Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 723 ggr
Wella
10/14/17, 7:05 PM

Misstänker min hona är dräktig

För ett par veckor sedan tog vi över en liten dvvhona. De visste inte hur gammal hon var exakt, men ca 10 veckor. Hon bor nu ute med vår kastrerade vuxna hane, och de är som ler och långhalm. Hon är liten och tunn, men idag när jag höll henne, kände jag att hennes mage var rejält rund! Vet att hon bodde med en annan kanin i sitt förra hem. Är orolig att hon är dräktig, hon är så liten och ung, och det är kyligt ute på nätterna. Känns som att det inte skulle gå bra :(

Annons:
Twix*
10/15/17, 2:55 PM
#1

Om var tunn kanske det bara är så att hon ätit upp sig lite hos dig?

Annars har du 2 alternativ: Att kastrera henne = 0 risk för att någonsin få ungar samt eliminerar risken för livmodercancer (vanligt på kanin) eller så får du helt enkelt vänta och se,  läs på allt vad du kan om Avel och ungar och hoppas på det bästa samt förbered på att få åka till vet om det blir komplikationer.

Hoppas det går bra för tösen!

Ellenekli
10/15/17, 11:46 PM
#2

Har haft många kaninungar och det blir lätt runda om magen när de väl börjat äta, så tror inte att hon är dräktig eller att du behöver oroa dig något större! :) Men det är såklart lika bra att hålla ett öga på henne!

Wella
10/21/17, 8:46 PM
#3

Tack för svar! Jag har haft kaninungar tidigare, men denna honan är väl alldeles för ung? Men jag börjar tro och hoppas på att hon faktiskt ätit sig till den runda magen… Hon är fortfarande tunn på det sättet att man känner ryggraden och benen i nacken väldigt tydligt!

Upp till toppen
Annons: