Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 912 ggr
[bessiethebeast]
12/6/17, 11:05 AM

Förändra matvanorna

Hej! Jag började nyligen på ett nytt jobb och fick snabbt ansvar över kaninerna. En av de första sakerna jag märkte var kaninernas fria tillgång till pellets. Det har gjort att de flesta av kaninerna är extremt överviktiga och många av dom har helt slutat med hö och istället lever dom på pellets och godis som dom får nästan varje dag. Jag tycker så otroligt synd om de stackars kaninerna som är så tjocka att dom inte klarar av att hålla sig rena i rumpan och som knappt orkar hoppa runt så som en frisk och glad kanin ska göra. Nu vill jag prata med min chef om det här och önskar att få henne att gå med på att jag får ändra deras matvanor. Då vill jag ha en plan på hur jag ska göra detta, men problemet är att jag inte har någon erfarenhet över hur man fixar något som gått så långt. Kan man från en dag till en annan bara ta bort pelletsen? Eller finns då risken att dom ändå inte börjar äta hö, utan istället vägrar att äta? Jag behöver tips? och idéer på hur jag ska göra det här. Alla förslag är väldigt uppskattade! Sen vill jag bara tillägga att kaninerna annars har det hur bra som helst och det är absolut inget hemskt ställe som det kan låta på min text. Det är bara det här med maten som inte alls funkar som det ska enligt mig.

Annons:
[Tisstassen]
12/6/17, 11:42 AM
#1

Jag gav min kanin endast pellets som godis annars levde han enbart på hö och han mådde superbra av det

jag skulle nog prova att utesluta pellets och godis ett tag framöver. men främst utesluta sockersaker. så som sockrat godis, fröstänger, frukter och dyl. 

pellets brukar väl främst vara sammanpressat hö och eventuella tillsatser, så om de har friskt hö tillgängligt lär de sig nog att äta av det istället och det gynnar även deras tänder! tuggning är super för tänder, matspjälkning och är mycket naturligare för dem. gäller ju egentligen oss människor också ;) bra för dem att få grönt också, och då menar jag inte bara morötter och isbergssallad, utan ge dem lite mer givande grönsaker, det mesta som är nyttigt för oss människor är väl bra för dem med (fast men undantag för tex kål och stenfrukter som tex avokado) grenar är också super för tänderna och magen :) 

hoppas att din chef inte tar illa upp, försök att inte vara typ "jag kan bättre du gör fel" utan presentera det lite försiktigt och snyggt ^^ tycker det är super att du vill försöka göra skillnad! kaninernas basföda ska ju vara hö

jag har inte hört om att de ska va något problem för magen att gå från pellets till hö, mest att de kan bli knas när man går från hö till gräs… men jag hade som sagt en kanin som hade hö som basföda så jag hade aldrig det problemet…

vissa hösorter var godare enligt min kanin också, har ni bra hö till dem? friskt och kraftigt? jag provade dogman från en mataffär en gång, klent och dammigt, inte alls uppskattat av honom!

[bessiethebeast]
12/6/17, 12:21 PM
#2

#1 Jag har absolut tänkt förslå att godiset utesluts helt. Pelletsen tänker jag också att man kan skippa ett tag. Sen möjligen att man i framtiden kan sätta in en lämplig mängd pellets per dag till de kaniner som kan verka behöva det. Sen håller jag med dig om att dom nog skulle må gott av lite grönsaker. Måste nog dock vänja in det försiktigt med tanke på att dom aldrig äter grönsaker just nu.

tiger tok
12/6/17, 7:52 PM
#3

Kolla tänderna också så att de inte har för långa, då kan de inte äta hö.

Upp till toppen
Annons: