Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1932 ggr
Ninni.
11/10/17, 3:35 PM

Frigående kanin

Hej! Jag funderar på att ha mina kaniner frigående i mitt rum och därför har jag har några frågor. Jag är nämligen orolig att de ska få trycksår av att hela tiden vara på en hård matta. Så, hur stor risk är det för trycksår? Och vad kan man göra för att undvika det? Sedan måste jag ju också ha någon stans att ha toalåda och höhack. Jag funderar på möbeln Ikea har som ser ut (ungefär) som ett bord men har ett lock. Har sett att många använder den och att det funkar för dem. Men finns det några liknande möbler? Alla tips? uppskattas!

Annons:
Ninni.
11/11/17, 7:14 PM
#1

Putt

taxidriver142
11/11/17, 7:29 PM
#2

Det är nog ingen risk att kaninerna får trycksår när de är frigående och själv kan välja plats. Min nuvarande kanin som varit frigående inomhus i närmare 7 år och har aldrig haft problem med trycksår eller liknade.

Trebit
11/12/17, 5:06 PM
#3

Det du kan göra för att minska risken för trycksår är att ha icke-hårt material på de ställen där kaninen sitter mycket. Det kan t.ex. vara flera lager matta, strö/spån/halm, eller mjuka hundfällar (t.ex. VetBed och liknande). Tipset med VetBed fick jag av min veterinär när vi pratade om att min ena kanin har lite avskavd päls på hälarna (dvs början på trycksår), och det har funkat jättebra. Fällarna går att tvätta i maskin och blir inte tunna och platta även när en har haft dem länge. Det går att köpa riktigt stora fällar på 150x100 cm på t.ex. Zooplus.

Det verkar vara ganska individuellt vilka kaniner som får trycksår av att vara frigående på hårda golv. Min hona har ingen antydan av trycksår (bodde sitt första år i gallerbur med torv) medan min hane har dåligt med päls på hälarna (bodde sitt första år i gallerbur med spån och delvis frigående inne). Har hört om fler andra par där ena kaninen får trycksår och den andra inte, trots att de har bott precis likadant största delen av livet. 

Möbeln du pratar om är IKEA:s HOL, den större varianten. Vi har både den stora och lilla, och med utsågade hål för kaninerna att hoppa in och ut funkar de utmärkt! I den stora har vi hö/toalåda och den lilla är myshörna med en tillklippt bit av en VetBed-fäll. Här kan du se bilder på hur det såg ut hos oss när vi precis skaffat den stora HOL:en. Vi har sen dess tagit bort den blå mattan och har en bit VetBed där med. Om en vill skydda träet i HOL:en från kissfläckar och annat, och få den att hålla längre kan man klä in botten i vaxduk.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Ninni.
11/12/17, 8:16 PM
#4

Tack för tipsen! Anledningen till att jag är orolig är att de i perioder har haft antydan till kala fläckar, alltså början på trycksår. Men jag ska kolla på det dör med vetbed, det verkar ju jättebra!

Ljungåsen
11/13/17, 7:18 AM
#5

Min kanin har vetbed över hela den ytan där hon bor, och det fungerar jättebra. Hon vägrar att gå på hårt golv, och mattor gav henne början till trycksår på hälarna. Nu när hon bor på vetbed har det läkt ut, och hälarna ser bra ut. Vi har vetbeden täckt med fleece, så blir det enklare att städa.

Trebit
11/13/17, 7:21 PM
#6

#5 Smart med fleece över! Det måste jag testa.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Upp till toppen
Annons: