Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2350 ggr
[Kanin_Zingo]
10/31/17, 9:29 PM

Sitta i buren dygnet runt?

Hej! Jag skaffade kanin för snart 3 veckor sedan, han är en innekanin och står i mitt rum. När jag släpper ut kaninen fritt i huset så blir min pappa arg för att det kommer spån, kiss och bajs överallt ( tycker han ). Jag säger till honom att kaninen måste få springa av sig i huset flera timmar om dagen, men han säger att kaninen inte får det och att kaninen bara får vara i buren eller komma ut på altanen. Men han kan ju inte vara ute på altanen flera timmar om dagen när det blir minusgrader ute eftersom han är innekanin. Jag har kaninen löst i mitt rum varje dag men han sitter bara under min säng och jag får aldrig ut honom så jag måste ta en sopkvast och peta på honom så att han kommer ut ( går inte att locka ut honom med godis ), självklart blir han rädd och aggressiv så det kan ta upp till 40 min att få tag på kaninen. Så jag orkar inte ha honom löst i huset längre för att han sätter sig under möbler så vi inte kan få fram honom. Jag vill ha en innehage till kaninen som han kan få vara i, men min pappa säger nej till det också. Han säger att jag bara får ha innehage till kaninen om jag har kaninen på nedervåningen men jag vill inte ha kaninen där nere för att vi är nästan aldrig på nedervåningen ( vi är bara på nedervåningen om man ska duscha eller tvätta ), så då blir han ensam och bara sitter där utan sällskap. Jag vill sälja kaninen och skaffa 2 utekaniner istället för att jag tycker så synd om min kanin som inte får komma ut ur buren ( självklart släpper jag ut kaninen hela dagarna endå eftersom han bara sitter under min säng ). Utekaniner kan ju vara ute i Hage hela dagarna osv. Jag har ett till problem och det är att jag är så trött på den här kaninen för att jag aldrig kan bära upp honom för att han bara springer iväg så fort jag kommer nära. Jag kan inte ens ta ut honom ur buren för att han hoppar ur buren så fort jag öppnar och springer under min säng. Jag har skrivit det här i ett tidigare inlägg men jag orkar inte med honom!!

Annons:
[Jbgs]
10/31/17, 9:39 PM
#1

Låter som kaninen inte är tam. Krävs rätt mkt tid för att få honom känna sig trygg. Ha honom i famnen mkt klappa / borsta… tillslut släpper detta å han kommer inte gömma sig under sängen

[Kanin_Zingo]
10/31/17, 9:47 PM
#2

Problemet är att jag inte har tålamod. Jag blir bara arg på honom när han inte går att få tag på så jag vill bara skrika på honom.

Arcade-Foodie
10/31/17, 9:57 PM
#3

Tålamod är något man alltid behöver, speciellt när det gäller djur. Du har haft honom i 3 veckor och det tar olika lång tid att få en kanin att lita på en. Du kan göra honom till ute kaninen till sommaren och låta han vara ute resten av året. Och skaffa en kompis till honom senare, när han är ute. Ett tips? att göra en kanin tam är att ge den belöning när den närmar dig och du sitter på golvet, så låter du honom komma fram. Belöningar vinner man lätt en kanins hjärta och deras förtroende. Det vet jag. Tycker du ska ge honom en chans, tog själv en månad att göra min kanin tam och jag spenderade ungefär all ledig tid med honom, nästan 10 timmar varje dag och försökte göra honom tam med mig. Nu har jag en kanin som sover och gosar på min mage flera timmar om dagen, och älskar att få uppmärksamhet från andra människor. Det värsta du kan göra är att skrika åt en kanin och bli arg, då skrämmer du bara honom och då kopplar han dig till rädsla istället för säkerhet/trygghet.

[Kanin_Zingo]
10/31/17, 10:12 PM
#4

Jag sitter på golvet varje dag och så kommer han fram ibland och nosar. Men det är så trist att bara sitta på golvet med mobilen för att han kommer nästan aldrig fram, han bara sitter under möblerna hela tiden. Finns det något mer man kan göra än att bara sitta på golvet? Jag och mamma har honom i knät ibland när vi kollar på tv men han tycker att det är tråkigt så han försöker att skutta iväg. Finns det inget annat att göra? Hatar att han bara sitter under möblerna, det är inge kul att släppa ut honom på golvet när man inte ens ser honom. Det känns som att jag sitter på golvet utan att någon annan är där, jag ser bara kaninen när han är i buren. Det är också jobbigt att inte kunna fånga honom, att det tar minst 30 minuter att få tag på honom. Då tappar man lusten att ha kvar kaninen.

Arcade-Foodie
10/31/17, 10:20 PM
#5

Bästa sättet är ju att köra små steg, lägg godis på golvet och gör något annat. När han smyger ut och tar den så ger du en till. Sitt på golvet och studera och låt kaninen hoppa omkring i rummet och nosa runt, och så ger du honom godis när han vågar komma lite närmare dig. Sen ger du bara godis när han är framme och nosar och tillsist när han har hoppat upp på dig. Bästa sättet är att ha honom på en avgränsad område där du också kan vara på men han inte kan gömma sig eller springa ifrån, men han behöver inte vara nära dig. Jag lät min kaninunge vara på min säng och springa omkring medan jag satt och pluggade, och så fort han kom nära mig fick han en godis och så fick han springa undan om han ville. Jag låg även och sov i sängen en liten stund medan han sprang omkring. Men jag har en ganska stor säng. Så höll jag på i en månad varje dag. Hans godis var den mängd pellets min kanin äter.

ihalvarsson
10/31/17, 10:20 PM
#6

Låter inte riktigt som du borde vara en kaninägare. 3 veckor är ju inte alls lång tid för en kanin att bli tam och lära att känna dig. Kaninen blir antagligen stressad för att du är så ivrig med att vilja va honom tam och ha honom i famnen vilket gör att han inte vill komma fram till dig. För att han ska göra det krävs det tid icc belöning, locka med lite grönsaker/pellets och visa honom att du är snäll och plocka inte upp honom på några dagar/veckor för då förknippar han bara dig med det, låt han gömma sig och komma fram när han känner för det och prata med lugn och mjuk röst till honom. Lycka till med din kanin! Det krävs tid för att ni ska lära att känna varandra. :)

Annons:
Arcade-Foodie
10/31/17, 10:26 PM
#7

Det är bra att han kommer fram och nosar, han är nyfiken men många saker är nytt och läbbigt fortfarande för honom. Det är tråkigt när kaninen skuttar iväg men alla kaniner är olika, han behöver tid och låt honom få äta något medan ni gosar så lär han sig att det är något bra. Kaniner är lite som katter, de har egna personligheter. Vissa gillar att gosa andra gör det inte och så vidare.

[Kanin_Zingo]
10/31/17, 10:26 PM
#8

Jag läste att man kan ta 4-5 st kompostgaller och sätta sig i så att man tar upp hela hagen. Man ska sätta mat på ena sidan och vatten på andra, så att kaninen måste gå på än om den vill äta/dricka. Man ska sitta helt still i 1 timme eller mer. Detta kan man nog göra flera gånger om dagen. Jag ska börja med det här men jag har bara 4 st kompostgaller så jag hoppas att jag får plats😂

Pytteliten
10/31/17, 10:31 PM
#9

Det låter som en plan. Men då måste du vara lugn och inte på något sätt skrämma honom, för då raserar du allt i en handvändning. 

Skulle ovanstående inte fungera så gör både dig och kaninen tjänsten att ge honom ett annat hem tycker jag. Tycker du att det är tråkigt att umgås med din kanin för att den ska bli tam och blir så arg att du vill skrika för att du misslyckas med det är du ingen lämplig djurägare. Det finns massor av trevliga hobbys som inte inkluderar oskyldiga djur.

[Kanin_Zingo]
10/31/17, 10:49 PM
#10

Jag är en bra djurvän och en väldigt bra djurägare. Det är bara det att jag blir irreterad när han gömmer sig och springer iväg så fort jag kommer in i rummet, inte direkt att jag skriker på honom eller visar så mycket att jag är arg. Jag är lugn när jag är med honom, ni hade nog också blivit irreterade om det tog minst 30 min att få upp eran kanin. Jag är väldigt missnöjd med mitt liv, ja jag hatar mitt liv helt enkelt. Hatar min kropp, min familj, att jag inte går i skolan osv. Så det är derför jag blir irreterad på kaninen för att jag hatar mitt liv, annars hade jag inte varit arg alls på honom. Jag är irreterad på nästan allt för att jag hatar mitt liv, jag kan gråta varje dag för att jag är så missnöjd med allt.

Zepp
10/31/17, 11:06 PM
#11

Du svarar själv på flera utav dina frågor om din kanin!

Den hatar säkert inte sitt liv.. men det är allt nytt och allt är osäkert och främmande.

Du har därmed en chans att utveckla dig själv, lära dig att hantera dina egna känslor.. bli mer som din kanin, lev dig in i din kanins situation.

Om jag säger som så lev dig in i din kanins situation.. det är först då ni möts på halva vägen som ni utvecklar en relation.

Det kallas  för empatisk utveckling, dvs när man är villig att se till andras behov som man utvecklas själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Arcade-Foodie
10/31/17, 11:11 PM
#12

Vet hur det känns, men försök att påminna dig själv att din kanin är fortfarande ny. Kaniner är väldigt rädda för sig och för att undvika att jaga kaninen får du göra en avgränsning. När din kanin litar på dig och du har hans förtroende kan du lära honom att komma när du ropar på honom, så behöver du aldrig mer jaga honom så länge han inte ligger och sover någonstans eller äter något. Min kille blir irriterad på min kanin med, för han måste jaga honom, när han ska in i buren. Medan jag kan bara ropa och säga hopp in så är min kanin i buren. Men det är bara för att jag har jobbat extremt mycket att göra min kanin tam och mindre rädd mot ljud.

[Kanin_Zingo]
11/1/17, 7:20 AM
#13

Hur ska man göra för att lära kaninen att komma när man ropar?

Annons:
Arcade-Foodie
11/1/17, 7:30 AM
#14

Du behöver först göra att han litar på dig och är trygg med dig. Sen kan man lära kaninen att komma när man säger hans namn eller något annat. Jag lärde min kanin genom att varje gång jag sa kom här och lockade med godis, och han gick dit jag ville så fick han en belöning. Det tar tid och det är inte alltid min kanin lyssnar då han fortfarande en unge, om han hittar något mer intressant vill han utforska och sen när han har gjort det så kommer han.

[Kanin_Zingo]
11/1/17, 9:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Just nu socialtränar jag honom. 4 kompostgaller som jag sitter i med honom. Han trycker sig mot mina ben när han lägger sig. Jag kan klappa honom utan att han sänker huvudet mot golvet. Han hoppar över mina ben osv. Det här ska jag göra 1 timme 2 ggr om dagen.

Arcade-Foodie
11/1/17, 9:43 AM
#16

Din kanin kommer att bli tam, så länge du gör så. Ha bara tålamod, så kommer du få en tam kanin.

[Kanin_Zingo]
11/1/17, 11:54 AM
#17

Jag har fixat kompostgaller utanför hans bur nu, där kan han gå ut dygnet runt.

[EM_L]
11/1/17, 12:05 PM
#18

Ha tålamod=)

Ett ordspråk är att "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge."

Om du väntar och sitter med honom på golvet tex när du pluggar eller håller på med mobilen så kommer han att bli nyfiken och undra vad hans ägare håller på med=)

Det bästa är att även ha pellets i fickan när man är hemma=) Har det och Mira får pellets vid trix och när jag myser med henne och när jag pluggar.

Jag belönar henne för att hon kommer fram och nosar så att hon vet att jag är en säker person som inte vill henne illa.
Jag pratar med henne också med en lugn röst som jag alltid pratar med även med andra personer.

På det sättet så hör hon och känner igen min röst när jag går till henne och hon springer fram för att bli klappad och kliad bakom öronen.

Även om kaninen är tam så kan man göra såna här övningar för att den ska känna sig ännu tryggare hos dig!

/mvh

MEML

Kirnzy
11/1/17, 2:02 PM
#19

"Jag har kaninen löst i mitt rum varje dag men han sitter bara under min säng och jag får aldrig ut honom så jag måste ta en sopkvast och peta på honom så att han kommer ut ( går inte att locka ut honom med godis ), självklart blir han rädd och aggressiv så det kan ta upp till 40 min att få tag på kaninen. " Om det är som det låter är det inte konstigt att han inte blir tam. Han är rädd/gömmer sig under sängen, du skrämmer ut honom och sen jagar runt honom i 30-40 minuter? Varje dag? Tror du måste hitta en lösning på det först. Kompostgaller runt buren är jättebra, så att han inte gömmer sig under möbler och så du inte måsta fånga in honom. Bra att du har fixat det så han får mer utrymme också :) Annars säger jag som dom andra, ha tålamod, skräm honom inte mer än du måste och muta med godis :)

[Kanin_Zingo]
11/1/17, 2:10 PM
#20

Jag jagar inte honom, jag försöker att få ut honom i 30min ungefär. Så fort han har kommit ut ifrån sängen så springer han under igen. Men jag måste få ut honom därifrån på kvällarna för att han får inte vara lös när det är natt. Men en annan sak Funkar det att bara ha honom i den lilla hagen utanför hans bur dygnet runt och släppa ut honom fritt på nedervåningen kanske 3 gånger i veckan 2 timmar per gång? Eller måste han komma ut fritt på golvet varje dag?

Annons:
Kirnzy
11/1/17, 2:55 PM
#21

#20 Att skrämma ut honom och försöka fånga honom i 30 minuter är nog väldigt stressande det också. Om du ska fortsätta ha honom lös i rummet så kanske du kan sätta någonting ivägen så han inte kommer in under sängen , tex kompostgaller? Om han behöver komma ut på golvet varje dag beror mycket på hur stor hagen är.

[Kanin_Zingo]
11/1/17, 3:02 PM
#22

Det är 3 stycken kompostgaller. Jag kan inte sätta kompostgaller runt sängen. Men jag kan ha honom på nedervåningen men där sätter han sig bara under sofforna när man ska ta upp honom, annars så hoppar han runt på golvet.

[Kanin_Zingo]
11/1/17, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Buren

[EM_L]
11/1/17, 6:29 PM
#24

#23 Tänk på att kaniner helst ska röra sig fritt utanför buren varje dag. Även utanför kompostgallret.

Ett tips: Ta bort fröstängen eftersom den inte alls är nyttig för kaninen, innehåller väldigt mycket socker.
Lägg till kvistar också så ska du se att han blir glad=)

Ser jag en elkontakt bakom buren? Jag tror inte alls det är bra att buren står nära en elkontakt=/

Katti
11/1/17, 7:05 PM
#25

Låt honom bli helt trygg med både dig och ditt rum innan du har honom lös i något annat rum. Och lär honom att komma när du t ex skakar på burken med pellets och ropar hans namn. Det kommer han att fatta snabbt när du gör det i hagen och bjuder honom på godis! 

Jag avråder mina kaninköpare från att alls ha kaninen lös inne innan den har valt ut sitt toahörn i buren. Det blir så mycket svårare att få dem rumsrena om de redan har gått och drällt lite överallt! Så jag tycker du ska fortsätta ungefär som du gör med hagen. Kanske skaffa några galler till, så att du t ex kan ligga på mage och läsa eller greja med telefonen utan att bry dig så mycket om kaninen. Låt honom undersöka dig och komma när han vill!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kaninen Florian
11/1/17, 7:22 PM
#26

Du kan ju ha din kanin ute på somrarna. För min kanin tog det 1 dag, sedan har han alltid sovit på min mage, legat och gosat med mig och han kommer när man ropar för nu har jag precis lärt honom inkallning. Lycka till!

Kaninen Florian
11/1/17, 7:22 PM
#27

Du kan ju ha din kanin ute på somrarna. För min kanin tog det 1 dag, sedan har han alltid sovit på min mage, legat och gosat med mig och han kommer när man ropar för nu har jag precis lärt honom inkallning. Lycka till!

Annons:
91Marran
11/1/17, 8:52 PM
#28

Testa att ha kaninen utomhus.

Mvh
Mig

[Kanin_Zingo]
11/1/17, 11:09 PM
#29

Kaninen får komma ut på altanen och i Hage 1 timme på förmiddag och 1 timme på eftermiddagen. Fröstängen har han bara nu för att mina brorsa köpte det till kaninen, så det är därför han har det. Grenar/kvistar har han alltid i sin bur, men det syntes inte på bilden för att han har ätit upp den idag så det finns bara lite kvar. Men jag tar in nya äppelgrenar till honom varje dag. Jag ska köpa fler kompostgaller men det finns inte så mycket plats för det i mitt rum, så vi måste byta rum till honom. Det ända rummet som finns är ett rum på nedervåningen men problemet är att vi nästan aldrig är på nedervåningen så då kommer han att bli ensam, så det går ju inte. Men kaninen kanske ska få min pappas kontor för att han ska byta kontoret till ett annat rum, men det kommer vi kunna fixa om 1 månad ungefär. Det är inte helt säkert på att min pappa kommer att byta rum så då får kaninen vara kvar i mitt rum. Kontaktutaget är bakom hans bur, men jag behövde byta plats på hans bur idag för att jag skulle kunna få plats med hagen. Men han kan inte få tag på uttaget, det har jag kollat.

Upp till toppen
Annons: