Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 630 ggr
Lilloanne
12/3/17, 9:27 PM

Kanin och hundvalp

Hej!

Mina föräldrar har precis skaffat en hundvalp, som är en cockerpoo, dvs blandning mellan pudel och cocker spaniel. Min kanin är 7 år och nu är tanken att de ska få träffas för att de ska kunna samexistera. Jag kommer passa hunden ibland och vi är ibland på landet där de kommer behöva vara i samma hus. Jag funderar på hur vi ska göra!

Kaninen har tidigare träffat en hund, två gånger, då han knappt reagerade utan nosade lite och vände sig sen bort och tvättade sig. Då var han i sin utebur. Andra gången sprang han lös i en Hage och hunden var utanför, hunden själv blev helt galen men kaninen lugn (det var inte meningen att de skulle träffas så). Så jag tror inte kaninen är särskilt rädd. Får bara hoppas att det är likadant med den här hunden! Hur hunden är vet jag ju inte, hon är en valp på 11 veckor nu. Och valpar är ju valpar… hon är pigg och leker och bits osv.

På landet kommer kaninen vara i en vanlig bur med kompostgaller runt om, han brukar vara lös i hagen men jag kan tänka mig att han får vara i buren när hunden är runtomkring, fast med hagen runt buren så det blir ett extra skydd. Här hemma är buren öppen och kaninen går som han vill, håller sig dock bara på mattorna. Men när jag väl passar hunden kan ju kaninen vara i buren.

Jag tänker mig att jag ska ta med typ en handduk som kaninen brukar ha, för att hunden ska få känna lukten av kanin. Och sen ta med kaninen dit och låta dem träffas via gallret i transportburen. Låter det vettigt?

Annons:
tiger tok
12/4/17, 7:23 AM
#1

Jag tycker det är bättre om hunden får träffa kaninen hemma hos dig. Hunden är troligen mer självsäker hemma hos sig och kaninen blir antagligen lite stressad och osäker hemma hos dina föräldrar. Jag tycker det är bättre om hunden vet att kaninen bor hemma hos dig och den är man lugn emot.

Upp till toppen
Annons: