Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 907 ggr
Deisdalee
10/24/17, 7:02 AM

Bråk mellan ungkanin och hane

Hej

I augusti hittade jag två övergivna kaniner utomhus och valde att ta hand om dem. Det visade sig snabbt att det var en hona och en hane och de fick en unge tillsammans. 

Jag har kastrerat hanen och separerade honan och hanen från varandra i 4 veckor för att det inte skulle bli fler ungar och för att honan skulle få vara själv med ungen. Efter 4 veckor fick de träffa varandra lite smått och efter 5 veckor tyckte jag att det gick så bra att de fick leva tillsammans helt och hållet allihopa. De har nu bott tillsammans i tre veckor och allt har gått jättebra. De bor tillsammans i ett eget rum.

Imorse när jag vaknade så började dock hanen att jaga ungen (hona), morrade och ryckte päls från den.  Helt och hållet bråk alltså. Det var riktigt obehagligt speciellt eftersom att ungen skrek till också.. 

Jag har nu separerat hanen från mamman och ungen igen..

Jag trodde ju att de blivit vana varandra nu.. hur ska jag reagera på detta? Har jag introducerat hanen för ungen alldeles för tidigt? Hur ska jag gå tillväga nu?

Annons:
[EM_L]
10/25/17, 12:32 PM
#1

Låt dom inte träffas! Du gjorde mycket fel, ungen är för liten antar jag och mamman skyddar sin unge. Vänta tills ungen är mer än tillräckligt stor för att träffa sin pappa.

Deisdalee
10/25/17, 2:57 PM
#2

Hur gammal ska den vara? :)

[EM_L]
10/26/17, 10:41 AM
#3

#2 Helst när ingen är 8 månader och gärna kastrerad för att kaninen blir lugnare.

Viccan92
10/28/17, 5:55 PM
#4

Nja åtta månader är lite att ta i. Men vänta ett par veckor till så ungen hinner växa på sig lite bättre.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: