Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1316 ggr
[Kanin_Zingo]
2017-11-07 22:49

Ger jag kaninen för mycket grönsaker?

Hej! Jag har en kanin på 5 månader. I hans förra hem så fick han grönsaker varje dag men jag vet inte hur mycket. Nu ger jag honom 3 tjocka skivor morot, 2 tjocka skivor gurka, ett blad kruksallad, lite persilia och paprika varje kväll, det låter mer än vad det är. Jag har läst att grönsaker för kaniner är som godis för människor så det ska man bara ge 1 gång i veckan för att det är dåligt för tänderna, men det är så tråkigt om han bara får hö och pellets, han får äppleblad när jag byter ut hans pinnar 3 ggr i veckan. Jag vet att han får alldeles för mycket grönsaker men på vintern så finns det ju inga blad på äppleträden som jag kan ge till honom istället för grönsaker. Jag vill att han ska ha grönsaker/grönt varje dag men jag ger nog honom för mycket. Hittills har jag inte märkt av något konstigt med honom, visst att vissa kluttar kan vara lite kletigare än andra men det är väll normalt? Jag vill inte ha några elaka/negativa kommentarer. Tänk på att jag bara haft kanin i 3 veckor, jag kan inte mycket än även fast att jag läser på flera gånger i veckan (har haft kaniner för 4-5 år sedan). Så om du ska skriva någon kommentar så skriv på ett snällt sätt, har ju bara haft kanin i 3 veckor som sagt så jag har ju ingen kunskap eller vad man kan säga.

Annons:
Arcade-Foodie
2017-11-08 09:13
#1

Försök att minska ner mängden på grönsaker eller pellets, gurka och morot är godis för kaniner. Det ska inte ge oftast, då de inte är nyttiga. Om du ska ge grönsaker är det bättre gröna blad och sånt, han bör inte få kletiga pluttar som du ser, för det är meningen han ska äta upp dom direkt, det innebär att han får för mycket av pelletsen eller grönsakerna. Hö är basfodret för en kanin och den ska utgöra minst 90% av maten och det är meningen att din kanin ska gilla det, för det sliter ner tänderna på kaninen. Om du tänker ge lite grönt varje dag så kan du ta bort pellets och ge honom grönsaker och hö istället, det funkar. Det finns information på nätet om det och i böcker.

Arcade-Foodie
2017-11-08 09:20
#2

Jag själv kör bara pellets och hö, lite grönt i veckan. Då jag inte har ekonomin för att köpa grönsaker åt min kanin varje vecka eller någon plats att odla själv. Och det funkar bra, det är lätt att tycka maten blir tråkig men så är det inte för kaninen.

Namiko
2017-11-08 09:36
#3

Grönsakerna bör som #1 skriver bestå av mest gröna blad. Tex persilja och andra kryddor, romansallad, grönkål (kål måste man vänja kaninen vid långsamt då det är gasbildande). Allt som känns vattnigt och/eller sött är godis och ges enbart i små mängder. Håller du dig till gröna blad kan du utan problem ge det till kaninen varje dag medan morötterna och annat kanske blir det där lilla extra nån gång i veckan.

Det kletiga bajset är blindtarmstömningen (ser oftast ut som en klump av små blöta kulor istället för större enskilda som är det vanliga bajset) och något dom ska äta upp direkt så du ska aldrig ens se det. För mycket godis (pellets och söta grönsaker) kan få dom att strunta i det och då måste man minska ner på sånt tills man hittar en bra nivå.

Det är jättebra att du läser på och vill lära dig. Om du kan engelska så är rabbit.org en guldgruva av information gällande allt om kaniner.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Kanin_Zingo]
2017-11-08 09:52
#4

Kan man ge kaninen gula blad? Eller är det bara gröna som gäller? Eftersom att alla blad har ju blivit gula nu.

julelii
2017-11-08 09:55
#5

ge helst inte mer en 1 och en halv morot per vecka för moröter är farligt för kaniners mage och dom kan få kvalster och dö så skulle tipsa att bara ge grönsaker som godis istället och tänkt på att skala morötterna ockå för det kan finnas kvalster som gör så att kaninerna kan få sjukt ont i magen och dö,,, gurka är inte farligt men tänkt på att det finns mycket vatten i gurkan  men ge hällre pellets 2-3 gånger om dagen och grönsaker som godis :) blev bara så upprörd om det dära med moroten …..paprika är farligt för kaniner och persilja det får man inte ge kaniner…  ge hälst bara saladshuvud eller salladsblad :) fast kom ihåg att minska mängden av det du tar också för det fins stora risker för att den blir sjuk :) ge den ba som godis istället eller på en visst dag få han grönsaker txp lördagar :)  och han ska allltid ha tillgång till hö :) jag skulle tipsa att du köpte brit animals pelets för adult och börja med att blanda grönsaker med peletsen och sluta ge han morot  jag vill bara tipsa och kaninens bästa dom förra gjorde helt fel

julelii
2017-11-08 09:58
#6

för kaniner är det viktigt att bara håla sig till hö och pellets, plus vet aja jag tjatar men detta är inge bra !! äpple är apsolut dåligt för kaninen !!!  du behöver inte vara orolig över att det är tråkigt det är inga problem för kaninen eftersom att det är en tam kanin så borde du inte skäma bort den så mkt utan snälla den kan dö av detta och kommer kanske inte leva lika länge pga hur du matar han

Annons:
julelii
2017-11-08 10:00
#7

jag menar inget illa hoppas inte mina texter blev för mkt men det är superviktigt att håla koll på kaninens kost det är något av det viktigaste <3 finnis lycka till med kaninerna #5 #6 är mina men jag är ba orolig över deras magar :) <33333 finnis ta hand om deras magar och lös bajs beror på att dom får för mycket men ge hälst bara gurka eftersom att det är vänligaast för magen :) <33333

julelii
2017-11-08 10:03
#8

#1 gruka är bättre en saladsblad eftersom att saladsblad gör dom dåliga i magen :) medans gurka bara inerhåler vätska :) och pellets är grundfoder :) pellets ska dom få 2 gånger per dag och alltid ha till gång till hö :) <3

Arcade-Foodie
2017-11-08 10:28
#9

Här är lite tips? på vad för grönsaker du kan ge till din kanin och vad för nyttigheter de innehåller: http://kaninmagazinet.se/2012/june/godsaker-att-ge-din-kanin.html Gurka är ingen mening att ge, den innehåller mest vatten och nästan ingen näring. Det är inte exakt nyttig grönsak för en människa så då är den ingen vidare för en kanin, den är mer som godis. Morot behöver du inte vara rädd över heller, när jag inte hade någon vett om morötter, gällande kanin så fick min kanin morot varje dag i 8 år, detta var min första kanin och det var för 10 årsen ( jag var själv bara 11 år), han blev aldrig sjuk och fick aldrig kvalster, det som hade ihjäl honom var dålig kvalitet på höet. Han blev 8 år gammal. Men det som är viktigt för mig är att när du ger grönsaker som inte är ekologiska, se till att tvätta dom noga, så din kanin inte får i sig bekämpningsmedel och allt skit som besprutas på grönsaker och frukt, det är inte nyttigt för människor och det är värre för djur om de får i sig för mycket.

Arcade-Foodie
2017-11-08 10:32
#10

Kaniner kan äta gula blad men tänk på att det inte har någon speciell näring som gröna, vilket gör att de inte blir nyttiga.

Arcade-Foodie
2017-11-08 10:34
#11

Jag tänker på fotosyntesen, så jag drar den slutsatsen. Eftersom bladen blir gula för att trädet behöver spara på näringen och förbereda sig inför vintern, så de gröna nyttiga bladen blir näringsfattiga mot hösten.

[Kanin_Zingo]
2017-11-08 11:31
#12

Kan jag ge honom blåbärsris varje dag då? För att dom bladen är väll gröna året om eller?

Arcade-Foodie
2017-11-08 11:46
#13

Japp det kan du göra.

Annons:
tiger tok
2017-11-08 15:49
#14

#8 pellets är inte grundfoder, hö är det!! Pellets behöver bara vissa kaniner, ingen av mina sex kaniner behöver det! Nej, de kan inte få kvalster av morot, men ont i magen av det kan de få om man ger mycket! TS ge så lite pellets som möjligt, om det ens behövs pellets alls? Hö av bra kvalitet ska han äta mycket av. Grönsaker kan han få som godis någon gång i veckan. Blad, pinnar och bladgrönsaker kan han få varje dag (inte så mycket isbergssallad eller kål)

[Kanin_Zingo]
2017-11-08 19:09
#15

Okej, så han kan få kruksallad varje dag? Jag ska plocka blåbärsris ikväll eller imorgon så han ska börja få det varje kväll.

tiger tok
2017-11-08 21:52
#16

Ja det går bra, kanske två blad?

Sagaeleanor
2017-11-09 12:07
#17

Jag ger en liten mängd pellets för att de ska få i sig sådana mineraler och vitaminer för att efterlikna den mer allsidiga kosten som de hade fått i det vilda. Grönsaker ger jag också en liten mängd av, för att variera näringsintaget. Inga stora utsvävningar. Persilja och bladspenat är populärt. Hö har dom fri tillgång på. Vanligt torrhö, som ska vara grönt och lukta gott, nästan som te.

Sagaeleanor
2017-11-09 12:08
#18

Och blåbärsris och lingonris emellanåt förstås! och på sommaren ger jag björkkvistar med löv, det gillar dom.

MinisatinGR
2017-11-09 17:07
#19

Du ska aldrig ta mycket gurka det Innehåller Massa vatten Och är inte bra för kaninen

Upp till toppen
Annons: