Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 916 ggr
Arcade-Foodie
2017-11-21 21:36

Byta foder

Jag har en kanin på 5 månader och han äter selective junior som har 17% protein och 4 % fett och 19 % fiber. Det var de fodret jag köpte till honom som liten kaninunge men vet att det innehåller lite för mycket fett och protein för en vuxen kanin. 

Vilken ålder blir bra att byta till mitt andra foder som jag har hemma . Den innehåller 14 % protein, 3 % fett och 20 % fiber. Detta fodret var planen att han skulle äta från början men uppfödaren sa att han behövde mer fett och protein i sin mat då han var så liten och behövde extra hjälp.

Eller ska jag fortsätta tills slective junior är helt slut och sen börja med mitt andra foder. Vet att jag behöver vänja honom till de andra fodret men vet inte när det är dags att gå bort från det andra fodret.

Annons:
Katti
2017-11-23 11:00
#1

Jag anser att det här med olika foder för olika åldrar är helt ett påhitt av tillverkare och handel. För på vilket sätt skulle kaninungar i naturen äta annan mat än de vuxna?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Arcade-Foodie
2017-11-23 11:46
#2

Går inte ut efter ålder tänker bara att protein halten är lite högre och de är de fodret jag var tvungen att köpa i början då jag inte fick någon övergångs foder, det var problemet för mig. Hade redan ett annat foder hemma men man kan inte byta direkt och man behöver gå över försiktigt mellan foder. Så var tvungen att köpa de fodret han äter nu. Fodret jag köpte från början var det som uppföddaren gav till sina kaniner men inte till min kanin, så där gick det fel. Så det gör inget att de fodret har 17% protein, så jag kan ge det även när han är vuxen. För foder påsen kommer räcka ett bra tag.

Arcade-Foodie
2017-11-23 11:51
#3

Om jag fick välja så skulle jag kört med de fodret jag hade än att köpt nytt. Men kaninungar har känsliga magar och min kanin hade precis börjat äta pellets det hade gått 4 dagar för honom. Även fast han var 8 veckor när jag köpte honom. Jag vågade inte att byta foder direkt på en o samma dag. Jag har väldigt mycket pellets hemma nu.

Katti
2017-11-23 11:57
#4

Man kan ge bara hö några dagar och sedan fasa in det nya fodret någon tesked om dagen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Arcade-Foodie
2017-11-23 13:59
#5

Gjorde som jag gjorde, visade sig att även med fodret han var van med så var det problem med magen

Arcade-Foodie
2017-11-23 16:06
#6

Men att sedan ge 17 % protein som vuxen kommer inte påverka hans mage då, har läst att det ska vara mellan 15-14 %. Så jag kan göra slut på de fodret han äter nu och går sen över till de fodret jag från början skulle ha gett om jag fick övergångs foder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: