Annons:
Etikettallmänt
Läst 789 ggr
[Maria-Gerbiler]
2017-10-06 16:30

Smart att sätta ihop kaniner nu?

Min kaninhane kastrerades för 26 dagar sedan och bor sedan 7 dagar tillbaka granne (hage bredvid hage) med sin syster. I början kunde de bita varandra i nosarna men det upphörde ganska snabbt. Frågan är om jag kan låta dem träffas utan galler samt buffertzon emellan nu? Jag hade tänkt ställa upp en tillfällig Hage där kaninerna inte har varit för att se hur de reagerar i varandras sällskap. Veterinären sa att det går bra att sätta ihop kaninerna efter 3 veckor. Jag har dock läst att i enstaka fall har kaniner blivit dräktiga  3-8 veckor efter hanens kastrering. Har någon möjligtvis information om sannolikheter här? :)

Det är ingen bra idé med kaninungar + det skulle bli inavel. Att släppa ihop kaninerna skulle dock underlätta väldigt mycket gällande den dagliga bur- och kaninskötseln, mm. Hur hade ni gjort?

Annons:
Fridaaaa
2017-10-06 16:37
#1

4 veckor efter kastrering av hanen kan inte honan bli dräktig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maria-Gerbiler]
2017-10-07 01:17
#2

I så fall borde det gå bra på söndag. Får hoppas att han inte tillhör specialfallen bara ^^

[Maria-Gerbiler]
2017-10-12 17:44
#3

Nu har kaninerna satts ihop och verkar trivas :))

Honan bor just nu i hanens bur: när går det bra att öppna upp så att även hennes Hage (bredvid) blir tillgänglig? Tänker främst på att honor ofta vill försvara sina revir. Kaninerna sattes ihop igår.

[Maria-Gerbiler]
2017-10-15 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har öppnat upp hela hagen och kaninerna är fortfarande kompisar 🙂

Upp till toppen
Annons: