Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1510 ggr
[EM_L]
11/26/17, 10:18 AM

Trycksår?

Hej!

Upptäckte igår att min lilla Mira förmodligen har början på trycksår eller har trycksår.(bifogar bild imorn på hennes häl)

Men hur? Har tjockt lager med spån i buren och varje dag så lägger jag ett nytt lager med spån som är torrt. Städar när det blir mycket bajs och kiss och spån. Det blir inte fuktigt eftersom jag vädrar rummet varje dag.

I hennes kartonghus så har jag tidningspapper och en massa hö att äta. Kollar varje dag flera gånger så att det är torrt där inne i huset.

Jag har en stor matta i mitt rum som hon kan vara på som är ganska mjuk.

Det jag har gjort är att lägga en filt vid buringången på mattan och sen två barnpåslakan ovanför.

Hur kan hon ha fått trycksår? Trycksåret är minde än en cm i diameter och är lite rosa. Det är lite päls där. Och såret är på hälen. På den västra sidan. På den högra sidan så har hon inget sår.

Fråga: Kan jag smörja det med idominsalva som vi har hemma?

/från en matte som bryr sig om sin älskade kanin.

Tacksam för svar så snart som möjligt!❤️

Annons:
Linjen
11/26/17, 12:31 PM
#1

Min ena kanin fick början till trycksår av att hoppa mycket på en vanlig matta. Det var som att den skyddande pälsen skavdes bort av friktionen på mattan. Det gick över när han fick komma ut i uteburen och bara hoppa på jord och gräs. Nu vet jag inte vad det är för typ av matta du har men många säger att fleece är skonsammare för fötterna på dom. Har också läst att många lägger en madrass med fleeceöverdrag som kaninen får bo på för att få ordning på trycksår.

[EM_L]
11/27/17, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Bilder på trycksåret.

Ljungåsen
11/27/17, 5:38 PM
#3

Har du läst artikeln på kaninmagazinet.se om trycksår? http://kaninmagazinet.se/2013/february/trycksar-pa-fotterna.html Det ser inte så hemskt ut nu, men det kan snabbt förvärras när det väl börjat. Det viktiga är att hon bor mjukt och torrt. Halm i buren är bra. Utanför buren fungerar vetbed fint. En matta kan vara alldeles för hård och sträv. Även Marianne Tornvall har skrivit en del om trycksår. http://veterinaren.nu/kanin/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-kanin

[EM_L]
11/28/17, 9:37 AM
#4

#vetbed?

Ljungåsen
11/28/17, 11:06 AM
#5

#4 Sån här. Används ofta till hundar. Finns på andra ställen också. https://www.propet.se/hund/hundfall-vetbed

[EM_L]
11/29/17, 2:03 PM
#6

Ska rensa i buren idag igen och lägga tjockt lager med spån. Ska se om vi kan köpa halm eftersom mitt är slut.

Annons:
[EM_L]
11/29/17, 2:07 PM
#7

Har inte fleece filt eller vetbed. Vill inte köpa det heller nu. Men kan jag lägga en tjock filt och sedan flera påslakan ovanför varandra så att det blir mjukt på mattan som hon har? För påslakanen som jag har är inte sträva. Tacksam för svar idag!

Ljungåsen
11/29/17, 2:47 PM
#8

Ja, det kan du. Sen är det inte säkert att det blir mjukt nog för att det ska börja läka.

[EM_L]
11/30/17, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Igår kväll köpte jag halm. Så jag städade i rummet där hon bor och städade buren och la ett tjockt lager med kutterspån och sen halm över trots att jag hade städat dagen innan hela mitt golv och hennes bur. Sen så fixade jag något mjukt utanför. Två tjocka filtar och två påslakan över. Kan inte ha mjukt över hela mattan. Självklart om såret blir värre så ska jag försöka fixa så att hon har mjukt över hela mattan! Och i huset så är det tidningspapper under och sedan hö och halm över för att det ska bli mjukare. En nöjd Mira. Varje dag kommer jag att ta bort kiss och bajs samt blött strö från buren och se till så att det är mjukt och torrt 1-3 gånger om dagen. Även i huset så att det är torrt där. Varannan dag kollar jag såret på hälen för att se till så att det inte blir värre. Om det skulle bli det så blir det att smörja på idomin och fixa något riktigt mjukt att ha över hela mattan. Så håll tummarna och tassarna för att såret inte blir värre! För jag gör så mycket jag kan för lilla Mirisen! /mvh MEML & Mira

Ljungåsen
11/30/17, 10:12 AM
#10

Jag håller definitivt tummarna för att det ska bli bättre. Trycksår är ett elände.

[EM_L]
12/1/17, 8:07 AM
#11

#10 Tack för att du håller tummarna❤️ Kollade idag igen och det har inte blivit värre! Tack o lov än så länge🐇

[EM_L]
12/4/17, 8:29 AM
#12

Jag är ledsen för att skriva det, men det verkar som om det har blivit lite värre. Upptäckte igår kväll att hon hade ett trycksår på den andra hälen också. Så det blir att smörja hennes hälar varje dag minst 2 gånger om dagen och massera lite lätt för att blodcirkulationen ska komma igång ordentligt vilket gör så att trycksåren kan läka snabbare. Hon verkar inte ha ont och det är väl bra? Även tjockare med strö i buren blir det. 7 cm tjockt lager med kutterspån och en massa halm över spånet. Och rensa buren minst 2 gånger om dagen tycker jag. Det blir att jag upp tidigare på morgonen😴 Men jag gör vad som helst för min lilla Miris❤️ Alla människor borde få ha ett husdjur! Jag blir så glad av Mira när jag ser henne och myser med henne. En riktig vän är hon för mig. Någon att ta hand om, om djuret skadar sig, blir sjuk eller har fått sår så tar man hand om dom ännu mer och ger dom mer omsorg och hjälper sin vän att bli bättre. Jag kan säga att jag kan se på Mira direkt om något inte stämmer. Jag kan se om hon slutar att springa runt i cirklar runt mig när hon ska få mat. Då märker jag att något är fel om hon sitter still i buren och har matta ögon. För om man känner sitt djur väl så kan man ju märka direkt om djuret mår dåligt.

Ljungåsen
12/4/17, 8:41 AM
#13

Stackars Mira! Kaniner visar sällan att de har ont, förrän det blir riktigt besvärligt. Om hon accepterar att få bandage på tassarna så kan det vara ett sätt att avlasta hälarna. Se länkar nedan för hur man gör. http://www.medirabbit.com/EN/Surgery/Bandaging/band_foot.htm http://rabbit.org/treating-sore-hocks/ Vetwrap finns att köpa på apoteket, och fastnar inte i pälsen.

Annons:
[EM_L]
12/4/17, 10:47 AM
#14

#13 Tack för länkarna! Jag tror inte att hon skulle acceptera bandage.

[EM_L]
12/5/17, 9:48 AM
#15

Kan verka löjligt, men jag får hela tiden tankar om att Miras hälar aldrig kommer att läka… Att jag blir tvungen att smörja in dem 3 gånger om dagen och ha en massa tjockt lager med spån i buren och städa två gånger om dagen i hennes bur. Får så dåligt samvete av att hon har trycksår… Men det blir inte sämre nu när jag smörjer hennes hälar. Kan ju ta ett tag innan det ger någon effekt på förbättring.

Ljungåsen
12/5/17, 9:55 AM
#16

De tankarna känner jag igen från när jag hade en trycksårskanin här hemma. Hon var betydligt mycket sämre än Mira, och ett tag kändes det helt hopplöst, men det vände. Vi höll på och smorde och städade hysteriskt i många månader, så det kan ta ruskigt lång tid. För oss var det halmen som hjälpte bäst.

[EM_L]
12/5/17, 10:59 AM
#17

#16 Det kanske inte tar lika lång tid för Mira än vad det tog för din för att din kanin hade värre trycksår

Ljungåsen
12/5/17, 1:52 PM
#18

Det viktiga är att du hittar vad som gör det värre, så du kan åtgärda problemet. Att ett lindrigare trycksår läker fortare kan man nog nästan räkna med. Om hon har en favoritplats, där hon ligger mycket, så är det extra viktigt att den är mjuk, ren och torr.

[EM_L]
12/6/17, 8:25 AM
#19

#18 Ja på huset och i huset. Där är det mjukt och tort och rent.

sossos
12/8/17, 9:37 PM
#20

Så jobbigt att du inte märkt någon förbättring! :/ Är det mjukt även på huset? Tänker att det brukar vara typ en träsitthylla eller liknande, i så fall kan du kanske häfta fast en mjuk matta/ filt där? Är klorna korta och väger hon som hon ska? :) Vad smörjer du in med?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Upp till toppen
Annons: