Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1049 ggr
Arcade-Foodie
2017-12-12 22:45

Hur har ni koll på era frigående kaniner?

Jag undrar hur ni som har en frigående kanin har koll. Jag har varit nära att sätta mig på min kanin, har gått in på honom och han har fått en spark inte med mening. Min kanin har en tendens att springa vid fötterna när man rör sig och om man är i köket så är han alltid bakom en eller mellan ens ben. När man går på toa så sitter han precis utanför dörren och man försöker hela trippa omkring. Även när man lyfter på fötterna så är han ena stunden på andra sida rummet och sen är man helt plötsligt påväg att trampa på honom. Han har aldrig blivit skadad men behöver verkligen tips? på hur man har koll vart kaninen är, även fast jag tänker hela tiden vart jag sätter fötterna. Kollar vart jag sätter mig, så lyckas jag ändå lyckas gå in på honom. Bor i en etta som är inte så stor så jag kan inte ha en Hage åt honom, men även när jag är hos föräldrarna som har hus, har jag samma problem. Behöver verkligen tips? på hur man har koll på kaninen. Vill inte att något ska hända honom men jag vet att han älskar att vara frigående.

Annons:
[jenny-]1
2017-12-13 06:54
#1

Jag har aldrig riktigt behövt hålla koll, mina springer jämt runt fötterna men flyttar sig för mig när jag går eller tar ett steg bakåt. Självklart tar jag en extra kik på golvet när jag kliver ur sängen eller soffan t ex.

Arcade-Foodie
2017-12-13 10:00
#2

Finns det något sätt så man kan få sin kanin att hoppa undan, känns lite grann som det är en tidsfråga innan han blir skadad. Vill inte stänga in honom i en bur, för jag vet att han älskar vara med folk och gosa.

[jenny-]1
2017-12-13 16:32
#3

I början gick jag med med fötterna lite släpande och "råkade" stöta till kaninerna lite lätt om de hoppade i vägen. Inte hårt utan mer "jobbigt och störande" 😉 om man själv hela tiden aktar sig för dom så behöver de ju inte hålla koll på en menar jag. De är inte rädda på nåt sätt efter det men hoppar inte ivägen heller.

Arcade-Foodie
2017-12-13 17:16
#4

Gjorde så i en hel månad men min kanin verkar inte förstå, han glider iväg på golvet och kommer tillbaks. Han aktar sig när det gäller andra men för mig så gör han inte det. Han springer konstant vid ens ben, när han inte äter. Stänger in honom på nätterna då han har en tendens att lägga sig bredvid mig när jag sover och kryper ihop och sover. Han gör det även under dagarna med.

[jenny-]1
2017-12-13 20:57
#5

Låter som att han är sällskapssjuk.. en liten kaninhonekompis kanske? Mina hade nog vart väldigt olyckliga ensamma. Annars kanske han fått belöning i nån form (mat, uppmärksamhet) då han hållt sig nära dig?

Arcade-Foodie
2017-12-13 21:10
#6

Nope han får ingen uppmärksamhet, när han springer vid benen. Han får bara belöning när han går in i buren när jag säger åt honom att göra det, annars får han inget. Tänker skaffa en kompis till honom till sommaren, när han är kastrerad. Han har inte fått sina kullor än. Men är inte så säker han skulle förstå en kanin, han är uppvuxen utan en kanin mamma och var handmatad. Han är van med hundar och katter men inte kaniner. Så får se hur det går då. Han är ganska sällskapsjuk, när han inte äter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: