Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2019 ggr
Emmai
12/14/17, 11:17 PM

Pellets till kanin?

Hej! Jag håller just nu på att gå över till selective. Men efter lite research har jag förstått att denna pelletssort är bra, men sjuuukt dyr. T.ex. cuni compete ska tydligen vara bättre samt billigare. Men funderar på att fortsätta med selective ändå, och vartefter blanda i lite andra pelletssorter också så de blir bra värden. Så till frågan - Jag undrar vad ni använder för pellets/pelletsblandningar OCH vad ni tycker om dem? Alla tips? mottages! Vill ha lite inspiration, haha. :,)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
[Smulan94]
12/15/17, 4:24 PM
#1

Jag använder pellets från Dogman. Tog den pelletsen som fanns i affären vid oss. Vet inte om den är bra men kaninen är galen i pelletsen.

[Smulan94]
12/15/17, 4:24 PM
#2

Jag använder pellets från Dogman. Tog den pelletsen som fanns i affären vid oss. Vet inte om den är bra men kaninen är galen i pelletsen.

Fridaaaa
12/15/17, 7:18 PM
#3

Rekommenderar inte dogman, det är inget vidare bra foder.
Undvik även blandningar, de brukar inte vara hälsosamma utan ge ren pellets :)

Jag personligen har rabbfor, men mina får minimalt med pellets. Oftast behöver kaniner inte ens pellets :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM_L]
12/17/17, 10:03 AM
#4

#1 Undvik Dogman! Har haft det och det var dumt av mig.

Använder Star Edel och en till som jag tror heter Cuni FIT. Mira får två maskedar pellets om dagen så det är minimalt med pellets där också.

Katti
12/18/17, 10:27 PM
#5

Som jag ser det ska pellets innehålla mycket vitaminer och mineraler i rätt proportioner. Det är ju för att förvissa sig om att kaninen inte får brist på något som man ger pellets. Eller? Det där med att pelletsen ska innehålla extremt mycket fibrer faller liksom på sin egen orimlighet; kaniner ska få massor av fibrer från sin huvudföda, som ju inte är pellets (utan hö, eller färskt grönt sommartid!). Innehåller pelletsen mycket av det viktiga så behövs extremt liten mängd. Eller ja, behövs är fel ord, de flesta kaniner behöver inte pellets alls, men de flesta människor vill ändå ge pellets 😉. Så kaniner som får pellets ska ha mycket lite av det, så att de äter mycket av det nyttiga höet, och på så vis får i sig stora mängder av de livsviktiga fibrerna!!! Då får de också tugga mycket vilket är viktigt för både tänderna och välmåendet i stort.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Maleficum
12/18/17, 11:32 PM
#6

#5 Beror ju lite på hur känslig kanin man har. Min nuvarande är extremt känslig för lågt fiber och kan få problem med magen till och med av hö som inte är tillräckligt grovt. Han har varit utan pellets i ca 2,5-3 år (men ska dock börja ge lite igen av olika skäl och i hans fall behövs då ett pellets med ordentlig fiberhalt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: