv, så räcker det inte riktigt till för att han ska kunna hålla vikten. Han klarar inte av att äta tillräckligt med hö för att kompensera. När det gäller marsvin (som är det djur jag kan bäst) så brukar man säga att en viktskillnad på 30 g motsvarar ett rejält toalettbesök. Din lille har tappat 35 g på två veckor. Inte alarmerande, men inte bra heller eftersom han borde fortsätta öka i vikt nu när han växer. Jag skulle testa en liten ökning av mängden kraftfoder. Antingen mer pellets, eller några ärtplättar dagligen.

Arcade-Foodie
2017-12-16 11:43
#3

Okej, ska pröva att öka hans pellets mängd lite grann.

Arcade-Foodie
2017-12-17 00:42
#4

Kommer boka tid till en veterinär. Han hade nyss en nysattack, när han kom och skulle gosa. Han låg och rykte och nös massor. Var lite läskigt när det hände. Men för övrigt är han lekfull och aktiv. Börjat ge honom 2 msk pellets om dagen istället för en.

Ljungåsen
2017-12-17 07:45
#5

Det låter som en bra idé att ta honom till veterinären. Om han får riktiga nysattacker så är det någonting som är fel. Jag önskar lycka till!

Upp till toppen
Annons: