Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1150 ggr
Klaaraa
11/2/17, 2:58 PM

Hur sanera efter RVHD?

Hejsan!

Just nu är allt skit! Två av mina kaniner är avlidna av RVHD och min älskade kanin Loppan är förmodligen också smittad, även fast hon i nuläget inte visar något tecken. Så en tvåfackare + mitt rum är förmodligen helt "nersmittat" och behöver saneras.

Hur sanerar man burar/ rum efter RVHD?

Annons:
Jag och mina djur : )
11/2/17, 3:32 PM
#1

Exakt det hände mig för någon vecka sedan, mina tre äldsta kaniner gick bort men jag hann rädda den yngsta genom att ta in henne, och hon har klarat sig. Riktigt tråkigt när sånt händer… Eftersom att mina kaniner var i olika burar så blev det många att sanera, och en av burarna bestämde jag mig för att slänga. Dom andra två burarna tömde jag på ALLT och sköljde av dom med vatten, efter det så tog jag sopa och vatten och skrubbade riktigt noga. Sen sköljde jag av med vatten igen. Om ett tag så ska jag spruta burarna med desifitionsmedel (ursäkta felstavning). Lycka till💕

Maleficum
11/2/17, 7:47 PM
#2

Städa ordentligt och sanera med Vvirkon S. Annars är det bästa att låta dem stå tomma så länge som möjligt och helst så varmt som möjligt så RVHD inte överlever lika länge utanför kaninkroppen om det är varmt, tex överlever viruset 22-35 dagar i en temp på 22 grader medan det bara överlever 3-7 dagar i en temp på 37 grader, så har du filtar och tyger eller liknande kaninerna varit i kontakt med så kan en bra ide vara att tvätta dem riktigt varmt och torktumla ordentligt. Eventuella keramikskålar och liknande som tål värme kan vara smart att köra i diskmaskinen och sen sätta in i ugnen på minst 50 grader (gärna under natten eller nåt sånt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Klaaraa
11/3/17, 5:55 PM
#3

Tack så mycket för svar!

Nu har jag köpt hem Virkon S. Det står inte så mycket på förpackningen, så undrar hur Virkon S fungerar inomhus? Bleker/ färgar det av sig på golv/väggar/ ev möbler? Har tvättat vattenskålarna och övriga tillbehör i diskmaskin eller tvättmaskin.

Klaaraa
11/4/17, 1:57 PM
#4

Har försökt att läsa till mig lite om Virkon s nu. Står att det antagligen bleker, så kan ju glömma att ta det på mattor/ soffor :/  Och en soffa eller matta kan man ju knappast tvätta i tvättmaskinen…

Usch är så trött på denna skiten. Kaniner är mitt största intresse och nu håller även Loppan på att bli sjuk verkar det som. Allt känns hopplöst nu! Kommer jag någonsin kunna skaffa kaniner igen?

Jag och mina djur : )
11/4/17, 4:47 PM
#5

Förstår absolut hur det känns… Jag har två kaniner nu, och dom bor inne, däremot så bodde mina förra bara ute, men det tror jag absolut att du kommer kunna😊❤️

Maleficum
11/4/17, 7:02 PM
#6

#4 Använt mycket Virkon inne då det var det enda som tog doft hanhundskissdoften efter hunden jag hade (som läckte och senare i livet när njurarna börja pajja kissa på sig mycket). Det kan färga vissa tyger så det ska man helt klart vara lite försiktig med (min ena matta har blivit lite missfärgad på ett ställe men det beror nog mycket på att jag inte tvätta av virkonen efter det verkat utan bara spreja på och lät det vara). Inga problem på golv och sånt vad jag märkt. Behöver du köra på matta eller något sånt testspreya lite på något ställe som inte syns och där det inte gör något om det brukar bli missfärgat och se.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: