Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 653 ggr
J77
10/11/17, 8:22 PM

Kanin gräver

Min dvärgvädurshona gräver och gräver i sin bur. Biter även ofta på gallret Har gjort allt för att förebygga detta. Har avskärmat en del av rummet så att hon inte behöver vara instängd i bur. Det finns en låda med hö som hon kan kura i hop sig i, tunnel, en annan låda med kartongbitar att böka runt i mm. Ger henne färska grenar att tugga på, godis i toarulle och släpper ut henne så att hon får springa fritt i huset. På sommaren har jag en utehage där hon får vara samt låter henne gå i koppel. När hon är ute och har möjlighet att gräva så gräver hon inte alls. Hon har fri tillgång till hö. Hon tycker inte om så mycket närkontakt utan vill springa fritt men som sagt inte ens det hjälper då hon biter på galler och gräver så fort hon går in och bitandet sker även när hon går in frivilligt. Kaninhoppning har jag prövat men det vill hon inte. Vad göra?

Annons:
Ulvelin
10/11/17, 8:23 PM
#1

lite utråkad kan jag tro

Kirnzy
10/12/17, 7:05 AM
#2

Låter jobbigt /: Vad är det för bur? Stänger du in henne där ibland? Har du skärmat av rummet med något galler och isåfall biter hon på det med? Annars skulle du kanske kunna ta bort gallret på buren och se hur hon reagerar. Ute kanske hon inte gräver för att hon är upptagen med annat. Har du testat med att ge henne tillgång till att gräva inne? Mer variation och nya saker att utforska inomhus kanske skulle kunna hjälpa. Har hon olika hus? Om hon är rädd för dig eller bara inte bekväm med dig så går det nog att öva på det. Annars skulle jag tro att en kaninkompis skulle vara bra för henne, om möjligheten finns :)

J77
10/12/17, 3:33 PM
#3

Tack för era svar! Hon har en 120 bur där luckan alltid är öppen till inhägnaden. Där har jag skärmat av med Kompostgaller. När hon går fritt i huset så kan hon gå in i inhägnaden och börja bita på gallret där. Har prövat en grävlpda med grus i men den rörde hon inte nämnvärt. Har som sagt en annan låda med kartongbitar och en med halm samt ett hus och en tunnel. Kan upplevas som hon är rädd för springer undan när jag ska ta henne men när jag ligger i soffan så kan hon hoppa upp och lägga sig på mig. Upplever det lite som att hon själv vill bestämma när hon vill ha kontakt. På vilka andra sätt kan jag variera och aktivera?

Mellux
10/13/17, 3:28 PM
#4

testa med en grävlåda med sand/torv i? :) Så blir det ett annat material hon gräver i. Annars kanske du bör testa mentalstiumlans ex klickerträning, tricks m.m så att hon blir både slut i huvudet och kropp. Foder sök osv kan också vara bra. Planera gräs i lådor så får hon hela lådan för att äta/gräva. Aktiveringsboll.. kanske saknar att ha en kompis?

Upp till toppen
Annons: