Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 801 ggr
Kåsågifen
2017-10-11 21:32

Burfråga

Hej! Är mycket ny med kaniner då jag samlevde med en för senast 7 år sedan. Jag undrar om en bur med måtten B:75 H:77 D:45 med två våningar vore OK för två dvärgkaniner? Tanken är att det huvudsakligen är en plats för att äta och sova, med mycket/ibland fri tillgång till rörelse i trädgård/inomhus. Spydiga kommentarer ombedes att skrivas ned någon annanstans, är genuint nyfiken och vill lära mig ☺️

Annons:
Kåsågifen
2017-10-11 21:41
#1

Blir alltså 0,34m2 per våning, räknas hela buren då som 0,68m2?

Arcade-Foodie
2017-10-12 08:01
#2

Enligt mig tycker jag att det blir för lite för två kaniner. För den minsta för en kanin för en bur är 0,5 meter2, så båda burarna borde hålla den utan. Det blir konstigt att plusa på, men det är bara det jag tycker.

Kirnzy
2017-10-12 09:03
#3

Minsta måttet på den kortaste sidan ska enligt l80 vara minst 50cm så där är den för kort. Buren är väldigt liten även om det är två våningar. Är det höjden 77 på varje våning eller sammanlagt? Om det är 38 per våning är det också för lite eftersom höjden också ska vara minst 50cm.

Trebit
2017-10-12 10:40
#4

Så vitt jag har förstått det är det den sammanhängande ytan som ska vara minst 0,5m2, alltså är det irrelevant hur stor buren är när flera våningar slås ihop om inte det enskilda planet uppfyller kraven.  Och som konstaterat ovan är ena kortsidan och ev. höjden för låg. Kort och gott: buren är för liten och borde inte användas till kaniner.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CorneliaAndersson
2017-10-13 07:14
#5

Det är viktigt på vintern att buren är upphöjd från marken (kan ju såklart vara fri tillgång till Hage etc.) och den ytan som är upphöjd måste uppfylla kraven. 100x50x50cm för att det ska bli 0,5 kvm. Enligt lag så kan kaniner som väger mindre än 2kg gå på 0,5kvm f.r.o.m. 2019 (fram tills dess så får kaniner upp till 3kg gå på den ytan). Kortaste sidan måste ock vara 50 cm och kortaste höjd måste vara minst 50 cm (innermått).

Så. Lagligt sett får du ha 2 kaniner på upp till 3 kg på en yta som är 0,5kvm, fram till 2019, sen är det kaniner på upp till 2 kg.

Tänk på att gärna ha en lite högre bur, eftersom du måste mäta från underlaget. (om du ex. har 5cm spån, så måste du dra av dessa cm från höjden.)

Har man innekanin så är det något annat eftersom buren inte måste vara upphöjd, men samma måttregler gäller.

Kolla jorbrukverkets sida. Jag skriver lite rörigt ser jag ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: