Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1372 ggr
Lilloanne
2017-11-28 18:18

Byta pellets

Min kanin, nu snart 7 år gammal, har ofta haft problem med magen. Inte så att han har diarré men lösare avföring, inte hårda pluttar utan mjukare "korvar" som han släpper på mattan, och sen trampar på så det blir utsmetat. Ser också att han inte alltid äter upp sitt nattbajs utan släpper det på mattan. Tidigare har han fått Dogman pellets, men nu har precis köpt ett nytt foder, Burgess Excel för kaniner över 5 år (fick det rekommenderat på Arken Zoo).

Han har smakat på pelletsen när jag har haft det i handen och lagt det på mattan, men om han får välja verkar han hellre äta den gamla pelletsen. Började ge honom lite av det nya i lördags, men jag ska ju byta ut det långsamt. Men hur gör jag om han inte gillar den nya pelletsen? Jag vill ju inte att han inte ska äta.

Ska även försöka byta ut hans hö, men jag tänker att jag byter ut en sak åt gången. Som sagt: är det konstigt att han väljer den gamla pelletsen över den nya? Och hur ska jag göra?

Annons:
Trebit
2017-11-28 21:28
#1

Det är inte konstigt att han väljer sina gamla pellets över de nya. När jag gick från Edel pellets med min hona (hon fick det hos uppfödaren) så totalvägrade hon det nya (Cuni complete), men när de gamla pelletsen var utfasade åt hon glatt av det nya, och nu för tiden kommer hon springande i väldigt fart när hon hör att jag har pellets.
Fasa ut de gamla pelletsen lite i taget över 1-2 veckor, när han märker att han inte får av den gamla sorten längre kommer han nog börja äta mer av den nya. 

Pellets är inget kaniner ska äta sig mätta på, det är helt enkelt ett tillskott för att se till att kaninen får i sig alla vitaminer och mineraler de behöver. Det som är allra viktigast är bra grovt hö. De allra flesta kaniner klarar sig egentligen utan pellets. 

Jag hade Dogmans pellets en kort period som övergångsfoder efter att jag adopterat min hane, han lämnade också mycket nattbajs och hade mörka pluttar. Det blev en väldigt stor skillnad för oss när vi bytte till Cuni Complete. Dogmans pellets är tyvärr bland det billigaste på marknaden av en anledning.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Lilloanne
2017-11-28 22:04
#2

#1 Stort tack för svaret! Då är det bara att fortsätta.

Är det någon som vet något om Smilys hö? Finns på Arken Zoo. Och hur länge håller hö egentligen?

Fridaaaa
2017-11-29 09:58
#3

#2 Hö kan hålla i flera år om man förvarar det rätt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaninCupcake
2017-11-29 22:59
#4

Smilys hö är faktiskt det bästa jag testat. Har testat runt sju sorter, men det höet är de dem gillar mest. Helt ärligt vet jag inte särskilt mycket om det, men eftersom det är lite andra goda växter som t.ex. brukar växa på ängar så är det extra gott för tjejerna (:

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

[RC1393]
2017-11-30 11:54
#5

#3 Vad som då tåls att ha i åtanke är att höet förlorar fort sitt vitamininnehåll, och risken för bristsjukdomar kan öka. Liten risk om man fodrar med pellets också, men jag tänker att det tåls att nämna som komplettering eftersom fler än TS lär läsa ditt svar🙂

Lilloanne
2017-11-30 16:48
#6

Är det kanske värt att testa Smilys hö då, istället för Dogmans som jag har nu, och se om det hjälper till med magen?

Jag vet att det bästa är att köpa från en bonde, sägs det iallafall, men det är lite svårt för mig att fixa.

Annons:
Arcade-Foodie
2017-11-30 17:24
#7

Jag använde smiley hö och tycker det funkar bra. Min kanin är helt galen i höet och han har en tendens att leta upp höpåsen och krypa in och äta, när man inte har koll.

Upp till toppen
Annons: