Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2640 ggr
Emilia2002
10/30/17, 5:56 PM

Vägrar äta hö

Hej, en av mina kaniner som jag har haft i snart 2 månader vägrar att äta hö. Han är en omplacering som jag har tagit i mot då han inte hade ett bra hem där han bodde tidigare. Troligen har han bara ätit gnagarblandning tidigare vilket kan ha gjort att han har blivit kräsen till höet.

När han kom till mig ville han inte ens äta pellets men det gör han nu med god aptit. Jag ger han lite mer än en halv dl pellets om dagen då han ännu behöver gå upp i vikt då han är lite tunn. Jag skulle inte vilja ta bort pelletsen heller då jag inte vill att han ska bli mager.

Har ni några tips? på hur jag kan få han att vilja äta hö? Alla mina andra kaniner älskar höet jag har nu och det kommer även ifrån en bonde :)

Annons:
Kirnzy
10/30/17, 6:12 PM
#1

Har du kollat om det är något fel med tänderna? Äter han något hö nu?

Emilia2002
10/30/17, 6:17 PM
#2

#1 Han har jätte fina tänder så det är inget fel med dom. Nej, han äter inget hö nu

smillamaboo
10/30/17, 6:33 PM
#3

förstoppning?

Linjen
10/30/17, 7:03 PM
#4

Har du kollat tänderna hos en veterinär? Min kanin hade jätte fina framtänder, men problem med kindtänderna. Det var inget som gick att se själv. Har kaninen fått felaktig mat innan hade jag kollat tänderna hos en veterinär. Men det kanske är något du redan gjort.

[Jbgs]
10/30/17, 7:11 PM
#5

Om fysiska fel är uteslutna så kommer han bli så illa tvungen tillslut.. hö ska väl ändå va en kanins huvud föda !?

Zepp
10/30/17, 7:18 PM
#6

Håller med.. iallafall om man gjort en koll hos veterinär!

Dvs det är lika hos människor.. en del iallafall, får de äta snabbmat/godis, dricka läsk och äta glass så är det lixom inte säkert att de vill äta vanlig husmanskost?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Emilia2002
10/30/17, 8:03 PM
#7

Han är inte förstoppad. Men jag kanske ändå måste testa att utesluta pelletsen ett tag och se om ha börjar äta hö. Han borde ju äta hö när han är hungrig men det känns ändå som att han inte borde bli mätt på en halv dl pellets om dagen heller.

Zepp
10/30/17, 8:30 PM
#8

Testa en kort period hur som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emilia2002
10/30/17, 9:04 PM
#9

#8 ja det ska jag, hoppas att han börjar äta hö

Zepp
10/30/17, 9:15 PM
#10

Nu så är jag ingen kaninexpert.. men flera andra vana kaninägare har redan svarat.

Icke desstomindre.. jag är uppvuxen på bondgård, med djur, och om djuren inte åt av fodret som de andra åt utav så tillkallade man veterinär!

Det var då på något sätt ett sätt att se skillnaden.. dvs om de andra åt med god aptit så var det knappast något fel på fodret.

Nämenaltså, det kan vara något fel på höet, pröva eventuellt annat ställe/märke, se om det gör någon skillnad.

För har man flera kaniner och vissa äter med god aptit så är det knappast något fel på höet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tiger tok
10/31/17, 5:55 AM
#11

Uteslut pelletsen. Hur ser ditt hö ut?

Kirnzy
10/31/17, 7:18 AM
#12

Har du kollat tänderna hos veterinär? Om inte tycker jag verkligen att du ska göra det. Det är stor risk att han har problem med kindtänderna om han bara har ätit gnagarblandning innan och inget hö tidigare. Att han har levt på en halv dl pellets om dagen i två månader utan att börja äta något hö alls känns inte rätt, något är säkert fel. Om man tar över ett ovårdat djur borde man kolla upp vissa saker hos veterinär.

Emilia2002
10/31/17, 7:50 AM
#13

#11 Höet är grön/gult och inte dammigt. Det luktar bra och de andra kaninerna älskar det. 

#12 Tänderna har jag inte kollat hos veterinär men det måste jag nog göra om han inte vill äta hö. Jag ska testa att ta bort pelletsen men om han fortfarande inte äter hö då ska jag kolla upp tänderna hos en veterinär :)

Annons:
Linjen
10/31/17, 12:34 PM
#14

#13 Det är nog en bra idé att kontakta veterinären så snart som möjligt. Problem med tänder hos kaniner kan spåra ur rätt snabbt då tänderna växer kontinuerligt på dom.

Emilia2002
10/31/17, 3:04 PM
#15

#14 Ja det ska jag göra :)

[AnimeV4]
10/31/17, 3:09 PM
#16

Men om han inte äter hö är det väl hög tid att börja stödmata?!🤔

Emilia2002
10/31/17, 3:23 PM
#17

#16 Han äter pellets, grenar m.m allt annat förutom hö. Hur ska  man kunna stödmata med hö till han?

[AnimeV4]
10/31/17, 3:37 PM
#18

#17 Jag skulle ha börjat med Critical Care omedelbart. Det är ett pulver som innehåller allt de behöver. Finns att köpa på de flesta stora veterinärkedjorna såsom Evidensia. En stor påse är att föredra, trots priset.

Om allmäntillståndet (äter, dricker, kissar, bajsar, är sig själv, är glad, rör sig) ändras eller försämras skulle jag ha kontaktat veterinär. Fast det är säkert bra att rådfråga en kunnig veterinär redan nu.

Här är en bra artikel: https://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

Emilia2002
10/31/17, 3:54 PM
#19

#18 Okej, tack

[AnimeV4]
10/31/17, 5:24 PM
#20

#19 Hoppas att det löser sig! Det är väldigt illa när kaniner och gnagare inte äter hö😕

Annons:
Emilia2002
10/31/17, 5:49 PM
#21

#20 jo jag vet. En av mina andra kaniner var också omplacering från ett dåligt hem där hon bara hade ätit gnagarblandning. I början ville hon heller inte äta hö men efter ett tag började hon äta det så smått. Nu ett år senare äter hon nästan altan ger henne att äta  :)

[AnimeV4]
10/31/17, 5:52 PM
#22

#21 Men hur länge klarade hon sig utan hö? Det brukar vara mindre än ett dygn som gäller innan man bör börja stödmata, så detta är helt nytt för mig😮

Emilia2002
10/31/17, 5:59 PM
#23

#21 Det tog några veckor innan hon började äta ordentligt med hö. Pellets var också något hon inte gillade riktigt i början på grund av att hon hade suttit i en liten bur med fri tillgång på gnagarblandning tidigare. 

I början gillade hon även bara att leka med höet och bita av det men nu älskar hon istället hö. 

Det är synd att folk skaffar kaniner och sedan ger de fel kost vilket leder till att vi som vill ge de ett bra hem får svårt ett ge de hälsosam kost sedan.

[AnimeV4]
10/31/17, 6:10 PM
#24

#23 Wow, då har jag verkligen lärt mig något nytt!

Men även om det gick bra där skulle jag för säkerhets skull inte ha väntat med denna kaninen det handlar om nu och höra av mig till en kaninkunnig veterinär samt stödmatat.

Emilia2002
10/31/17, 10:28 PM
#25

#24 Det ska jag göra :) Jag har även börjat stödmata redan

[AnimeV4]
11/1/17, 3:13 AM
#26

#25 Åh, vad bra!👍Vad matar du med?

Emilia2002
11/1/17, 7:04 AM
#27

#26 Jag har testat att göra hövatten åt han och då får han i sig fibrerna från höet. Hoppas att han även kan få smak för höet när jag ger han hövatten :)

Annons:
[AnimeV4]
11/1/17, 4:34 PM
#28

#27 Ja, hövatten är bra men jag tvivlar på att det är tillräckligt och tycker att han ska ha någon form av någorlunda fast föda också så att magen får jobba ordentligt. Du kan inte ex. koka puré på grönsaker, hövatten och Critical Care?

Kaninen Florian
11/1/17, 7:39 PM
#29

Åh vad svårt! Jag tycker du kanske ska ta och blanda pelletsen med hö… kanske går?

Linjen
11/1/17, 7:49 PM
#30

Hur ser bajset ut? Små mörka och hårda? Eller ljusa och runda? Det kan ju vara så att han pillar i sig lite hö när du inte ser. Jag tog också hand om en omplacering som fått fel mat. Hon hade ingen aptit i början och hennes pluttar var ovala, mörka och hårda. Så småningom blev dom mer och mer normala, men jag såg inte att hon åt, så hon åt nog i smyg. Men sedan kom aptiten igång ordentligt. Fast det gick på mindre än en månad.

Emilia2002
11/1/17, 7:50 PM
#31

#28 Pure har jag redan som jag brukar ge de som lite godis då och då så det brukar han få ibland. Han äter även olika grenar och gräs men det blir svårt med gräs nu när det just har kommit snö här var jag bor. 

#29 Jag har testat att blanda hö och pellets men har sorterar bara ut pelletsen då ifrån höet.

Emilia2002
11/1/17, 7:53 PM
#32

#30 De är mörka men men inte så hårda. De har blivit större sedan han kom till mig iallafall. 

Kan hända att han små äter men han behöver få igång ätandet av hö ordentligt :)

[EM_L]
11/6/17, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#33

Ett tips? är att även haha på flera ställen. För då lockas kaninen till att äta. Lägger in bilder. Jag lägger hö på olika platser och även så att det ligger hö ivägen så att kaniner är tvungen att bita och äta för att komma fram. Vissa bilder kommer att bli på fel håll kanske.

Katti
11/6/17, 11:04 AM
#34

#22 Stödmatning inom ett dygn är ju om kaninen inte äter något alls. Den här kaninen äter pellets med god aptit och dessutom grenar, samt har bra allmäntillstånd. Jag skulle ha gett massor av olika grenar. Det kan de aldrig få för mycket av! Barken täcker ju i alla fall behovet av fibrer som de annars får av hö, så det kan definitivt ersätta hö en period.

Sen tycker jag att TS ska försöka skaffa några olika sorters hö att prova med. Man kan även gnugga ett delat äpple mot lite hö, så luktar och smakar det extra gott! Jag tror att det löser sig när kaninen har kommit över tröskeln och börjat äta av det!

Du kan också prova att klippa hö i småbitar och blanda det till en gröt tillsammans med uppblött pellets. MIna kaniner får alltid pelletsen uppblött när det är kallt eftersom de då inte blir lika törstiga då (jo, de får självklart vatten ändå!).

Lycka till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[AnimeV4]
11/6/17, 4:42 PM
#35

#34 Det kanske stämmer, men det känns knepigt att det skulle vara tillräckligt med fibrer utan hö då ändå 80% av kosten ska bestå av det🤔 Fast om avföringen ser normal ut så är det väl så!

Emilia2002
11/7/17, 10:18 AM
#36

#33 #24 Tack för tipsen. Ska testa att gnugga in äpple i höet för äpple älskar han :)

Upp till toppen
Annons: