Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 502 ggr
Wilda11
2017-10-16 20:35

Min första kull!..

Hej jag skrev ett inlägg för ett tag sen om att jag skulle para två av mina niner till våren typ =) Och jag har lite fler frågor hehe.. 1. När man fått ex. 3 lyckade parningar och är "klar" xD när ska man sära på honan är och hanen? 2. När ungarna har fötts och dem börjar dia men hur ser man sen när dem slutat dia? När ska man börja ge dem övergångsfoder? Och hur mycket? Skulle bli JÄTTE tacksam för svar!❤❤

Annons:
Katti
2017-10-16 21:01
#1

1. Där råder det delade meningar. Jag brukar låta dem gå ihop i 2-3 veckor. Har man inte sett parnigar så är ju nackdelen att man inte vet när ungarna kommer, men det tar jag!

2. Ungarna kommer försöka dia ett par månader om de har chansen, men mamman hoppar nästan alltid undan när de kommer mot slutet!

Vad menar du med övergångsfoder? Mamman ska ju alltid ha hö/grönt, så det kommer ungarna äta av när de kommer ut. När mamman får annat kommer även ungarna äta av det. Det gör de när de är redo helt enkelt!

Ungarna växer otroligt snabbt, och det går så klart åt mycket mat. De ska ha fri tillgång till hö/grönt och betydligt mer kraftfoder än vanligt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Wilda11
2017-10-16 21:29
#2

#1 Man ger väl kaninungar övergångsfoder? Eller ska dem äta av mammans pellets o grönt osv???

Katti
2017-10-16 21:48
#3

Ja, när vildkaninungarna kommer ut ur bohålan äter de precis samma mat som föräldrarna 😉. Vad hade du tänkt ge?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Wilda11
2017-10-16 22:07
#4

Jag tänkte bara på att alltid när jag köpt kaninungar så har jag ju gett dem övergångsfoder först och då tänkte jag om man ska ge dem de? :)

Wilda11
2017-10-16 22:10
#5

Ett till fråga ;) de jag ska ge dem(torrfoder) sen alltså pellets, ska dem ha fri tillgång eller morron o kväll?:) tack för svaren du gett mig ;D

Wilda11
2017-10-16 22:10
#6
Annons:
Katti
2017-10-16 23:44
#7

Aha, då är jag med! Övergångsfoder skickar man med för att kaniner man säljer inte ska få en snabb övergång till nya ägarens foder. Så det blandar man med det nya under en tid . När du säljer dina kaninungar blir det du som får skicka med övergångsfoder!

Fri tillgång till pellets ska de inte ha. Du kan ge dem en eller ett par gånger om dagen, så att de har i någon timme eller så sammanlagt. Jag brukar ge mammans vanliga ranson plus lika mycket till varje unge. Hon äter så klart mer än vad de gör, men det behöver hon eftersom hon ju ger di. 

Eftersom du kommer ha ungar på våren är ju naturen full av goda nyttigheter. Det kan du låta dem äta hur mycket de vill av. Det är ändå det bästa och mest naturliga de kan få!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Wilda11
2017-10-17 08:06
#8

#7 aha, då förstår jag tack så himla mycket! Dina svar var till stor hjälp :)

Upp till toppen
Annons: