Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 382 ggr
[Campam]
11/23/17, 10:00 PM

Aggresiv dvärgkanin

Hej, jag behöver erfaren hjälp! Jag har en kanin som nu är drygt 5 månader och varje gång vi sätter fram handen till honom (i buren eller golvet) så gör han utfall, speciellt mot barnen. Han har aldrig bitit mig men barnen och sambon har blivit bitna. Han är svår att fånga i buren och ännu värre när han är lös på golvet. Men när vi håller honom så gör han ingenting. Kan klippa klorna utan problem t.ex. Han var jättemysig i början. Kunde sitta och tvätta en på handen men sen hände nåt… han började bita äldsta sonen (5år) fast han bara hade honom i knät. Läste att detta kan vara en ”tonårsperiod”? Han stampar ofta och verkar liksom irriterad :( Hur ska vi göra? Ingen har varit dum mot honom eller så! Aldrig blivit skrämd. Kommer detta gå över? Vi är så kluvna till hur vi ska göra, vi kan inte ha en aggresiv kanin i en barnfamilj men vill inte ge upp på honom förtidigt heller om det nu bara är en period! Någon som har erfarenhet eller tips? på vad vi kan göra?

Annons:
tiger tok
11/24/17, 6:54 AM
#1

Han har inte ont någonstans då?

[Campam]
11/24/17, 3:54 PM
#2

Nej tror inte att han har ont för han är snäll när man väl håller honom och i buren ser han pigg och glad ut. Äter och dricker som vanligt! Det är mest när vi ska plocka upp honom som han blir elak.

Smultrondraken70
11/25/17, 9:36 PM
#3

Jag skulle kastrera honom så fort som möjligt. Tror det är hormoner som spökar.

Emmai
11/26/17, 10:36 AM
#4

De kan bero på en mängd olika anledningar. Men tror att de kan vara hormoner som spökar när du säger att han kan vara i tonåren. Jag skulle isåfall kastrerat så fort som möjligt, då brukar kaninen bli lugnare.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Upp till toppen
Annons: