Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1157 ggr
devilsdaughter
2017-10-18 12:12

Behandling av kvalster. Jättetacksam för råd!!

Hej! Ska behandla mina kaniner mot någon form av kvalster som sitter i pälsen, pyttesmå prickar som ej verkar klia. Pälskvalster? Har lämnat prov hos veterinär som skulle ta reda på vad det är exakt för sort och ska få stronghold utskrivet efter att ha vägt alla kaniner här hemma.  Skulle de ge stronghold två gånger med en veckas mellanrum. 

Är tveksam då jag läst på nätet om de som gett fler gånger än så? Kan man verkligen bli av med det så fort? Och saneringen, hur noga måste jag vara och med vad ska jag rengöra, de har träburar och trähus i burarna. Vattenflaskor, ska de med saneras? Är det svårt att bli av med? Hur smittsamt är det? Nu efter att jag sett ohyran så har jag bytt kläder mellan marsvinen och kaninerna men innan dess gjorde jag ju inte det. Kan inte se något på marsvinen. 

Är VÄLDIGT tacksam för erfarenheter, råd eller tips? då jag verkligen vill bli av med detta!!

Annons:
BNTkaniner
2017-10-19 20:36
#1

Morötter kan ge kvalster

tiger tok
2017-10-19 20:56
#2

#1 kan det?

Ejmah
2017-10-20 12:27
#3

Haha morötter ger inte kvalster 😂 Men däremot har alla kaniner lite kvalster i regel. Oftast eskalerar det vid fällning när imunförsvaret sänks. Brukar minska efter fällningen igen eller helt försvinna. Men har de extremt mycket är de inget fel alls att hjälpa till lite på traven. Sen finns det lite olika kvalster. Många veterinärer artbestämmer dessutom fel. Men detta låter som vanliga pälskvalster pm ingen skada skett på pälsen eller om de mjällar mycket. Dock kan man ibland få med kvalster i hö/halm men de är sällan något farligt. Diska ur allt aom vanligt. Gör rent burarna och sen köper du "Ultra Sheild" (stavning?) Spraya runt i hela buren så är de garanterat borta sen. Du kan även använda detta på kaninerna. Några droppar i nacken eller dimma lite lätt på kaninerna. Använder detta mycket speciellt mot blodsugande äckliga saker på sommaren. Vi har extrema mängder knott, fästingar och mygg. De tar även död på kvalster. Men för mycket spray vid hårbotten kan ge fnasig och torr hud.

/Ems

devilsdaughter
2017-10-20 13:27
#4

#3: Tusen tack för ditt svar!! Lugnade mig verkligen! Ja de har fällt otroligt mkt så det var nog då det började. De är inte direkt mjälliga i huden, de pytesmå prickarna sitter i pälsen och inte vid huden. Har liksom varit inställd på att låta kaninerna bo i varsin flyttkartong ett tag medan burarna får saneras ordentligt upprepade gånger och torka emelllan men då är kanske det att överdriva lite!

Vet du om det är samma med marsvinen? Veterinären är nämligen inne nu på att ev behandla marsvinen med stronghold också. Har dock kaninerna ute och marsvinen inne och de träffar aldrig varandra.. Tycker du jag ska behandla marsvinen med? Vill inte ge dem starka medel i onödan ju..

Tack än en gång då detta känns väldigt oroligt!

Upp till toppen
Annons: