Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3051 ggr
yoyopro00
2017-11-13 20:09

Hjälp! Min kanin attackerar mig?

Min lilla sötnos var 8 veckor när jag köpte henne. Och det har gått ytterligare 4 veckor alltså måste hon vara 12 veckor. Det är ju inte meningen att vara rädd för sitt husdjur men det är jag…!! I början var hon jätte go. Inga problem alls. Nu är hon bara go utanför buren. Inga problem alls. Samma gäller om hon är i buren och man ska ta upp henne, då är hon också jätte go. Problemet är när man stoppar sin hand i buren. Antigen om jag fyller på hö eller om jag ger pellets. Då springer hon raskt mot min hand och morrar. Antigen biter hon eller så river hon. Att hon bits gör inte så ont. Men när hon rivs gör det förbannat ont. Hon rev mig nyss när jag stoppade in min hand för att fixa lite hennes spån. Så handen blöder nu och det svider rejält! Vad är det för fel? Vill hon kanske inte ha mat? Leker hon? Är hon arg? Och hon ger sig inte. Attackerar hon mig en gång så fortsätter hon om handen är i buren. Dock upplever jag inte detta problemet om jag ska lyfta henne. Sån här var hon inte i början. Det började ganska nyligen. Vad händer???

Annons:
molam
2017-11-13 20:37
#1

Låter som en mycket revirhävdande kanin.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Tussaan
2017-11-13 22:15
#2

Revir, du måste försöka visa på ett bra sätt att du får vara där. Markera när hon biter/river och belöna när hon backar undan. Har själv aldrig haft sådan kanin men jag skulle nog försöka göra något sådant iaf, det är ju viktigt att kaninen inte tar över :/

yoyopro00
2017-11-13 23:24
#3

Hur menar du att jag ska markera? Jag kan ju inte ha kvar handen när hon springer mot den. Idag hade jag det och nu har hela handen fått rivsår. Varför blir hon inte sån när man ska bära upp henne? Det är bara när man har handen i buren och ska ge mat

Arcade-Foodie
2017-11-14 06:34
#4

Hennes bur är hennes rivir, försök att ge henne mat utanför buren. Och pröva att ha en handske på dig, så när hon attackerar så gör det inte ont för dig, och så ger du henne mat först när hon har lugnat ner sig.

Ljungåsen
2017-11-14 07:08
#5

Jag har haft en sådan där revirhävdande kanin, och jag gjorde inget försök att uppfostra henne att låta bli. Vi lärde oss istället att undvika de situationer där hon kände sig hotad. Hon var frigående inomhus, och fick sin mat utanför buren. När jag behövde greja i buren så stängde jag den när hon var på utsidan, så att jag kunde göra det i lugn och ro utan att hon blev sur. Det viktiga, tycker jag, är att inte ta det personligt. Det är en instinkt att försvara reviret, inte ett tecken på att kaninen är elak eller otrevlig. Kastrering kan hjälpa.

Smultrondraken70
2017-11-26 10:22
#6

#5 har hanterat revirhävdande kanin likadant som du Ljungåsen. Vill att dom dom har det behovet så starkt ska få vara trygga i sitt eget revir, och eftersom dom vart hur mysiga som helst utanför reviret har jag inte sett nåt behov av att ”uppfostra” kaninen.

Annons:
[Tisstassen]
2017-11-29 10:42
#7

Jag håller med ovanstående, min kanin gjorde utfall om man grejade i hans toalåda, men då släppte jag ut honom och grejade i buren endast när han ej va där. Jag tror att han kände sig trängd också, inte kul att ha nån som tränger sig på när man redan är på en så liten yta liks… jag provade det som tidigare nämnt, att uppfostra, blev bara värre av det så det är inget jag rekommenderar!! Ta ut kaninen när du ska greja och njut av att hon är så trevlig annars! min hane var kastrerad så det var inte hormoner de handla om

...3333
2017-11-30 21:46
#8

När jag var 6 år fick jag en kanin, och hon var precis likadan. Morrade och rev mig i buren när jag skulle fylla på mat och sen hur snäll som helst när jag tog ut henne. Det beteendet försvann aldrig riktigt, men mitt tips? är att försöka vara med kaninen mer(även om hon skräms lite) för att hon ska bli mer tam.

Upp till toppen
Annons: