Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 765 ggr
Arcade-Foodie
11/3/17, 8:06 AM

Seleträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis kunnat börja seleträna min lilla kanin, men har lagt märke att blir rädd när man sätter på honom och jag distrahera honom med mat. Finns det något mer man kan göra, när han väl har selen på sig så springer han omkring som han brukar göra, bryr sig inte om selen. Min sele sitter lös på honom fortfarande (350 gram väger han) och han tycker det blir obehagligt när den åker ner på sidan. Det händer ibland. Selen kommer inte vara den jag använder när jag är ute och går eller koppeltränar (kommer börja göra det om 2 månader då han är 6 månader gammal), det är den minsta jag har från många årsen och jag kommer fixa en ny då d-ringen sitter fel.

Annons:
Fokus_on_Pepsi
11/3/17, 8:10 AM
#1

Hur gammal är han? Om han är så liten kanske du borde vänta lite tills han har vuxit till sig. Ha inte bråttom alls. Om du under en stund sätter in selen i buren så han får nosa på den och märka att den inte är farlig. (du måst vara där så han inte trasslar in sig i den) 💖💖💖💖💖

Arcade-Foodie
11/3/17, 8:23 AM
#2

Han är lite mer än 4 månader, han är bara rädd när den sätts på. Allt annat har han inga problem med och ta av är jättelätt. Men det är just ta på, tror han tycker det blir obehagligt när den kommer runt halsen men magen ingen fara.

Arcade-Foodie
11/3/17, 8:26 AM
#3

Jag har alltid uppsikt på honom, lämnar aldrig honom ensam när han har sele. Då den sitter lös på honom och hans framtassar kan fasta vid halsen, har aldrig hänt men vet att det kan hända.

Fokus_on_Pepsi
11/3/17, 11:52 AM
#4

Du kanske får lov att vänta, annars rekommenderar jag dig att köpa en specialbeställd sele i skönare tyg, det gjorde att min kanin gick bättre i sele, den där selen har ganska hårt ryggband❤️❤️

Arcade-Foodie
11/3/17, 12:18 PM
#5

Selen har jag bara som övning och mått, ska själv fixa en bröstsele till honom. När han är 5 månader kommer han väga runt 450 gram och viktökning går som det har gjort de senaste månaderna. Ska jag börja seleträna honom då? Han behöver bara bli van med att få den runt halsen, när den sätts på.

Arcade-Foodie
11/3/17, 12:50 PM
#6

Rörelse och springa omkring med selen får han ingen panik över, det är just påsättningen vid halsen och när selen hamnar lite på sniskan. Alltså ryggbandet hamnar helt på sidan. Vet att fixa att rygbandet inte hamnar på sidan är att han får en specialsydd sele som passar honom. Men hur ska jag göra så att han inte tycker det är läbbigt att selen spänna fast runt halsen, när den är där bryr han sig inte. Brukar börja med halsen sen magen, då han inte tycker magen är obehaglig. Han får alltid mat som belöning när han rör sig med selen och under påsättning och när jag tar av.

Annons:
Upp till toppen
Annons: