Annons:
Etikettallmänt
Läst 657 ggr
Nillin
10/29/17, 4:41 PM

Fransk vädur eller vanlig vädur?

Jag har under hela min uppväxt haft kaniner. Hade även reg uppfödning under en period. Nu har åren gått och jag vill skaffa kanin igen. Numera bor jag i lägenhet så det blir en innekanin. Nu står jag i valet och kvalet mellan en fransk vädur eller en rexpälsad dvärgvädur. Sistnämnda har jag haft tidigare. Men fransk vädur känns allt mer lockande ju mer jag läser på. Finns här några med erfarenheter som kan dela med sig? Oavsett vilken det blir så är min tanke att lådträna så den kan gå lös i lägenheten.

Annons:
tiger tok
10/29/17, 4:43 PM
#1

Har två frassar, vad vill du veta?

Nillin
10/29/17, 4:46 PM
#2

Åå har du två? :-) Jag vill nog bara få en bild av hur det är rent allmänt att ha en frasse. Hur är de i temperamentet och hur gör ni med allt vardagligt? Hur mycket mat går de? Hur är det på nätterna?

Nillin
10/29/17, 4:49 PM
#3

Och vilken storlek på transportbur är lagom till frasse?

Jag och mina djur : )
10/29/17, 5:02 PM
#4

Jag har aldrig haft en frasse, men har/har haft två stycken dvärgvädurar. Hade jag varit dig så hade jag satsat på en frasse då jag tycker att de låter riktigt härliga (men det är ju såklart dvv också)🙂

Nillin
10/29/17, 6:03 PM
#5

Tack för din tanke #4. :-)

#cissan
10/30/17, 9:08 AM
#6

Hej, Vi har för tillfället 4 st frassar här hemma. Fick i somras en kull med 5 st ungar men bestämde att vi skulle spara två av dessa men vi skall nu sälja den ena av dom. Jag tycker att de är helt underbara, de är precis som hundar. När vi öppnar rastgården för att gå in så kommer alla i full fart för att möta upp och följer sedan efter överallt. Den trevligaste rasen jag har stött på än så länge :)

Annons:
KarinHa
10/30/17, 2:56 PM
#7

Har en frasse hona, som lever ute. Det är min första kanin så kan inte jämföra med andra, men berättar gärna hur jag har upplevt henne nu under en 3 års tid!

Som det redan har nämnts, så är det en otrolig härlig ras! Från dag ett har hon varit en otroligt snäll, och nyfiken kanin (och matglad). Detta varierar från individ till individ såklart, men har hört från andra och kan konfirmera att rasen en väldigt lugn och trevlig. Otroligt roligt att få se dom växa i sig sina öron!

Det man bör tänka på är att det är en större ras, och att man ser till att vänja den att bli lyft, och allt som hör till det. För en sprattlande frasse är ganska mycket mer än en liten dvärgvädur. Men tanke på att det kommer vara en innekanin, kan jag tänka mig att det processen kommer vara enkel. Min frasse har varit otroligt enkel att lära och varit villig att göra så med lite pellets som motivering.

Angående mat går det  åt mer mat. Har alltid gett min rabbfor pellets, en stor säck med sådant räcker nuförtiden kanske 8+ månader, med då har jag trappat ner otroligt mycket på det och ger knappt 1/4dl. Innan när jag gav ca 1-1,5dl räckte det kanske 4-5mån. Hö är något som går otroligt fort, och en 110 liter påse räcker i ca 1-2 månader. Dock beror det mycket på hur gott höet är, då t.ex. ängshö som jag får av vår mormor, räcker knappt 1 månad (1 svart soppåse med hö)

Har inte jätte mycket erfarenhet hur de är på nätterna, då hon alltid varit ute, det ända är att hon stampar ibland på natten, antagligen för hon ser något i mörkret.

Våran transportbur är ca såhär stor https://granngarden.se/Sortiment/Husdjur/Katt/Kattburar-%26-Transport/Transportbur-Expedition/p/1240991_BASE och passar till 5 kg klumpen.

Upp till toppen
Annons: