Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1235 ggr
[BELLA89]
2017-12-10 02:18

Gallerbitning kan inte sova

Hej! Nu är det så att min kanin har börjat gnaga på gallret, det är bara när han är instängd i buren under natten. Nu vaknade jag klockan två på natten av att han biter/rafsar på gallret, jag blir så irreterad när det förstör min sömn. Han gör så jag inte kan somna, jag vaknar flera gånger på natten, han väcker mig tidigt på morgonen. Så fort jag rör på mig så slutar han för då tror han att jag ska släppa ut honom, men jag vill inte ha honom lös på natten ifall han gnager på väggen, sladdar osv. Jag måste ha stängd sovrumsdörr ifall han ska vara lös eftersom vi har katt, dom går bra ihop men jag vågar inte ha dom tillsammans på natten. Jag blir så irreterad på honom så jag vill ställa ned honom på nedervåningen så han inte väcker hela familjen, men jag kan inte bära buren själv. Jag har några leksaker till honom men det är inga kul leksaker, men jag tror inte det kommer att hjälpa med att köpa nya. Vad ska jag göra? Jag orkar inte med det här… Snart släpper jag ut honom, även fast man inte ska det när dom biter på gallret. Nu ska jag strö ut lite pellets i buren så jag kanske får somna om.

Annons:
tiger tok
2017-12-10 07:09
#1

Vad får han för aktivering? Jag tror han är understimulerad.

Myrra
2017-12-10 08:10
#2

Man kan lägga en handduk över halva buren (där han helst gnager),min kanin slutade upp med buset direkt, han verkar gilla att det blir som en liten koja med handduken och sover numera snällt hela natten.

[BELLA89]
2017-12-10 11:21
#3

Okej då ska jag pröva att lägga en handduk över där han gnager.

MOJ
2017-12-10 21:20
#4

Gallerbitning uppstår ofta av understimulans och uttråkning.  Kaniner är mest aktiva i skymning och gryning då han är i buren. Jag skulle byta ut buren mot en Hage så att han har mer yta att röra sig på, när jag hade mina kaniner i mitt rum så bodde dom i en Hage under min säng ( med yta utanför också såklart).  Annars mycket grenar, och aktivering innan han ska in i buren. (:

[Smulan94]
2017-12-10 22:36
#5

Inatt har jag kaninen lös i mitt rum. Har satt kompostgaller iför dörren så han inte kan gå utanför mitt rum, bara så katten och kaninen inte kan komma åt varandra. Dom är lite rädda för varann så jag tror inte att dom skulle skada varandra men jag vill vara på den säkra sidan.

[Smulan94]
2017-12-10 22:39
#6

Orkar inte med gnagandet så han får vara lös under natten. Har inga sladdskydd så lite orolig är jag över att han kommer få ström i sig, men han har inte bitit på sladdarna innan ( ska skaffa sladdskydd). Tapet har han slutit bort med inget mer.

Annons:
Corova
2017-12-11 08:04
#7

Min kanin är väldigt nattaktiv och gnager då på pinnar och grenar. Har din kanin grenar i buren på nätterna? Det låter betydligt mindre om de tex gnager på asp än på burgallret och det är betydligt bättre för kaninen också.

[Smulan94]
2017-12-11 08:47
#8

Han får nya fräscha grenar varje dag. Han har två tjocka och flera kvistar som han äter upp direkt från äppelträden.

[Smulan94]
2017-12-11 08:47
#9

Så han har alltid grenar:)

[Smulan94]
2017-12-11 08:47
#10

Så han har alltid grenar:)

Fridaaaa
2017-12-11 11:16
#11

Personen är inte kvar på ifokus

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: