Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1767 ggr
Jag och mina djur : )
11/3/17, 2:17 PM

Kanin som slickar

Hej!

I måndags så köpte jag en liten hermelintjej på 10 veckor. Och redan när jag satt mig i bilen så började hon slicka på min hand. Sen kom jag hem och min familj kom och kollade på henne, när dom sträckte fram sina händer så började hon slicka på dom. Nu fyra dagar senare så slickar hon fortfarande mycket. När jag öppnar hennes bur och stäcker in handen så slickar hon, när hon hoppar ut ut buren så kan hon börja slicka på mina ben/fötter och ibland på mina kläder. Hon slickar på alla andra också. 

Första dagen så tänkte jag att hon kanske ville känna nya smaker och dofter, men nu fyra dagar senare så vet hon ju vem jag är? 

Jag menar absolut inte att jag vill att hon ska sluta, för det är jättegulligt, men tänker bara om det är vanligt att kaniner gör så eller om hon är lite ovanlig med att hon gör det så ofta 🙂

Så min fråga är: Gör era kaniner också det, ingen av mina andra/förra kaniner har slickat såhär mycket? 🤔

Annons:
AngeIica
11/3/17, 2:28 PM
#1

Har en blandras som gör detsamma, hon är fullt frisk och glad. Tror inte det är något du behöver oroa dig för :3

Arcade-Foodie
11/3/17, 2:34 PM
#2

Min lilla hermelin gör så också och han är helt frisk. Värst är nog när man ligger i sängen o kollar film och han börjar slicka en i ansiktet för han inte kan komma åt händerna eller något annat.

Jag och mina djur : )
11/3/17, 2:42 PM
#3

Haha, ja, varje gång hon kommer åt mitt ansikte så börjar hon direkt😂 Okej, då behöver jag inte oroa mig😊

91Marran
11/3/17, 3:14 PM
#4

Hon vill nog åt saltet från svetten. Eller jag har nog fel.

Mvh
Mig

MinisatinGR
11/4/17, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När hon slickar Bill hon vara snäll ock tvätta dig. För dom tvättar sig genom att slicka ( har hört det från en bok )🐰🐰🐰👅👅👍😺

Fokus_on_Pepsi
11/5/17, 7:45 AM
#6

Att hon slickar på sig betyder: ”Du tar hand om mosig, nu ska jag ta hand om dig” De slickar ju när de gör rent sig själva, så hon visar bara kärlek❤️

Annons:
Jag och mina djur : )
11/5/17, 1:20 PM
#7

#6 Okej💕

Kex!
11/5/17, 6:52 PM
#8

Både min dvärgvädur gjorde det när han levde och även min hermelinhona som levde tillsammans med honom (båda är/var kastrerade)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Novachan
11/8/17, 10:13 AM
#9

Mina kaniner (som bodde utomhus) slickade på min näsa jag stack in huvet i deras vinterbur (2 våningar), även fast de hade tillgång till saltsten så de hade ju ingen brist. Så som de andra säger, är nog inget du behöver oroa dig över.

julelii
11/8/17, 10:16 AM
#10

jag fick hem en hermelin kanin hona nydligt jag med och dom är väldigt tama av sig som du märker och min slickar också mig hela tiden på händerna osv det är en väldigt kärleks ful och snäll kanin ras :) <3

julelii
11/8/17, 10:19 AM
#11

#9 saltsten är farlig för kaniner

Novachan
11/8/17, 12:05 PM
#12

#11 Mina kaniner hade tillgång till saltsten då och då, inte jämt. Jag var 10-11 år när jag fick dem, är snart 26 år idag. Kunskapen om saltsten var inte lika bra och tillgänglig då som idag; man använde inte internet så mycket och speciellt inte barn/ungdomar - det var på rullning. Fanns inga smartphones och folk hade knappt ens mobiler. Så jag och min familj kan mycket väl ha gjort en del småfel i deras skötsel, men de fick aldrig några problem med kroppen, 1-2 förkylningar bara. De bodde utomhus och blev 6-6,5 år gamla.

Jag har inte haft några fler kaniner sedan dess. Om jag i framtiden skulle skaffa kaniner igen så skulle de antagligen bo inomhus (men jag är rädd att buren skulle lukta för mycket) och så skulle jag läsa på en massa om skötsel - färska upp mina gamla kunskaper och få in nya. Just nu har jag små möss hemma 🙂

Upp till toppen
Annons: