Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 673 ggr
ihalvarsson
2017-10-25 19:54

Kliande kanin. Något fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har haft min kanin i 2 veckor nu men tycker att han har börjat tvätta sig på mycket mer nu de senaste dagarna. Hur mycket tvättar era kaniner Sig? Ofta tvättar/kliar han sig bak på rumpan. Jag tycker att det sker hela tiden och han skickar på handdukar, sin ”filt” han har på huset och på tassarna och rumpan/ryggen. ”Ganger”/gnider tänderna mycket när han ligger på sitt hus, där han trivs. Är det här ett normalt beteende att tvätta sig typ var 5 minut eller är det något jag bör kolla upp? Ser ingen torrhet i pälsen eller likande, men pälsen är tjock så ser inte enda ner. Bifogar en film(om det funkar) så ser nu hur det ser ut var 5 minut.

Annons:
MOJ
2017-10-25 20:19
#1

Inte helt säker, men tror att uttråkade kaniner tvättar sig mer en vanligt. Hur bor han och hur mycket aktiverar du han?

ihalvarsson
2017-10-25 20:28
#2

Han bor i en bur där han är instängd under natten och när vi inte är hemma. När vi är hemma är buren öppen och han får skutta och hoppa in och ut så mycket han vill. Oftast mellan 16-22/23 eller hela dagarna ibland då jag studerar och spenderar mycket tid hemma på dagarna.

[EM_L]
2017-10-26 10:50
#3

Ge honom kvistar och tugleksaker för kaniner som han kan hålla på med. Här uppskattas halm att bita, gnaga i och även att krafsa i. PS. Urgullig bild😍😘❤️

ihalvarsson
2017-10-26 18:42
#4

#3 Han har fått tuggleksaker men inget som intresserar honom direkt. Har tagit in någon pinne men inte heller intressant, han gillar mest att leta efter mat haha.. Men vad rekommenderar du för pinnar? 

Okej tack :) Jaa, visst är den fin :D

[EM_L]
2017-10-27 12:51
#5

#4 Äpple. Det finns en aktiveringsboll som du kan lägga mat i. Halm upskattas, prova det och en tunnel som är gjord av flätade pinnar är toppen. Höboll med hö och grönt också.

Upp till toppen
Annons: