Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1164 ggr
Jag och mina djur : )
10/29/17, 4:22 PM

Matvrak, vad ska jag göra?

Hej!

Min lilla dvv hona på 13 veckor har en otrolig aptit, varje gång jag går förbi buren så blir hon helt tokig för hon tror att jag kommer med mat och när hon blir så tokig så hoppar hon i buren så att vattenflaska och allt trillar ner. Och ibland när jag ska klappa henne så biter hon mig lätt i fingret för att kolla om det är mat. Hon kan också bita i kläder och så för att kolla om det går att äta. 

Hon får 1 matsked pellets på morgonen och 1 på kvällen, och däremellan får hon lite som godis när jag är med henne typ 05-1 msk sammanlagt. Och vissa dagar får hon en morots bit eller något annat gott. Sen har hon såklart fri tillgång till hö och byter vatten minst en gång varje dag. 

Finns det någon aktivering av något slag, eller så som hon kan hålla på med så att hon blir lite lugnare. Blir snart galen på hennes aptit, hahaha! 😂

Annons:
Zepp
10/29/17, 4:27 PM
#1

Hur verkar vikten och allmäntillståndet?

Räcker det verkligen med två matskedar pellets?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag och mina djur : )
10/29/17, 4:29 PM
#2

Jag tycker att vikten och allt verkar som det ska. 

Ja, hon är ju fortfarande unge.

Fridaaaa
10/29/17, 4:31 PM
#3

#1 Pelletsmängden är lagom, om kaninen har bra hull.
Pellets är bara komplettering till höet, om de inte håller hullet på höet.

---

Ge inte kaninen när den beter sig så. Så har jag fått göra med vissa av mina och då har de lugnat sig. Dvv är ju överlag en glupsk ras.
Har kaninen bra med grenar i buren? Får komma ut mycket?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag och mina djur : )
10/29/17, 4:58 PM
#4

Ja, hon får grenar varje dag. Men däremot så har hon inte varit ute sen jag köpte henne, då mina förra utekaniner dog av gulsot för ca två veckor sedan men jag hann rädda Lilo innan hon blev smittad, så har inte en enda tanke på att ta ut henne på länge.

Fridaaaa
10/29/17, 5:15 PM
#5

#4 Går att vaccinera (vet inget vaccin är 100% säkert).
Kaniner måste få komma utanför buren också. Inne eller ute
Kan vara att hon är uttråkad med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag och mina djur : )
10/29/17, 5:39 PM
#6

#5 Hon är innekanin, och när jag är hemma så går hon löst i mitt vardagsrum😊

Annons:
Fridaaaa
10/29/17, 6:20 PM
#7

#6 Då kommer hon ju ut? Komma ut betyder att kaninen får komma ut utanför buren och rastas :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag och mina djur : )
10/29/17, 6:30 PM
#8

Aha, trodde du menade undanför huset, men då fattar jag😂

MinisatinGR
10/30/17, 12:25 PM
#9

Mina kaniner är 1 år och får typ halva-hela mat skålen full och dom blir aldrig galna kan det bero på att hon får för lite mat

MinisatinGR
10/30/17, 12:25 PM
#10

??

Fridaaaa
10/30/17, 12:57 PM
#11

#9 Hö = mat. Vilket de ska ha fri tillgång till
Inte bra att ge massa pellets.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
10/30/17, 7:14 PM
#12

Är hon ensam kanin?

Nämenaltså.. de flesta djur.. även vi har behov av social gemenskap.. av samma djurart.

Vi har vår sociala/medfödda genetiska behov av mer eller mindre kontakt och sociala interagerande med individer av samma art.. och jag betvivlar inte en sekund att även kaniner har liknande behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
11/1/17, 9:07 AM
#13

#12 Ja de flesta kaniner trivs bäst med sällskap, antingen i samma bur eller i bur bredvid :) Men gäller också att ha stor yta osv med. Men jag förespråkar att ha kaniner minst 2 om det går. Dock bäst om båda är kastrerade.
Dock ska man inte testa med hanar tillsammans :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: