Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 798 ggr
Mihnnalie
2017-11-10 17:54

Hon äter inte!

Hej!

Min gotlandskanin hona på 2 år har slutat äta. Det har pågått sen igår mitt på dagen. Jag har gett henne minifom och CC, och jag masserar magen.

Jag har testat ge henne grönsaker, pellets (hon får inte pellets i vanliga fall) osv. Men hon vägrar att äta något. Hon har inte druckit något heller. Jag har som sagt gett henne CC, men hon vägrar det också äta de också (har lyckats tvinga i henne lite).

Hon ligger ner och vägrar röra på sig. Har försökt att få henne att röra på sig men hon går nått steg sen lägger hon sig ner igen. Jag vet inte vad jag kan göra mer?!

Vet någon vad jag kan göra mer? Behöver alla tips? jag kan få!

Annons:
Arcade-Foodie
2017-11-10 18:14
#1

Du behöver ta henne till en veterinär, direkt. Det är farligt att hon inte äter och fortsätt att tvångs mata henne, så hennes mage inte slutar funka.

Mihnnalie
2017-11-10 18:18
#2

Jag vet att det är farligt att de inte äter! Men ingen veterinär har öppet nu.

91Marran
2017-11-10 18:20
#3

Ring en veterinär som har öppet och rådfråga! :)

Mvh
Mig

Mihnnalie
2017-11-10 18:40
#4

Det finns inte några veterinärer som tar emot samtal om rådfrågningar nu på kvällen :/

91Marran
2017-11-10 18:48
HalmbyDjurgård
2017-11-11 12:24
#6

Hur går det med kaninen???

Annons:
Mihnnalie
2017-11-12 22:39
#7

Hon lever än. Har tagit kontakt med veterinär och de tror att det är trumsjukan. Ingen veterinär har öppet nu så kan inte åka in med henne, men hon har fått minifom och CC och en massa massage och Motion. Hon äter nu så får se hur hon mår imorgon! :)

HalmbyDjurgård
2017-11-13 12:32
#8

Jätteskönt att höra att hon äter! Uppdatera gärna mera! Bra sätt för oss andra att lära sig mer! Jag hade själv för första gången i somras en kaninunge som fick trumsjuka, så jag fick akut ta bort honom hemma.. Har läst att om en kanin har fått trumsjuka en gång så är risken stor att de drabbas igen. Har också läst att det kan vara bra med torkade eklöv som lite "naturmedicin" vid trumsjuka. (Har själv aldrig provat dock, så jag låter det vara osagt om det funkar eller ej!) Om man lyckas få i kaninen något dvs.. men kan ju vara bra att ha ett litet lager för framtiden iaf, om man redan har blivit drabbad en gång.

Trebit
2017-11-13 19:28
#9

#8 Minns du var du läste om att ge torkade eklöv? Vilken effekt skulle det ge?
Ek är nämligen giftigt och inget som brukar rekommenderas att till kaniner, varken grenar eller blad.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

HalmbyDjurgård
2017-11-14 00:41
#10

Bl.a. på kaninmagazinet.se. Jag vet också att det är giftigt men i det här fallet gäller det endast torkade och i liten mängd.

Trebit
2017-11-14 10:27
#11

#10 Jag gjorde lite snabba efterforskningar, och det enda jag hittar om att ge eklöv vid trumsjuka är samma mening från Kaninmagazinet, upprepat gång på gång. Det vore intressant att hitta en mer vetenskaplig källa på det, och var informationen kommer ifrån början. "Sägs vara bra vid trumsjuka" betyder ju att någon har sagt det. Frågan är vem, och när, och hur det ska hjälpa.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

HalmbyDjurgård
2017-11-15 00:32
#12

Som sagt, jag har aldrig testat själv så jag låter det vara osagt om det funkar eller ej.. ;)

Upp till toppen
Annons: