Annons:
Etikettallmänt
Läst 503 ggr
Linjen
2017-10-08 15:23

Regn och utevistelse

Hur gör ni med era kaniner nu när det regnar i princip varje dag? Jag har ordnat en Hage i anslutning till deras vanliga bur och jag tänkte att den skulle vara öppen när vi är hemma så de kan hoppa in och ut som de vill. Det är gräs i den hagen, men jag har hört att det inte är bra för dom att äta blött gräs. Stämmer det? Och hur gör ni med era kaniner när det är dåligt väder? Får de stanna inne eller låter ni dom gå ut ändå? Känns trist att inte släppa ut dom då det regnar nästan varje dag nu.

Annons:
sossos
2017-10-08 19:10
#1

Nja, det stämmer inte riktigt. Kaniner i det vilda äter ju både blött och torrt. Det är om man plockat blött gräs och det inte äts upp med en gång som det lätt kan börja jäsa, och då ska kaninerna inte äta det, men direkt från marken är det inget problem :)

Ofta får mina kaniner vara ute en liten stund så de får springa av sig även när det regnar, de tycker om det :P Självklart måste kaninen ha ett ställe där det är torrt och varmt.

När det inte är lämpligt hagväder (med t.ex. väldigt mycket regn och/eller blåst) brukar jag sätta mig med kaninerna i vårat garage och kanske trixträna eller bara gosa lite. Sen är kaninernas bur tillräckligt stor för att jag ska kunna sitta där inne så det gör jag också ibland, bara för att hålla dem lite sällskap :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

flocken
2017-10-08 19:14
#2

Mina får inte vara i hagarna vid regn. På sommaren bryr jag mig inte lika hårt. Men denna årstiden är det förbjudet. Blöta kaniner o kallt på nätterna. Som tur var har vi stora burar så de klarar sig där

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Linjen
2017-10-08 20:24
#3

Tack för era svar. Ja eftersom de kan hoppa in i sin vanliga bur kan de komma in under tak och i ett torrt bo när de vill. De har ganska stor bur, men det är ju kul för dom att skutta runt i gräset också. Det var ena kaninens uppfödare som sa det där med blött gräs, men eftersom det är min första kanin och jag inte visste så mycket kanske hon sa så för att vara extra försiktig.

[EM_L]
2017-10-09 12:32
#4

Du kan ju ha en filt eller got tak så att dom kan vara ute när det regnar.

Upp till toppen
Annons: