Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 786 ggr
kickii_
2017-11-14 13:41

dålig i magen

Min kanin har alltid varit dålig i magen till och från men nu är det inte alls bra. Det är löst bajs som fastnar i rumpan på henne och hon kan inte tvätta bort det, vi försöker att ta bort det men det kommer bara mer. Hon har alltid tillgång till färskt vatten och bra hö. Vet inte riktigt vad vi kan göra för att det ska bli bra eftersom det alltid kommer tillbaka. Någon som har något bra tips??

Annons:
[AnimeV4]
2017-11-14 13:44
#1

Äter hon höet bra? Titta så att hon faktiskt äter det och inte bara plockar med det, vilket sjuka djur kan göra för att dölja att de är sjuka.

Jag skulle nog även ha tittat på tänderna hos en kaninkunnig veterinär. Dreglar hon?

kickii_
2017-11-14 14:13
#2

 #1 - jag tycker att hon äter bra. hon dreglar inget och har aldrig gjort.

Trebit
2017-11-14 14:59
#3

Om kaninen bara får hö och vatten och ändå är dålig i magen rekommenderar jag starkt att uppsöka veterinär, för det är inte normalt.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CamillaS
2017-11-14 16:50
#4

Ger ni något annat än bara hö och vatten?

kickii_
2017-11-14 21:10
#5

#3 och #4 brukar ge tilläggsfoder också, både sånt från vanlig matbutik men då blir hon ännu värre. Oftast har vi ett foder från djurochnatur, pellets som fungerar bättre men hon är ändå inte 100 i magen

CamillaS
2017-11-14 22:00
#6

Nja maten från vanlig matbutik skulle jag ta bort direkt. Ger ni grönsaker till henne? I såfall kan det även ha inverkan beroende på mängd osv.
Men gör ni inte det så ja då är det något annat som spökar i magen. Vad är det för pellets från djur och natur ni ger henne?

Annons:
kickii_
2017-11-15 09:03
Idakarrlsson
2017-11-15 18:21
#8

Jag skulle plocka bort kraftfodret/ eventullt minska, endast ge hö och vatten och ge magen en chans att stabilisera sig. Hur mycket kraftfodret ger ni dagligen? Hittade ingen bra innehållsförteckning på fodret du länkade till förrutom en disskution från 2005, opålitligt rent källkritiskt men om det var det enda jag kunde få tag på utgår jag från det för tillfället. Länk till diskussionen: http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=435549 .  Rent spontant tycker jag det är mycket fett och lite fibrer.  Över lag rycker jag ni ska rådfråga en kaninkunning veterinär. Om det inte blir bättre eller om dina kanin slutar äta helt - raka vägen till veterinären! Hoppas allt går bra och att din kanin mår bättre snart. Kram

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Upp till toppen
Annons: