Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 877 ggr
ihalvarsson
2017-10-21 15:33

Kaninbajs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kaninunge som gillar att äta mest pellets, han blir tokig om han inte får äta pellets och springer runt och letar efter pellets om jag inte har framme det. Men till min fråga också: är hans bajs normalt? Är tyder det på att han äter alldeles för mycket pellets och vad kan jag isåfall göra för att han inte ska äta så mycket pellets?

Annons:
[RC1393]
2017-10-21 15:49
#1

Ser ut som han får i sig för lite fibrer, det vill säga för lite hö. Vad du kan (ska) göra, som med alla typer av ungar (och även barn), är att inte ge honom mer än vad han behöver och springer han och jagar pellets- ja då får han göra det. Det går över, det gäller bara att vara konsekvent. Han ska lära sig att äta hö, annars kollapsar magen ganska så fort. 

Hur mycket pellets äter han, vilken sort och vad är han för ras?

ihalvarsson
2017-10-21 16:19
#2

#1 Han har fått pellets från vitaminkraft eller något likande, men har beställt pellets från Stampe sorten. Ger honom på morgonen, kanske runt 1/2 dl och sen på kvällen 1/2 dl till, ibland lite mer. Han är en dvärgvädurkorsning och är 8 veckor gammal bara.

[RC1393]
2017-10-21 16:33
#3

#2 En dl lät ganska mycket. Föder själv upp renrasig dvärgvädur och rekommenderar aldrig mer än 0,5 dl under uppväxten. Vitakraft har inte särskilt bra pellets men det verkar du ha koll på i och med att du byter, vilket låter klokt. Hade själv också stampe förr och var nöjd med det.

ihalvarsson
2017-10-21 17:19
#4

#3 Okej tack! Då ska jag minska till 0.5 dl totalt då. Har tidigare haft marsvin och aldrig kanin så allt det här känns ganska nytt och står så olika på Google men tack så mycket för hjälpen! :)

[RC1393]
2017-10-21 19:31
#5

#4 Ja, det brukar skilja en hel del mellan olika rekommendationer. Jag har aldrig upplevt att de behöver mer än 0,5 dl dock, så jag brukar ha det som standardrekommendation, särskilt om kaninen äter sämre av hö får i sig för lite fibrer. Mina vuxna äter för övrigt ingen pellets alls, förutom några av dem vid fällning och honor vid digivning.

Upp till toppen
Annons: