Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 705 ggr
Arcade-Foodie
12/5/17, 11:58 AM

Gnager ej på grenar

Har gett massa olicka grenar till min kanin men han gnager inte på dom. Har till och med försökt smaksätta dom med äpple och andra saker han gillar men han bara nosar och går ifrån. Har prövat äpplegrenar, hassel och rönn. Har även köpt gngar leksaker såsom är gjord av pil träd men inget han är intresserad i. Finns det andra gnagar saker man kan ge som kan sysselsätta honom. Han gräver aldrig och har aldrig visat behov av att gräva. Vill hitta någon gnagar sak då han börjar få intresse för en viss kabel som jag inte kan sätta skydd på men jag har satt en kudde som tillfällig skydd. Det är de ända han gnager på men han kan också börja gnaga på plast. Han har massor av olika leksaker i buren som jag byter ut mot andra när jag storstädar hela buren. Det gör jag en gång i månaden. Då har han olika bollar, en aktiveringsboll, en som låter och några andra leksaker. Han är till största delen frigående, han är högst i buren under dagen 4-5 timmar när jag är i skolan och när jag sover.

Annons:
...3333
12/5/17, 7:38 PM
#1

Jag tror inte att det är något du behöver oroa dig för. Fördelen med grenar och leksaker m.m. är att deras tänder slipas, men har han mycket hö varje dag och kanske får en morot då och då borde det inte vara något problem. Alla kaniner som jag har haft har varit helt ointresserade av leksaker. Känns som att det är en sån sak som vissa enstaka kaniner gillar att sysselsätta sig med men det är baserat från mina egna erfarenheter. Att gräva är också en sådan sak som de egentligen inte behöver göra, men gör det oftast iaf. Att gräva slipar klorna och har du kloklippningen under kontroll med regelbundna klippningar(ca 1 gång varje månad/varannan månad beroende på hur snabbt hans klor växer) är det inga problem. Du behöver nog inte oroa dig.

Arcade-Foodie
12/5/17, 8:14 PM
#2

Aha, okej. Behöver bara se till att han inte gnager på kabeln, väldigt konstigt att han har bara visat intresse för kabeln på ett ställe. Kanske något har spillt på den, så han gillar smaken. Då han inte gnager på något annat eller visat intresse. Inte ens gnagar leksaker gnager han på även fast de ha godsaker, han rullar dom som en boll och hoppas på det bästa.

...3333
12/5/17, 9:10 PM
#3

Ja haha, mina kaniner brukar försöka bita på plastpåsar så det är nog bara att separera kaninen från kabeln på något sätt :P

Maleficum
12/5/17, 10:03 PM
#4

Har du testat att ge äggkartong? Hade en hona som älskade att gnaga på kablar (och sökte upp dem hur mycket skydd jag än försökte få till) och hon gillade att gnaga och äta äggkartong (strunta fullkomligt i godiset man la i kartongen). Även vanlig kartong kan vara en ide, min gillar att gräva och tugga på flyttkartonger (är snart ingen botten kvar på dem).

Har du testat klä in sladden med folie?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
12/5/17, 10:44 PM
#5

Har försökt med de mesta och min kanin åt upp foliet, kartong har jag försökt men han är inte intresserad. Tycker det är konstigt han verkligen vill komma åt kabeln. När han inte har någon intresse att gnaga på annat. Tänker försöka lägga kaninburen på kabeln så han inte komme åt den, resten av kabeln har han inte gnagt på.

[EM_L]
12/6/17, 9:38 AM
#6

Sätt galler runt om kabeln.

Annons:
Upp till toppen
Annons: