Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 780 ggr
devilsdaughter
10/23/17, 2:23 PM

Hur sanerar man?

Hur gör man när man sanerar uteburar i trä? Ska sanera mot pälskvalster men kan ju inte diska buren, kommer ju aldrig torka i denna ständiga regn och fuktperiod. Det handlar om 7 träburar.. 

Jag behandlade alla kaniner med stronghold idag, insåg att jag inte kan diska burarna då de aldrig kommer att torka. Så jag bara rensade ut ströet noggrant och sedan sprayade jag insektsmedel till häst i burarna, men det blir ju knappast heltäckande.. Kan detta räcka?

Annons:
[AnimeV4]
10/23/17, 5:37 PM
#1

Virkon S? Behövs bara att ett tunt lager sprejas på, sedan torkas eventuellt pulver av.

Sirikan
10/30/17, 9:29 AM
#2

Jag sanerar för tillfället mot löss vilket jag gjort under någon månads tid nu. :/ Jag använder mig utav VirKon vilket är ett desinfektionsmedel som du enkelt kan beställa på nätet. I och med att medicineringen oftast är så pass dyr skulle jag rekommendera dig att behandla alla burar samt tillbehör med desinfektionsmedel för att förhindra en ännu längre medicineringsperiod. Lycka till!

[AnimeV4]
10/30/17, 2:12 PM
#3

#2 Nu är det jag som är lite trög. Du kompletterar väl att behandla med receptbelagd medicin? Virkon är nämligen verksamt på alla typer av mikroorganismer men inte ohyra🙂

Sirikan
10/31/17, 6:55 AM
#4

#3 Precis, jag kombinerar dessa två. :)

[AnimeV4]
10/31/17, 3:08 PM
#5

#4 Jättebra!👍Hoppas att du får bukt med det.

devilsdaughter
11/3/17, 1:56 PM
#6

Tack för svaren! Men om virkon inte är verksamt mot ohyra, hur kan det hjälpa att använda i buren mot kvalster?

Annons:
Agda
11/4/17, 8:41 AM
#7

#6: Jag har hört att Virkon ska göra miljön otrivsam för ohyra, vet dock inte om det stämmer. Vanlig grönsåpa fungerar fint att spraya buren med när man behandlar mot ohyra (eller mask), de gillar inte högt pH värde har jag fått lära mig. Jag har städat ur buren och sprayat med såpa när ohyremedlet har varit som mest verksamt. Skrubbade inget utan sprayade bara ordentligt. Jag blandar 1 del såpa med 9 delar vatten, så ganska stark blandning.

Upp till toppen
Annons: