Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 842 ggr
Josephine_S
2017-11-26 19:35

Ändrade matvanor?

Hej! Jag har en liten hankanin (blanding mellan fransk vädur m.fl) på 2 1/2 år, han är innekanin och väldigt tam. Han har tidigare ätit mycket morötter och sallad med god aptit när jag gett honom och det har aldrig legat kvar i flera timmar i buren. För 1/2 år sedan flyttade jag hemifrån och tyvärr fick han bo kvar med mina föräldrar (då sambon är allergisk :( ), men jag kommer och hälsar på Max som han heter, flera gånger i veckan. Han har när jag inte är där, mina yngre syskon (11 och 17) och föräldrar som tycker oerhört mycket om honom och tar hand om honom. Dock har jag märkt sedan några veckor/månader att han knappt inte äter morötter och dylikt, utan luktar och sedan struntar i dom när man ger. Mina syskon har gett honom mycket foder(blandningar som man köper på djuraffären- som jag vet man inte ska ge alls mycket av) förutom hö och vatten som han har obegränsad tillgång av. Han är pigg och glad och skuttar runt som vanligt, men har varit lite lös i magen vid några få tillfällen under några veckor. Nu till min fråga: Tror ni att det faktum att han inte äter grönsaker med samma aptit längre, samt att han blivit lite lös i magen ett par gånger endast beror på kosten? Att jag måste se till att han bara får foderblandninven ett par gånger i veckan och morötter och sallad lite oftare istället? Han är ute och rör på sig mycket i en liten inhägnad ute och även inomhus- så röra på sig får han och en massa kärlek. Blir självklart orolig att den minskade aptiten för morötter och lite löst bajs ska bero på någon sjukdom.. Men det känns väl mer troligt att det är pga felutfodring då han inte fick samma mängd foderblanding när jag bodde hemma och då inte hade dom här problemen? Vad tror ni? tips? och tankar uppskattas! / Josephine

Annons:
tiger tok
2017-11-26 19:47
#1

Sluta ge foderblandningen, enbart godis. Grönsaker är också godis, kan ges LITE några dagar i veckan. Hö och vatten är bas föda!! Har han svårt att hålla hullet?

Arcade-Foodie
2017-11-26 19:49
#2

Undvik att helt ge foder blandning, de är aldrig bra för en kanin. Det kan vara att han äter för mycket av de goda och inte vill ha, ge bara hö och vatten i någon dag och se om magen blir bättre. Oftast när magen krånglar så beror det på kosten, för att magen ska må bra ska din kanin äta mest hö.

Arcade-Foodie
2017-11-26 19:50
#3

Morötter är godis, ge hellre gröna grönsaker än morötter. Det är nyttigare för kaninen :3

Josephine_S
2017-11-26 20:00
#4

Tack för svar, ska se till att ingen foderblanding ges utan enbart hö och vatten, förutom morötter/sallad några gånger per vecka. Nej, han har inga problem med att hålla hullet och är pigg och glad. Vid sjukdom bör väl allmäntillståndet ändras också? Dvs jag bör väl märka om han ex. äter mindre generellt, inte rör så mkt på sig eller inte orkar något?

Arcade-Foodie
2017-11-26 21:14
#5

Vid sjukdom så kan man se att kaniner blir trötta, mindre rörliga, slutar äta mm. Men det är inte alltid att man ser det eller att kaninen visar sånt, man får ibland kolla på andra saker med.

Josephine_S
2017-11-26 21:50
#6

Okej, känns inte som att det borde bero på sjukdom. Har tidigare erfarenhet av sjuka kaniner, då vi hade utekaniner när jag var yngre, och vet att dom då blev slöa, slutade äta och bara låg gömda i buren(de gick tyvärr båda bort av sjukdom med ett par års mellanrum). Max är pigg, äter hö, fodret, skuttar runt och är väldigt social, så känns som att jsg borde märkt något om han vore sjuk. Får hålla tummarna för att han börjar äta lite grönsaker nu när vi inte ger honom mer blandfoder helt enkelt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: