Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 762 ggr
Ia-san
12/13/17, 6:07 AM

Kanin - trött och hängig

Hej! Detta är väldigt akut och viktigt!

Jag har en kanin som fyllde tre år den 15 Juni, det är en kastrerad hane av rasen hermelin. På måndagen (den 11/12) insjuknade han i Urinvägsinfektion. Han är vanligtvis en väldigt gladlynt kanin som alltid springer i trappor med energi och äter normalt. Han är den spralligaste och mest energirika kanin som vi har. Men när han fick Urinvägsinfektion blev han genast mycket annorlunda och blev väldigt hängig och lealös när man höll i honom (Även lite nu).

När han fick Urinvägsinfektion började vi medicinera och mata honom med vatten, örter och annat nyttigt. Han verkar inte ha ont men är inte sig lik fortfarande. Han är väldigt trött och hängig och vill inte göra något annat än att sova. Han var även lite kall för någon timme sedan så jag värmde honom under tecket och konstigt nog smet han inte från mig som han hade gjort vid friskt tillstånd. Han skakade i hela kroppen varje gång jag utförde någon plötslig rörelse eller klappade honom för mycket. Han gjorde ett dovt malande med tänderna som jag tror betyder att han har mysigt eller trivs men jag vet inte om jag har rätt.

Tillslut slet han sig loss efter 40 minuter (eller något sådant) och började äta lite hö och dricka en hel del vatten från en kopp. Är detta ett tecken på förbättring eller kan han vara dålig i alla fall? Är orolig för honom hela tiden och kan knappt sova eller koncentrera mig på mina läxor eller skolan.

Det jag undrar över är varför han är så trött och hängig, om han fortfarande har Urinvägsinfektion, vad jag kan göra som hans ägare och om han behöver en medicin etc. Skriv tips? och skriv allt ni kan komma på av egna erfarenheter eller som ni hört/sett/varit med om.

Tacksam för svar! Jag är väldigt orolig.

Annons:
ähnchen
12/13/17, 6:49 AM
#1

Hej!

Stackars liten. Han mår definitivt inte bra. Man själv skulle inte återhämta sig från en infektion på ett par dagar heller så jag tycker inte att det är konstigt att han fortfarande är trött och hängig. Och jag förstår din oro.

Är det första gången du ser att han dricker själv och äter hö sedan han insjuknade? I så fall är det en klar förbättring. Critical Care är ett mycket bra "foder" för sådana nödsituationer då det är anpassad för växtätande djur och innehåller mycket energi som en liten sjukling behöver.

Att han var kall är ett tydligt tecken på att kroppens energi inte räcker till att hålla honom varm. Darrandet kan komma från att han frös, men kan även vara ett tecken på att han har ont någonstans.

Eftersom du skriver att han har en Urinvägsinfektion och att ni medicinerade honom antar jag att ni har varit hos en veterinär? Det är annars min rekommendation till dig att åka dit och får hjälp så att din kanin får den medicin i den doseringen som han behöver för att bli frisk.

Håller tummarna för er!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: