Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3432 ggr
[Kanin_Zingo]
10/23/17, 12:51 PM

Kaninen är rädd

Hej! Jag har en kanin på 4 månader och har haft honom i 1 vecka + några dagar. När jag öppnar buren så kutar han in i sitt hus och när han får vara fritt i huset så gömmer han sig under sängar, byråar osv. Jag får aldrig fram honom när han är under sängen eller en byrå så det tar minst 1 timme för mig att få tag på honom. Jag måste använda en sopkvast för att putta ut honom ifrån sängen, men när jag får ut honom så springen han under igen och han blir stressad och mer rädd. Det är jobbigt att se honom rädd och att hjärtat dunkar jätte snabbt. Jag ser honom knappt på dagarna för att han bara gömmer sig under saker. När jag fått tag på honom så försöker han bara springa iväg och jag får rivsår på hela händerna. Jag orkar inte med honom, jag tänker flera gånger om dagen att om han inte slutar så säljer jag honom för att jag vill kunna se min kanin och kunna bära upp honom när han är på golvet. Jag vet att det tar tid för en kanin att bli tam men det känns som att dagarna går i slowmotion så det känns som att jag har försökt i flera år att få honom tam. Jag blir skit arg så att jag vill skrika på honom för att han är så jobbig men självklart är jag lugn när jag håller på med honom. Jag har verkligen inget tålamod. Det kommer att ta flera månader för att få honom tam men jag orkar inte. Ingenting funkar för att han ska bli tam. Det har ju bara gått 1 vecka, men som sagt så har jag inget tålamod, jag blir bara arg. Vad ska jag göra?

Annons:
Trebit
10/23/17, 1:28 PM
#1

Jag förstår att det är frustrerande att kaninen är rädd och inte vill vara med dig, jag kunde också bli väldigt arg i början när jag hade min första kanin och han inte gjorde som jag ville. 
Det jag vill tipsa om är att låta bli att ta i kaninen om du absolut inte måste, i alla fall den här första tiden. Att använda en sopkvast och putta på kaninen och sen försöka hålla fast den kommer inte göra den mer tam eller mindre rädd. Jag skulle föreslå att låta kaninen vara i buren nu den första tiden så att han kan få vänja sig vid en mindre yta där han kan känna sig trygg. Ta inte i kaninen och försök inte klappa. Sitt istället vid buren och ha med dig lite godis (pellets eller färsk basilika passar bra). Vill kaninen inte ta godis ur handen kan du kasta in lite försiktigt. Kaninen ska börja förknippa dig med något bra, och de flesta kaniner är väldigt matglada. Vill kaninen inte äta upp det när du sitter där så låt det ligga kvar och kom tillbaka senare och försök igen. Det som är viktigt är att kaninen slutar se dig som ett hot! Ta med en bok och sitt och läs eller gör läxor eller annat när du sitter där, rör dig långsamt och var lugn. 

Jag förstår att det kan vara svårt att ha tålamod med såna här saker. Här har du skaffat dig en jättesöt kanin (jag såg bilden i den andra tråden) och så är den bara rädd och vill inte alls bli klappad och myst med! Vilken dålig kanin!
Så är det såklart inte, ett djur kan inte vara dåligt, men det kan kännas så ibland.
Försök se det från kaninens sida. Han har just kommit till en ny plats, inget luktar som vanligt, inget ser ut som vanligt, och det finns stora läskiga varelser som försöker ta i honom och skrämmer honom när han bara vill gömma sig och bli trygg igen. Se det som ditt uppdrag att få honom att bli trygg! 

En vecka är nästan ingen tid alls. Jag kunde inte heller ta i mina kaniner den första veckan efter att de flyttat hit. De gömde sig när jag öppnade buren och ville inte ha något alls att göra med mig. Låter det bekant? Nu har de bott hos mig i 2,5 år och de är helt andra kaniner än vad de var den första veckan. Ge inte upp! ❤️

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Kanin_Zingo]
10/23/17, 1:53 PM
#2

Tack för snabbt svar! :D Jag ska börja att läsa bok utanför hans bur. Mata ur handen kan jag, bara att han blir rädd när jag rör på mig. När han är ute på golvet så kan jag sitta på golvet och kolla på tv så får han komma fram till mig. Men jag tar ut honom i utomhushage och på golvet flera timmar om dagen för att annars så sitter han bara i sin bur och har tråkigt. Men vi ska köpa kompostgaller idag, så får han ha en Hage som sitter fast i hans bur så kan han vara i en inomhushage dygnet runt.

Trebit
10/23/17, 7:28 PM
#3

#2 Att han får en Hage i anslutning till buren låter jättebra, då kan han själv välja när han vill gå in och ut och bli trygg i sin egen takt. 🙂

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: