Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 605 ggr
powerade
10/18/17, 10:45 PM

Har en liten fundering. Jag vet att man inte bör ge för hårt/ stickigt hö till hamstar pågrund av risk för sår i kinderna. Men vad gäller kaniner? Kan dom äta ALLT hö eller vill de också ha lite mjukare sort? Det man köper på djuraffär är väl relativt mjukt. Det man köper på balar till hästar är hårt och stickigt

Annons:
Mihnnalie
10/18/17, 10:53 PM
#1

Kaninen kan äta allt hö. Det bästa för de är hö från bonde, dvs "hårt" hö. Då deras tänder växer hela tiden och behöver slipas ner.

Katti
10/18/17, 11:00 PM
#2

Ja, de kan äta allt hö, men man märker tydlingt att de har olika smak. En del vill ha det mjukare och andra föredrar rejäla stjälkar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

powerade
10/18/17, 11:12 PM
#3

#1 man kan få hö ur snöbollarna också och det är ju lite mjukare. Men är ju ganska logiskt att tänderna slipas bättre vid grövre och hårdare hö. Funderade bara om det fanns någon risk att de sticker sig i munnen eller liknande.

tiger tok
10/19/17, 9:10 AM
#4

#3 fast det som finns i de stora vita bollarna är inte hö, det är hösilage eller ensilage. Ge grovt, väldoftande och grönt hö.

[RC1393]
10/19/17, 10:14 AM
#5

#4 Det går bra att ge det också. Mina tycker faktum är bättre om ensilage än vanligt torrhö, grejen är att det blir dåligt fortare och man kan därför inte köpa en rundbal till några kaniner. Benämningen "hösilage" är dessutom bara vad man kallar torrare ensilage. Allt hö som paketeras i balplast med syra är, rent tekniskt, ensilage.

powerade
10/19/17, 10:33 AM
#6

#4 jo jag vet. Men här kallar vi hösilage för hö också. Speciellt i stallet. Ingen springer runt och säger hösilage direlt och därför börjar man per automatik säga hö till allting även om det inte heter samma sak. Men dock är samma sak med olika torrhet. Och det ena är inplastad inte det andra

Annons:
tiger tok
10/19/17, 6:39 PM
#7

#6 jobbar i stall där vi ger hösilage till hästarna. Och nej, vi säger inte heller hösilage hela tiden. Men jag visste inte att du var i stall, och kände till skillnaden av hö och hösilage. Skillnaden är ju dock större än att det är plast runt, men det vet du nog redan:)

BNTkaniner
10/19/17, 8:03 PM
#8

Kaninen kan äta alt slags hö se bara till vart det kommer ifrån

BNTkaniner
10/19/17, 8:03 PM
#9

Kaninen kan äta alt slags hö se bara till vart det kommer ifrån

powerade
10/19/17, 8:12 PM
#10

Min fundering var egentligen bara om kaniner kunde äta hästHÖ. Tänker att det är ju faktiskt mycket billigare att köpa från bonde än i djuraffär. Men det i djuraffär är ju rätt mjukt så det var bara en fråga som poppade upp i huvudet;)

Jag och mina djur : )
10/21/17, 9:04 AM
#11

Jag köper mitt hö hos en bonde i byn, och det är hästhö. Mina förra kaniner speciellt, men också min nuvarande, ÄLSKAR det höet och äter/åt mycket av det 😊 Jag tycker inte att det är särskilt hårt/stickigt heller😊👌🏻

Upp till toppen
Annons: