Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 606 ggr
[Kanin_Zingo]
10/17/17, 1:34 PM

Äppleblad varje dag?

Hej! Jag köpte en kanin för 5 dagar sedan, han är en lejonhuvad dvärgvädur och 4 månader gammal. Han har fått mycket äppleblad varje dag sen han kom, jag är lite orolig för att jag inte har vant hans mage med bladen så jag är orolig att han ska/har fått ont i magen. Han beter sig inte annorlunda men jag läste idag att man inte ska ge mycket grönsaker och blad i början för att man måste vänja kaninens mage med det först. Någon som vet ifall han kan få ont i magen nu pga att jag ger för mycket nu i början. Han är innekanin och får även vara ute i Hage 2 gånger om dagen, 45 min per gång. Går jag fram för fort? Vet inte hur länge en kanin får vara ute i hagen när den ska vänja sig med gräset. Så det blev 2st frågor nu istället för 1:)

Annons:
Katti
10/17/17, 11:33 PM
#1

Allt beror ju på vad kaninen åt innan du fick hem den. Eftersom det finns mycket grönt ute fortfarande är det stor sannolikhet att den fick det även i förra hemmet. Men det bör du ha fått information om när du köpte den. Annars kanske du kan fråga nu? Grönt är bra, och det är inte lika lätt att chocka magen nu som på våren när grönskan är späd. Men självklart ska man vara försiktig ändå!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sirikan
10/20/17, 11:10 PM
#2

Precis som den tidigare kommentaren anger rekommenderar jag att fråga den tidigare ägaren vilken typ av kost samt vilka mängder din kanin fick. Om nya växter och ämnen tillsätts i för stora mängder alltför snabbt efter stristess eller för första gången kan detta skapa obalans i magen vilket man helst ska undvika. Dock kan du observera hur kaninens bajs ser ut, har det sin korrekta form eller ser det annorlunda ut? Har det bytt form eller färg? Har den fått en hårdare eller lösare konsistens? Om denna fått det bör du endast fodra din kanin med hö de kommande dagarna för att återställa balansen. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: