Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 616 ggr
Arcade-Foodie
2017-11-27 20:39

Mindre pluttar

Hej, har sätt att min 5 månader pluttar har blivit mindre än vad de var förr. Han äter hö men inte lika mycket och jag har inte ändrat hans kost alls, kan det vara att pellets mängden är för mycket för honom nu eller beror det på något annat?. Förr var de alltid jätte ljusa och stora men nu är de mindre och lite mörkare men fortfarande ljusa. De är inte hårda eller lösa vet hur det ser ut men undrar varför det har börjat ändra sig utan att jag ändrar kosten. Han får godsaker någon gång i veckan men det har aldrig visat sig att vara någon problem innan och han har börjat äta mindre hö i buren men när han är frigående så bor han i höpåsen.

Annons:
Arcade-Foodie
2017-11-27 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på hans pluttar, all hö som ligger i lådan har han själv rivit ner. Då han bara äter en viss mängd av höet och allt utanför är efter en dag. Han äter bara höet från höpåsen och höhäcken allt på golvet ignorerar han.

Kaninen Florian
2017-11-27 21:15
#2

Hmm! Svårt! Kanske att din kanin pluttar mer men mindre pluttar? Har inget som helst bra svar faktiskt. Men jag tror inte det gör något, pluttarna på bilden ser normalstora ut! Om han börjar bli tröttare eller förändrar beteendet, då bör då dock kolla upp det med veterinär.

Kaninen Florian
2017-11-27 21:15
#3

Hmm! Svårt! Kanske att din kanin pluttar mer men mindre pluttar? Har inget som helst bra svar faktiskt. Men jag tror inte det gör något, pluttarna på bilden ser normalstora ut! Om han börjar bli tröttare eller förändrar beteendet, då bör då dock kolla upp det med veterinär.

Arcade-Foodie
2017-11-27 22:32
#4

Han brukar ha större och ljusare än vad de är nu, har inte ändrat något med kosten men ska ha koll på honom.

Maleficum
2017-11-28 01:05
#5

Har du nyligen köpt nytt hö?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
2017-11-28 08:18
#6

Det finns en massa information om kaninpluttar här. http://kaninmagazinet.se/2013/august/avforingsanalys.html Att pluttarna minskar i storlek är inte bra. Det är ett tecken på att kaninen äter för lite fibrer. Jag skulle minska mängden pellets, och se om det går att uppmuntra till att äta mer hö i buren.

Annons:
Arcade-Foodie
2017-11-28 09:30
#7

Han äter samma hö och han äter samma mängd pellets som förr, han får 1 msk om dagen inte mer. Men ska pröva minska ner på pelletsen.

Upp till toppen
Annons: