Annons:
Etikettallmänt
Läst 1468 ggr
91Marran
10/25/17, 9:53 PM

Frågor för att göra rätt

Hej!

Jag ska eventuellt i framtiden skaffa kanin, eller ja två kaniner. Nu har jag lite frågor som jag vill ha svar på så att allting blir bra i slutändan.

Vilken bur är bäst? Har sett en med två våningar, men blir det inte revirhävdande med våningarna. Jag är ute efter en bra bur. Inte en billig. Betalar gärna mycket för rätt bur. 

Vilka små kaninraser finns det att välja på?

Vad ska värdena på deras foder ligga? tänkte blanda själv och är väldigt noga med värdena. (Blandar och säljer eget hamsterfoder).

Om man har bra basföda (fullfoder) behöver de grönsaker varje dag ändå?

Vilken storlek på vattenflaska rekommenderas?

Om man köper hö från ett stall, vad ska man tänka på då? Ohyra? Vilket köpehö är bäst?

Bottenströ. Hur djupt ska det vara? Kaniner gillar ju att gräva. Funkar toalätt? Eller ska man köra på carefresh? Är spånallergiker. 

Är det lätt att lära dem att gå på toa?

Hur mycket behöver kaninen vara utanför buren varje dag? 

Tacksam för svar på dessa frågor och eventuellt fler som kommer upp i framtiden.

Mvh
Mig

Annons:
Arcade-Foodie
10/25/17, 10:19 PM
#1

Det finns lejonhuvud, Teddy, hermelin, dvärghare, dvärgvädur som är ganska små. Själv har jag en hermelin, näst minsta rasen som finns. Om du har en innebur med två våningar låter som en bra idé för då kan dina kaniner gå ifrån varandra och ha sina egna bo delar typ. Fodret ska ha en hög fiber innehåll minst 18 enligt mig, inte så mycket protein under 15% och inte höga fetthalter. Min kanin får inga grönsaker, och det fungerar jättebra sålänge basfodret är bra. Det tycker jag åtminstone, han får grönsaker ibland. Själv tycker jag att skål är bättre, för ibland kan kullan i flaskan fastna och det blir svårt att lägga märke till det när de händer då. Åtminstone med skål kan man vara säker på att de får sitt vatten. Jag har ingen bottenströ i min bur, använder fleece som botten med en skummadrass under. Men man kan ha halm, hampaströ och alspån. Alla kaniner har inte behovet att gräva, det är olika. Toalätt tror jag blir för hårt för tassarna men har ingen anning om det. För mig tog det 2 dagar att göra min kanin rumsren i buren, utanför så har sängen och hans låder blivit en toalett. Jag brukar låta min kanin får vara ute minst 3 timmar utanför buren när han är mest aktiv, alltså på morgonen och kvällen.

91Marran
10/25/17, 10:39 PM
#3

Tack för svar! Tre timmar har jag varje dag att ha dem ute, så då kan jag känna mig lugn. Ja toalätt kanske blir för hårt. Smidigt med flis. Vad har du för bomaterial?

Mvh
Mig

91Marran
10/25/17, 10:40 PM
#4

Vilken ras? är lugnast av dem du räknade upp?

Mvh
Mig

Arcade-Foodie
10/25/17, 10:50 PM
#5

Dvärgväduren brukar sägas vara lugnast men de som har längre päls har en tendens att vara lugnare än korthåriga kaniner och halm är väldig bra bomaterial, men jag kör på fleece då min kanin gnager inte på det men han kan kravsa och bädda. Min kanin visade sig vara känslig mot allt som dammade, så därför kör jag med filtar istället.

Arcade-Foodie
10/25/17, 10:52 PM
#6

Teddy kaniner är i själva verket inte en exakt ras, det är mer hur deras päls är.

Annons:
tiger tok
10/26/17, 7:58 AM
#7

Två våningsburar skulle jag inte rekommendera, hellre en vanlig STOR innebur (du kan ta bort gallret) med en Hage av tex kompostgaller runt. Har själv 6 kaniner av olika kön,ras och ålder, ingen av dem äter någon form av kraftfoder, så i försök i största möjliga mån att inte ge kraftfoder. Ge istället ett högkvalitativt hö, fri tillgång. Mina kaniner bor på gården där det också finns massor av andra djur, men om man är osäker på kvalster så köp hö från en bonde som inte har kaniner så minskar ju risken. Mina kaniner dricker ut metallskålar som sitter i tillhörande ställning, så att dem inte välter och inte blir så smutsiga. Om de är rumsrena kan man ha toalett i bajslådan, men annars funkar torv, halmpellets (krossad), hampaströ osv Toaträning är individuellt. Ha de ute så mycket som möjligt eller varför inte helt lösgående?

91Marran
10/26/17, 2:11 PM
#8

Var är bäst, en bur på max 150cm eller en 120cm med tre våningar?

Mvh
Mig

91Marran
10/26/17, 2:14 PM
#9

Då kör jag på vattenskål och skippar jag kraftfoder :-)

Mvh
Mig

91Marran
10/27/17, 4:29 PM
#10

Vilket underlag är bäst? Kanske kan köra på spån en del i buren i alla fall. Lite spån kan jag ju inte reagera på.

Mvh
Mig

91Marran
10/27/17, 4:30 PM
#11

Hur är det med vitaminer?

Mvh
Mig

tiger tok
10/27/17, 4:49 PM
#12

Det skall finnas tillräckligt med vitaminer i kaninens kost, tillsatt brukar inte vara nödvändigt.

91Marran
10/27/17, 5:02 PM
#13

#12 Vad bra! Vill ju inte att det blir för mycket. :)

Mvh
Mig

Annons:
[EM_L]
10/28/17, 8:58 AM
#14

Lite pellets kan du ge ändå om det är kaninungar. Eftersom  dom växer upp till 8-9 månaders ålder.

91Marran
10/28/17, 3:02 PM
#15

#14 Vad bör värdena ligga på i pelletsen? Kan du rekommendera någon bra pellets?

Mvh
Mig

[EM_L]
10/28/17, 4:04 PM
#16

#15 Oj, det kan jag inte riktigt .

Oxbow

Selectiv

Brit animals

Cuni Complete

Verselaga

Olika sorter=)

Använder Star edel och en till som jag inte vet namnet på.

91Marran
10/28/17, 4:11 PM
#17

Tack för tipsen! :)

Mvh
Mig

tiger tok
10/28/17, 4:49 PM
#18

Man kan ge pellets till ungar om de behöver det, men jag ger inte till någon kanin om de inte visar att de behöver det. Har en kanin på 6 mån nu, hon kom hit när hon var 3 mån, och har inte ätit en enda pellets.

91Marran
10/28/17, 5:00 PM
#19

Då ska jag testa utan och se :)

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
10/28/17, 5:10 PM
#22

Ja den har ju lite högre botten, vilket är bra för en grävande kanin. Ska ha den i åtanke.

Mvh
Mig

tiger tok
10/28/17, 6:25 PM
#23

En Hage av kompostgaller skulle jag rekommendera !

91Marran
10/28/17, 6:42 PM
#24

Hur stor bör den vara?

Mvh
Mig

tiger tok
10/28/17, 8:50 PM
#25

Så stor som möjligt:)

91Marran
10/28/17, 9:35 PM
#26

Vilken storlek på hus rekommenderas till en dvärg-kanin?

Mvh
Mig

91Marran
10/28/17, 9:36 PM
#27

Hur tjockt bottenströ behöver man ha? Funkar carefresh bra?

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
10/28/17, 9:36 PM
#28

Är safebed ett bra alternativ?

Mvh
Mig

91Marran
10/28/17, 9:37 PM
#29

Kostnaden spelar ingen roll. Betalar gärna bra för ett bra strö.

Mvh
Mig

91Marran
10/29/17, 4:49 PM
#30

Vad för underlag bör man ha i toalådan?

Mvh
Mig

KarinHa
10/30/17, 3:22 PM
#31

Minsta tillåtna boyta för en dvärgvädur är 0,5m2, dock ska varje individ ha minst 0,3m2, så om du har 2 kaniner måste du ha 0,6m2.  Den kortaste sidan och höjd får inte vara kortare än 50cm. Dock är detta MINIMIMÅTT, menat att du bör ha större. Som andra ha nämnt, är en öppen bur med kompostgaller ett bra val om du inte ha möjlighet till att ha buren öppen dygnet runt. Detta ger dig stor möjlighet att ändra och göra buren så stor som du har möjlighet till.

Jag använder tidningspapper i botten, med hampaströ. Använder fleece + 20cm lager med halm ovan på det i resten av buren. Carefresh fungerar, men är väldigt dyrt, hampaströ dammar inte, så skulle rekommendera att kolla in det!

91Marran
10/30/17, 7:55 PM
#32

Vad för bur rekommenderar du om man vill ha en bur som grund? Hur lång bör den vara?

Hur vet man att kanin är det rätta djuret för en?

Mvh
Mig

91Marran
10/30/17, 8:43 PM
#33

Vilket märke på hampaströet rekommenderar du? Köpte ett till mina hamstrar som dammade rejält. Såg ett på djuraffären idag som inte verkar damma. Liten påse som räcker till en bur för 125:-.  Är det alldeles för dyrt? Känns som att det finns billigare och minst lika bra att köpa :-)

Mvh
Mig

tiger tok
10/31/17, 5:56 AM
#34

Vart bor du?

Annons:
91Marran
10/31/17, 9:47 AM
#35

Utanför Kalmar

Mvh
Mig

tiger tok
10/31/17, 5:17 PM
#36

Har du någon 4H gård i närheten?

91Marran
10/31/17, 5:19 PM
#37

Japp :)

Mvh
Mig

tiger tok
10/31/17, 6:40 PM
#38

Toppen! Kolla med dem om du kan få gulla med deras kaniner,om du var osäker på om kaniner var det "rätta" djuret:) Dock tror jag det är mycket svårt att inte gilla kaniner!

KarinHa
10/31/17, 10:40 PM
#39

#33 jag har köpt mitt på granngården, dock heter det lättströ där. Jag köper 20 kg säcken, finns dock en på 3kg också, har aldrig dock köpt den.

91Marran
11/1/17, 7:36 PM
#40

Jag har umgåtts mycket med kaniner tidigare,men tvekar lite eftersom jag är rädd att de två jag skaffar inte går ihop och då måste jag köpa två nya att para ihop dem med och det har jag inte plats för. Jag har plats för två, men inte fyra eller ännu fler.  Jag kan inte alltid ha dem ute 6h om dagen som jag läste att man skulle. Två dagar i veckan så kan det bli mindre. Jag är också rädd för att jag tror att kaniner är mer sociala än dem är. Min kompis hade en kanin som låg stilla i knäet. En annan kompis hade en som hoppade upp bredvid i soffan och "sov" i sängen, lite som en katt.  Hur sociala är en kanin? Borde jag skaffa marsvin i stället?, Hört att de är mycket flyktbenägna och skygga om man inte efter lång tid får dem helt tama. Jag vill ha ett riktigt tamt och socialt djur. Men inte en katt eller hund.  Har läst att kaniner är väldigt sociala, men hur sociala blir dem? Vilken ras? bör jag skaffa?

Mvh
Mig

tiger tok
11/1/17, 7:53 PM
#41

Min erfarenhet är att de kan bli lika sociala som hundar, de är också lika intelligenta som hundar! Om du vill ha riktigt sociala kaniner tycker jag du skall satsa på fransk vädur! Se till att ungarna blivit mycket hanterade sedan start och välj ung(en/arna) som är mest framåt och modiga!

Annons:
Arcade-Foodie
11/1/17, 8:02 PM
#42

Kaniner blir riktigt sociala men alla har olika personligheter också. Vissa är mer kontakt sökande än andra och såvidare. En vädur ras skulle nog passa, de är väldigt kända för att vara lugna och trevliga, vad jag har hört och läst från andra ägare. Jag håller mig till hermeliner, för de är mer spralliga och har en speciell personlighet. Sålänge du umgås massor med dina kaniner får du en social/tam kaniner. Köp två 2 honor från samma kull så brukar det ofta funka. Men alla kaniner är inte myspys, de gillar att mysa och gosa när de får bestämma lite som en katt, de är självständiga och söker kontakt när de vill.

91Marran
11/1/17, 8:33 PM
#43

Tack för svaren! Då blir jag kaninägare i framtiden. Väntar på att mina hamstrar ska gå ur tiden, vilket snart sker. Någon som vet hur näringsvärdena ska se ut i fodret? Mycket fiber och lite protein har jag läst.

Mvh
Mig

Arcade-Foodie
11/1/17, 8:41 PM
#44

Japp, ju mer fiber desto bättre 😊

91Marran
11/1/17, 9:16 PM
#45

Funkar safebed till kanin och hur många påsar går åt till en medelstor bur?

Mvh
Mig

[EM_L]
11/3/17, 8:33 AM
#47

#45 Tycker att du ska välja ett annat strö eftersom det blir nog väldigt dyrt.

Toalätt strö i hela buren med halm över skulle bli super. Halm dammar väldigt lite.

91Marran
11/3/17, 4:53 PM
#48

Priset är ingen fara. Bara kaninerna blir nöjda :)

Mvh
Mig

Annons:
Kex!
11/5/17, 7:14 PM
#49

om du vill ha en mysig ras rekommenderar jag dvärgvädur, hade själv två kaniner ihop. En hermelinkanin och en dvärgvädur. Hermelinen älskar att ligga och mysa i famnen men är inte speciellt social när hon är i bur eller Hage. Dvärgväduren var den mest sociala kaninen man kunde tänka sig super tam! Men tyckte inte alls om att sitta stilla i famnen.   

Jag skaffade min dvärgvädur ett år innan hermelinen. Vi köpte först en annan kanin som inte alls gick ihop med min första så vi fick lämna tillbaka den till uppfödaren och sedan ta hem den vi har nu och dom kom jättebra överens! Du kan leta efter en uppfödare du kan få lämna tillbaka en kanin till om dina kaniner inte skulle fungera ihop. 

Inne burar är jag riktigt dålig på då min jag ha nu (har endast hermelinen kvar då dvärgväduren har gått bort) bor i en tvåvånings utebur i trä med två inbyggda hus när vi inte är hemma och under natten, och när vi är hemma i en jätte stor Hage som är hemmabyggd.   

Om jag har förstått det rätt så ska man till kaniner hellre ha pellets (om man behöver det) än fröblandningar som  man brukar ha till hamstrar :) 

Kör på en vattenskål eftersom mina går ute och kan ej använda vattenflaska på vinterhalvåret. ett tips? är att inte ha vattenskålen på en plats i buren där det är spån under då den lätt blir smutsig då.  

eftersom min går ute har vi spån men ovanpå det har vi vetbed som iallafall jag tycker är riktigt bra! När dom blir smutsig kör vi dom i tvättmaskin :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

91Marran
11/5/17, 8:32 PM
#50

Tack för svaret! Ska tänka igenom det du har skrivit :)

Mvh
Mig

julelii
11/8/17, 10:44 AM
#51

beroende på hur buren är är beroende på hur många kaniner du ska ha :) 

1.  hermelin kaniner är väldigt små :) och dvärgraser <3

2.  2 deciliter varje dag och det är bara att fota tillskoten på en kanin mat påse 

3. kaniner behöver apsolut inga grönsaker als :) men använd grönsaker som godis hälst, hälst gurka och saladsblad skulle inte tipsa morötter eftersom att kaninerna kan få kvalster av det och dö så tips? är gurka som godis,,,,

4.  det spelar ingen roll men du ska fyla på nytt vatten varje gång det är slut, själv har jag börja använda tunga vatten skålar istället för att det låter så mycket när dom dricker ur vattenflaskan,, men om du ska ha en vattenflaska så brukar det så vilken som är för kaniner på djurmagasinet står det vad som är för vilket djur :) <3 

5. om dom i stallet har stall kaniner behöver du inte vara orolig men ju längre ner i sverige höet kommer ifrån ju lättare är det hänt att det finns gulsot och andra farliga saker i höet så skulle tipsa att fråga dom , vilken stad bor du i???, köp hällre hårt hö en mjukt hö .:) , 

6.  jag har sågspån och vanligt katt låda toa ströö typ ahha :) men halm har jag hört ska vara det bästa för kaninerna :) och i toan tar dom mesta ströö eller katt ströö

7.  för mig tog det bara två vekor ungefär så ja skulle säga att det är super lätt :)  från början kan du ha spån i buren för att det underlättar så du ser vart dom har kissat, he över det dom har kissat i toan och fortsätt så till som fatar, du kommer mpsta byta ofta men det är värt det :) sätt dom på toan efter du het kisset i toan och låt dom lukta :)  

8.  minst 1 timme ju längre den får vara ute ju bättre mår den :) <3333 

här kommer en lära känna din kanin fakta, det med kaniner är såååå mycket svårare en man tror, det kräver ens tid värkligen, i 9 år, men för att den ska tro på dig så kan du ge den godis och klapa den samtidigt, gör gärna ett specielt ljud när du ska berätta att det finns godis txp, att smatra med tungan och håla fram handen och när den kommer fram vilket kan ta sin tid, du kan få vänta länge men låt den komma fram själv hur dåligt tålamod du en har :)  och ge den godis när den kommigt fram och ge den mera sen medans du stryker försiktigt över panan och fortsätt så med en lugn röst pratar du med den och fortsätt så tills du känner att kaninern börja aceptera dig, bär sedan upp den gör något tecken innan du ska bära upp den och ta enna handen under magen och sen ena under  rumpan :) <3 

att ha kaninin kan känna som evigheternas evigheter men det är värt all tid för i slut ändan kmr du få värdens finnaste lilla kompis :) <3 jag tipsar hermelin kanin honor för dom är väldigt tama och modiga av sig och super smååååååååååååå <3

julelii
11/8/17, 10:48 AM
#52

det tog 2 veckor för min ena dvärgvädurs hona och 1 och en halv vecka för den andra dvärg vädurs honan,  och 2 dagar för min hermelin hona <3  hermelin kaniner är super lätt lärda och super kärleks fula och den minsta rasen i värden i alla fall i sverige :) <3

91Marran
11/8/17, 2:38 PM
#53

Bor i Kalmar län och kan köpa hö från en bondgård i närheten. Hur vet man om kaninen får gulsot? Hur är det med broccoli är det nyttigt? Tänker mig två honkaniner i samma bur.

Mvh
Mig

91Marran
11/8/17, 2:40 PM
#54

Funderar på en dvärgvärdur, men är hermelinen mindre?

Mvh
Mig

91Marran
11/8/17, 2:41 PM
#55

Bör man köpa kaniner som inte är renrasiga? Eller är det big No?

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
11/8/17, 2:42 PM
#56

Tack för ditt långa svar.

Mvh
Mig

Arcade-Foodie
11/8/17, 3:02 PM
#57

Hermelin väger 1,5 kg- 0,5 kg så den är mindre, spelar ingen roll om de är renrasiga eller inte. Kollar mer på hur föräldrarna är och välj de kaninungar som verkar passa dig. Hermelinkaniner är oftast lite mer spralliga än dvärgvädurar, men när de vill mysa så är de hur mysiga som helst. Jag har haft en hermelin/dvärgvädur och nu har jag en renrasig hermelin. Båda mina har och är mysiga som sjutton, men min hermelin/dvärgvädur var extrem kelsjuk och kunde ligga flera timmar i ens knä utan att gå därifrån. Den jag har nu han är kelsjuk när han får bestämma, då kan man gosa hur mycket man vill men annars springer han omkring och hittar på bus. Tyckte att båda mina kaniner var lätta att få rumsrena, det tog mindre än en vecka för båda. Information om gulsot och rvb: http://www.sva.se/djurhalsa/andra-djurslag/kanin-sjukdomar/kaningulsot

Arcade-Foodie
11/8/17, 3:12 PM
#58

Rhdv heter den andra kanin sjukdomen som är dödlig, råkade stava fel.

tiger tok
11/8/17, 10:00 PM
#59

Kaniner kan inte få kvalster av morot. Och 2 deciliter pellets till en kanin är på tok för mycket!! Pellets skall man bara ge om det behövs, och då skall man enbart ge lite.

91Marran
11/8/17, 10:11 PM
#60

Hur märker man att de behöver pellets? Kan man ge en då och då som godis.

Mvh
Mig

Arcade-Foodie
11/8/17, 11:12 PM
#61

Om din kanin känns mager så kan man ge pellets och om de behöver mer energi typ som när de växer. Man kan ge pellets som godis, kaninerna älskar äta det, därför är det viktigt att bara ge lite pellets, då de lätt kan äta för mycket. Jag ger min kanin bara 1 msk pellets om dagen och resten är hö. Om han får mer så ser jag hans ”nattbajs” vilket jag inte ska göra.

91Marran
11/8/17, 11:17 PM
#62

Då är jag med. Tänkte typ lägga i en tom toarulle så de får kämpa lite.

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: