Annons:
Etikettallmänt
Läst 1587 ggr
Snurrig
10/18/17, 4:59 PM

Angora frågor ang. mat, päls och boende.

Jag har lite frågor angående kaninrasen Angora. Vore super om någon kunde hjälpa mig.Glad

Maten

  1. Är det sant att dom behöver äta mer pellets än vanliga kaniner för att inte gå ner i vikt/"svälta"?

  2. Hur mycket pellets ger ni era angoror, och av vilken sort?

  3. Rabbfor Pellets verkar vara gjort för köttkaniner, men om angoror behöver extra av allt så kanske det passar ändå?

Pälsen

  1. Det här har säkert tagits upp förut: Men kan man verkligen klippa ner dom mitt i vintern? Förfryser dom inte?

  2. Den här är kanske självklar, men kan man kastrera en angora, eller kommer det påverka pälsen negativt precis som det gör på t.ex hundar?

  3. Ska dom bo en och en, eller kan man ha en grupp kaniner tillsammans? Tänkte om det på något sätt slits mer på pälsen..

  4. Kan man verkligen inte klappa och gosa dagligen med dom utan att det förstör pälsen? Det borde väl vara lugnt att klappa på huvudet..?

Boendet

Jag är ytterst förvirrad över hur man håller angorakaniner, eftersom dom inte tål väta, och dom kan inte bo inomhus.

  1. Hur undviker man regn och snö utan att sänka livskvaliteten?

  2. Hur ser era burar ut?

  3. Behöver man ett extra stort hål in till boet för att det ska fungera med all päls?

  4. Kan dom verkligen inte bo inomhus (året runt)? Tänker på sommaren är det väl oftast svalare inomhus än utomhus, och om dom då klarar av sommarvärmen..

  5. Kan man ha toa-lätt eller liknande papperspellets som underlag eller fastnar det i pälsen?

  6. Går det att ha mattor i större delen av buren, och endast fylla på boet och toan med halm osv? (Om dom bor utomhus)

Övrigt

  1. Är livslängden verkligen kortare än vanliga kaniner? Hur länge har era kaniner levt?
  2. Rekommenderas honor eller hanar för nybörjare? Jag tänkte att hanar kanske är lugnare och därav enklare att klippa, medan honornas päls kanske är enklare att spinna, då det står att honors päls är av bättre kvalitet(?).

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Maleficum
10/18/17, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Maten

  1. Är det sant att dom behöver äta mer pellets än vanliga kaniner för att inte gå ner i vikt/"svälta"?
    Min nuvarande angora äter inte pellets alls utan han får hö, grönt och groddar. Han är dessutom frigående inomhus (och ute på tomten som han vill när jag är hemma).

  2. Hur mycket pellets ger ni era angoror, och av vilken sort?
    Mina förra angoror fick pellets, sort varierade men mängden var inte speciellt mycket.

  3. Rabbfor Pellets verkar vara gjort för köttkaniner, men om angoror behöver extra av allt så kanske det passar ändå?
    Körde rabbfor ett tag till en av mina tidigare angoror men tycker inte det var sån skillnad från annan pellets jag gav. Min nuvarande och en av mina tidigare har/hade snarare känslig mage och funkar inte alls bra om det blir för mycket protein.

Pälsen

  1. Det här har säkert tagits upp förut: Men kan man verkligen klippa ner dom mitt i vintern? Förfryser dom inte?
    Jag brukar försöka anpassa klippningen lite efter säsong (så jag undviker nerklippning när det är som kallast och att de blir nedklippta under sommaren), när jag hade kaniner som bodde ute dygnet runt bruka jag ha dem inne nån vecka efter klippning på vintern så de fått lite päls igen och sen se till att de har mycket bäddmaterial och skydd ute.

  2. Den här är kanske självklar, men kan man kastrera en angora, eller kommer det påverka pälsen negativt precis som det gör på t.ex hundar?
    Pälsen ändras under hela livet hos dem från att vara mer ullig till att få mer täckhår som äldre. Det jag märkt på min nuvarande efter kastrering är att han får lite färre tovor nu än innan kastreringen (vilket kan bero på antingen kastrering eller ålder). Min förra hane kastrerades sent och tycker inte jag märkte skillnad på hans päls.

  3. Ska dom bo en och en, eller kan man ha en grupp kaniner tillsammans? Tänkte om det på något sätt slits mer på pälsen..
    Många föredrar att ha dem en och en för att minska risk för tovor och annat i pälsen men jag har själv haft två tillsammans (då en av mina uppfödningar blev superdeppig om hon satt själv) och jag tycker inte det påverka pälsen jättemycket (nu är jag dock ingen pälsfantast som gör massor av saken med pälsen och därför inte är så kinkig med att det ska vara toppkvalitet).

  4. Kan man verkligen inte klappa och gosa dagligen med dom utan att det förstör pälsen? Det borde väl vara lugnt att klappa på huvudet..?
    Min lilla Kenzie är sjukt kelsjuk och en av mina tidigare uppfödningar blev superdeppig om hon inte fick sitt dagliga gos. Jag gosas och kliar mycket på huvud och runt öronen (ökar dock risk för tovor i nacken speciellt om man är blöt eller pälsen är blöt) men nuvarande speciellt älskar att bli masserad över ryggen och runt höften.

Boendet

Jag är ytterst förvirrad över hur man håller angorakaniner, eftersom dom inte tål väta, och dom kan inte bo inomhus.

  1. Hur undviker man regn och snö utan att sänka livskvaliteten?
    Mina har fått vara ute i snö men ingen av dem har direkt gillat regn (mina förra honor gick helt frigående utomhus under somrarna också). Men det ökar risk för tovor och skräp i pälsen vilket man kan hjälpa genom att klippa oftare under mage och runt benen (om man nu vill spara päls att göra saker av annars kan man klippa hela kaninen oftare).

  2. Hur ser era burar ut?
    Har min nuvarande (och haft mina tidigare) frigående inomhus med tillgång till trädgård när jag är hemma. Annars så tycker jag såklart att man ska ha så stor bur som möjligt. Halm är bästa underlaget då annat lätt fastnar i pälsen (har haft mina på torv och det funkar om man inte direkt vill använda pälsen då det blir massa torvpartiklar i den).

  3. Behöver man ett extra stort hål in till boet för att det ska fungera med all päls?
    När de är fulpälsade kan de inte ta sig igenom ett hål lika litet som när de är nyklippta. Att tänka på är också att pälsen skavs av på kanten runt hålet.

  4. Kan dom verkligen inte bo inomhus (året runt)? Tänker på sommaren är det väl oftast svalare inomhus än utomhus, och om dom då klarar av sommarvärmen..
    Har som sagt min nuvarande inomhus och när jag bodde i lägenhet hade jag min dåvarande hona och båda hennes kullar inomhus så visst går det. Har dock alltid sett till att ha svalt inne (då jag inte heller gillar värme) och har tofflor och sockor till besökare som ofta tycker det kan vara lite kyligt på mitt golv :P På sommaren har jag ofta försökt hålla dem nedklippta och ofta blir det fler klippningar för att hålla pälsen nedre.

  5. Kan man ha toa-lätt eller liknande papperspellets som underlag eller fastnar det i pälsen?
    Det fastnar i pälsen och kommer bli runt släpat, men i princip allt fastnar mer eller mindre. Däremot kan tex toa-lätt bli rätt hårt för dem att sitta på om man ska ha det över allt men funkar bra i toalåda.

  6. Går det att ha mattor i större delen av buren, och endast fylla på boet och toan med halm osv? (Om dom bor utomhus)
    Ska den bo ute så tycker jag, speciellt kyligare delen av året, att hela buren ska vara med halm. Annars känns det som matta inte har så stor "nytta" utomhus som om man vill ha kaninen inne (minska bottenmaterial över allt runt buren).

Övrigt

  1. Är livslängden verkligen kortare än vanliga kaniner? Hur länge har era kaniner levt?
    Min äldsta angora blev 6 år och 9 dagar. Mina andra har blivit runt 5-5,5 år (min första fick hjärtbastumör och blev inte ens 5 år tyvärr). Det går ju tyvärr åt massor av energi och kraft att ha päls som växer konstant.

  2. Rekommenderas honor eller hanar för nybörjare? Jag tänkte att hanar kanske är lugnare och därav enklare att klippa, medan honornas päls kanske är enklare att spinna, då det står att honors päls är av bättre kvalitet(?).
    **Honorna har över lag bättre päls. Av mina har honorna haft bäst päls för spinning och dessutom varit enklast att klippas. Min förra hane hade mycket ull i pälsen (bra för tovning men tova sig lätt på honom också) och han var håröm så tog alltid minst dubbelt å lång tid att klippa honom som att klippa en av honorna. Min nuvarande hane har också mer ull och lätt för tovor (får till och med tovor mellan tårna :P), han är blind vilket gör det krångligt att klippa då han inte går att lägga på rygg utan att han får panik och får också lätte tovor som ar sin tid att klippa (dock går det rätt fort om man har någon som gosar med honom för då ligger han stilla och man kan nästan lägga honom helt på sidan).
    **

Hoppas svaren hjälpt en del. Angora är en underbar ras men är ju i grunden en kanin som vilken annan :) Kräver ju såklart lite extra speciellt om man vill använda pälsen och vill ha den i toppkondition.

Skickar med en bild på en av mina före detta angoror, Turbos Dafne (mamma till två kullar och pokalvinnare i de båda utställningarna hon var med i). En äventyrare som gillade att åka båt :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

jk71
10/19/17, 10:08 PM
#2

Vilka bra frågor och vilka bra svar. Tack! Vi har 4 dvärgvädurar och jag älskar att sticka. Jag tycker att det skulle vara roligt att kombinera de två hobbyerna. Men av det jag läst har det inte känts som att det går att hålla angorakaniner som jag vill. Att de ska få utevistelse med mera. Det var roligt att få läsa dina erfarenheter och att du fått det att fungera så bra. Nu är ju bara frågan om jag sköter kaniner och stickning vem ska jag få att spinna ;) ?

Snurrig
10/24/17, 6:40 PM
#3

Tack Maleficum! Vilken bild 😍

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Upp till toppen
Annons: