Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 661 ggr
HalmbyDjurgård
2017-11-11 13:20

Vilken färg är hon??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om denna gotlandshona är sallander, kanske lite ljus?? Hennes ögon är gråa åt lite bruna hållet. Skulle inte tycka att hon har en klassisk sallanderfärg men tycker inte att hon direkt är mer lik någon annan färg heller.. Hon blir troligtvis kvar i min egen genbank men vill gärna skriva någorlunda rätt i genbanksintyget ändå..

Annons:
Trebit
2017-11-12 17:21
#1

Vilka färger har föräldrarna? En Sallander är ju en "Chinchilla Madagaskar", en enfärgad gul kanin vars gula färg blekts till vitt.
Precis som på en vanlig Madagaskar kan ju slöjan vara ljusare eller mörkare, så om föräldrarnas anlag har möjlighet att ge Sallander så är det högst troligt att det är det. (Sen finns det tydligen fler varianter av Sallander, som Sallander egern, Sallander blå och Sallander brun, men då de inte är godkända färger finns ingen standard för dem).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

HalmbyDjurgård
2017-11-12 19:00
#2

Jaha. Då skulle jag väl gissa att hon är sallander blå då kanske..? Pappan är madagaskar och mamman vit blå japantecknad.

Trebit
2017-11-12 19:54
#3

Ja, eller bara "vanlig" Sallander är också lika troligt av den kombinationen, beroende på vad föräldrarna har bakom sig 🙂 Bär pappan på blått så blir det Sallander blå, annars inte.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: