Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 355 ggr
Yatzy99
2017-10-19 21:39

Redo att sättas ihop?

Halloj!
Håller på att "bonda" kaninerna här hemma och då det är första gången för både mig och dem skulle jag behöva lite tips? och råd. Är en kastrerad hane på 10 månader och en tjej på 13 veckor som det alltså är tänkt ska bo tillsammans. Tjejen har bott här i ca tre veckor och är sett till storlek nästan något större än hanen, därav tänkte jag det borde gå bra att sätta ihop dem nu? Eller tycker ni man bör vänta lite till och låta henne växa till sig mer?

I dagsläget har de bott jämte varandra på heltid, med galler emellan i ca en vecka. Honan är hur cool som helst och hade knappt kunnat bry sig mindre om honom. Han däremot är väldigt på, kan ibland springa efter henne längs med gallret med öronen bakåt. När de nosar på varandra är de 50/50 jättefina mot varandra, sitter stilla och gör inget märkvärdigt. Efter det nosat klart vänder de ryggen mot varandra och fortsätter med något annat. Dock 50/50 kan han bita/hugga till mot henne. Inte jätteaggressivt men som sagt, han hugger efter henne. Hon bryr sig oftast inte utan sitter kvar eller så hoppar hon bak några steg. Han slutar alltid när man säger hans namn/avleder han.

Nu låter det kanske som att de är riktiga ovänner, vilket inte riktigt stämmer. Övriga tid av dygnet sitter de ofta och sover/vilar jämte varandra (gallret emellan). Sitter och tvätta sig gör de också jämte varandra (inte varandra alltså utan sig själva) och har även sett dem ligga helt utsträcka i närheten av varandra, inte samtidigt dock utan en åt gången. Största tiden av dygnet är de alltså fina mot varandra, bryr sig inte nämnvärt om den andra. Visar många tecken på att de ignorerar varandra, hoppar iväg när den andra kommer fram osv. Sen är det klart dessa få tillfällen när han får för sig att vara elak mot henne…

Tycker det är så svårt att veta om de är redo att träffas. Provade häromdan att låta de byta burar en liten stund. Hon vart överlycklig över utrymmet. Han däremot blev rädd för henne när hon kom fram till gallret. Dagen efter hade han markerat revir runt i hela rummet vilket gör att jag inte kan låta dem byta burar mer. Tänkte däremot att man kunde låta de byta toaletter och lite leksaker, filtar m.m.

Oerhört mycket text nu, tack till den som orkat läsa! Känner att jag behövde skriva av mig lite och höra lite med er vad ni tycker. Hur tycker ni det går för dem? När hade ni låtit dem träffas på en neutral yta? Just nu funderar jag på om de skulle funka att låta dem bo jämte varandra i ca en och en halv vecka till och sen till helgen maratonbonda dem och sen inte sära på dem igen (beroende på hur bondningen går såklart). Hade ni väntat längre eller tror ni det skulle kunna fungera?

Annons:
Katti
2017-10-20 15:46
#1

Oftast går det alldeles utmärkt att sätta in honan till hanen utan någon som helst invänjning innan. Jag skulle prova det direkt om jag var du!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Yatzy99
2017-10-20 17:09
#2

Låter ju bra! Man blir ju så nojjig av sig och det ändå man har i bakhuvudet är dessa skräckexempel från youtube där kaninerna bara rycker ihop till en boll..Men då vågar man kanske prova redan nu i helgen!

Upp till toppen
Annons: